(9.40 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)

Ta úprava nepochybně bude znamenat také určení vhodného okamžiku k zahájení majetkoprávního vypořádání pro přípravu staveb včetně rozhodnutí o vyvlastnění s tím, že nově znovu podle aktuálně nebo brzy platného stavebního zákona budeme postupovat právě cestou speciálního Dopravního a energetického úřadu, který si musí osvojit i efektivní průběh vyvlastňování. Tolik tedy věcná stručná reakce.

Co se týče přípravy pozměňovacích návrhů, jsme určitě otevřeni tomu, abychom tak jako v předchozích případech dokázali napříč Poslaneckou sněmovnou najít dobrou dohodu a najít dobré, efektivní řešení pro urychlení staveb.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a s faktickou se hlásí pan zpravodaj. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji za slovo. Velmi krátce. Já jsem jenom z hlediska zpravodaje chtěl opravdu říct, že fakultativní opatření tam v zásadě nejsou, ale pan ministr již to již to vysvětlil. A chtěl bych říct, že my se tu mnohokrát bavíme o tom, aby ty transpozice byly minimalistické, abychom tam opravdu dávali to, na čem je na evropské úrovni shoda, ale další opatření abychom si rozhodovali sami, a to se zde opravdu děje.

Z hlediska diskuse o urychlení výstavby vysokorychlostních tratí pan kolega Kolovratník řekl, prostřednictvím předsedající, že co jsme naplánovali, aby slíbili - ještě tam zapomněl říct, ale taky se nepovedlo stihnout všechno naplánovat, protože nejsou ještě hotová stavební povolení. Nicméně, Martine, my, jak vy a oba Martinové, když bych to řekl, všichni chceme, aby vysokorychlostní tratě se staly, postavili jsme je, a já se těším na věcnou diskusi v hospodářském výboru, abychom dokázali tady tu výstavbu urychlit. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Poprosím o oslovování prostřednictvím předsedajících. A nyní pan poslanec Vojtěch Munzar. Prosím.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, paní předsedající. Dobrý den, kolegové a kolegyně, vážená vládo, vážený pane ministře, já jsem se přihlásil, možná bych se vešel do faktické poznámky, ale pro jistotu jsem se přihlásil do normální rozpravy. Chtěl bych navázat na pana kolegu Kolovratníka, vaším prostřednictvím, a některé věci možná zopakovat, protože už mu byly vyvrácen, nicméně já jsem také rád, že jsme se v minulém období dohodli mezi námi, napříč koalicí, tehdy i opozicí, na znění zákona 416. Nicméně si všichni musíme uvědomit a všichni to tady v této místnosti víme, že zákon jako takový, nebo třeba i evropská směrnice jako taková nezajistí samotnou výstavbu, nezajistí investice. Jsou to pouze předpoklady skutečně, a proto se také ten zákon tak jmenuje, předpoklady pro urychlení výstavby.

Já jsem rád, že tady pan ministr, jinak bych s tím vystoupil i sám, vysvětlil, proč ta minimalistická verze z Evropské unie. Ona ne celá šíře všech těch regulací, co k nám jde z Evropy, je vhodná pro území České republiky, a mít ambice přijmout úplně všechno může v konečném důsledku znamenat, že si my zkomplikujeme život a místo urychlení výstavby v tomto případě bychom mohli si tu výstavbu zkomplikovat, aby se to zadrhlo, to schvalování a příprava staveb i na úřední bázi.

Jak jsem říkal, zákon je předpokladem. Jsem rád a očekávám, že i tato změna přinese předpoklad pro možnosti financování právě transevropské sítě všech těch staveb, možnost financování i z evropských zdrojů. To je to klíčové, protože bez peněz si můžeme namalovat jakékoliv mapičky, můžeme si namalovat jakékoliv plány, ale bez peněz, bez možnosti financování, se k těm stavbám nedostaneme, takže jsem rád, že tato příležitost bude, a pojďme ji maximálně využít. A proto podporuji tento návrh zákona.

Všichni víme, že dopravní síť a dopravní infrastruktura jsou takovou cévní soustavou ekonomiky, která k sobě nabaluje ekonomický rozvoj, nabaluje příležitosti, nabaluje rozvoj ekonomických aktivit - děkuju panu Kolovratníkovi, vaším prostřednictvím, že ukazuje na hodinky, ale já nejsem s faktickou poznámkou - takže přináší ekonomický rozvoj naší země a to je to klíčové, co by nás mělo zajímat, a proto tento zákon velmi podporuji. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a rozhlédnu se po sále, zda je ještě někdo se zájmem vystoupit v obecné rozpravě? Není-li, tomu tak, tak obecnou rozpravu končím.

Optám se, zda je zájem o závěrečná slova pana ministra či pana zpravodaje? Není tomu tak, děkuji.

A ještě než přistoupíme k hlasování, omluvím pana poslance Patrika Nachera z celého jednacího dne z rodinných důvodů a pana poslance Jana Richtera do 10.45 hodin ze zdravotních důvodů.

Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Já už zagonguji a přivolám tak paní poslankyně a pány poslance z předsálí. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Ptám se, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu?

 

Není-li tomu tak, přistoupíme k hlasování a já se táži, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru?

Zahájila jsem hlasování a kdo je pro, nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 127, přihlášeno 169 hlasujících, pro 141, proti 0.

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Táži se, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Nikoho nevidím čili konstatuji, že jsme projednali všechny návrhy k hlasování, a končím první čtení tohoto bodu.

A nyní vnímám pana předsedu Josefa Cogana, prosím.

 

Poslanec Josef Cogan: Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych si dovolil navrhnout teď jeden procesní bod, a to přeřazení bodu 18 před bod 21. Uvědomuji si, že vlastně už proběhla ta první půlhodina, kdy tento bod se může navrhovat, proto bych si dovolil odůvodnit tento postup usnesením 1231 Poslanecké sněmovny z 24. května 2016, kdy ve zvlášť odůvodněných případech se může Poslanecká sněmovna usnést u návrhu na změnu schváleného pořadu schůze Sněmovny jinak, to je mimo těch 30 minut. V té věci se snažíme spíš vyjít vstříc návrhu opozice, kdy v podstatě nás bylo tady požádáno, zda by ministr v rámci investičních pobídek nezodpověděl dotazy, které včera padly, s tím, že nebyl čas. Ministr má sice velmi napjatý program a v podstatě i odpoledne už bude cestovat do zahraničí.

Pokusili jsme se překopat program tak, abychom přece jenom mohli vyhovět tomuto návrhu. Zároveň jsem se optal a požádal všechny předsedy klubů, zda by s tímto postupem souhlasili a zda by tuto možnost umožnili. Dostal jsem na to kladné stanovisko od protokolu, ale stejně je nezbytné v této chvíli hlasovat o tomto návrhu. Proto si dovoluji tento návrh takto předložit Sněmovně s tím, že by se jednalo o to, že by hned teď začal bod Investiční pobídky, který bychom projednali, a pak by se pokračovalo v pořadu schůze, to znamená bodu 21, 23 a následujících.

Takže tímto vás žádám ještě jednou o to, aby došlo k přeřazení bodu 18 před bod 21.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, návrh jsem zaevidovala. Ještě k tomu chce s přednostním právem vystoupit pan ministr, je tomu tak? Je tomu tak, prosím.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Dobrý den. Já nechci teď rozesmávat opozici, ale já tam mám teď bod 21 a 23, které by mohly být velmi, velmi krátké, a mám jít do Senátu. To znamená, že kdybychom ten bod 21 a 23 probrali hodně rychle, tak bychom nemuseli toto dělat, protože jinak se to zamotává - na tuto variantu jsem nebyl připraven. (Potlesk zleva.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP