(16.10 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)
My máme ambici - a neříkám, že to je jednoduché, to netvrdím, a debata je hodně složitá - tady společně s rezortem Ministerstva zdravotnictví se podívat na jednotlivé problémy, které tady máme, a to jak v oblasti definice právě sociálně zdravotních služeb. V tento okamžik se soustředíme především na dlouhodobá lůžková nebo na lůžka dlouhodobé péče. Pak se chceme podívat i na definici uživatele nebo klienta takovéto služby, obecně také na nastavení podmínek a sjednocení přístupu i v provazbě potom na věci, které se týkají financování, protože kdo zná tuto problematiku, ví, že tady jsou někdy velmi složité momenty, kdy některé konkrétní výkony jsou potom obtížně prokazovatelné a hraditelné třeba vůči zdravotnímu systému zdravotního pojištění a podobně, takže máme ambice, abychom se pokusili najít kompromis, najít dobrý návrh.
Samozřejmě vnímám i zpětnou reakci ze strany řekněme poskytovatelů sociálních služeb z oblasti opravdu praktických poznámek, vnímám, že tam jsou kritické hlasy vůči některým návrhům. To znamená, jsme stále ve fázi, kdy teď teprve se bude připravovat finální paragrafové znění a budeme posílat tento návrh do rozšířeného vnitřního připomínkového řízení. Bude nás potom ještě čekat také mezirezortní připomínkové řízení. Já jsem slíbil, že u toho osobně chci být přítomen, abych opravdu měl možnost velmi dobře si vyjasnit, jak tam potom budeme ve finále některé návrhy zakomponovávat.
Původní ambice byla, abychom to stihli v dané součinnosti od 1. ledna 2024. Tady rovnou říkám, než něco dělat za každou cenu rychle, tak raději třeba o nějaký ten měsíc bude účinnost zpožděná, ale jsem si vědom toho, že po těch několika pokusech, které tady byly a které nedopadly, je toto veliká příležitost, aby se to podařilo. My oba jako ministři jsme jasně dali pokyn k tomu, že tady nemůže být žádný rezortismus, že chceme, aby se v této oblasti našlo rozumné, dobré, efektivní řešení ve prospěch klienta. Věřím, že se nám to podaří.
Čeká nás ještě několik měsíců práce na tomto návrhu. Určitě jsem také rád, že se do toho je možné zapojit v rámci jak kulatých stolů, tak komunikace, kterou - jak vždycky říkám - máme ze strany rezortu otevřenou, a pokud kdokoliv přichází s podněty nebo i s nějakou kritikou, tak je rozhodně bereme vážně.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Prosím, paní poslankyně, vaše doplňující otázka.
Poslankyně Jana Hanzlíková: Děkuji za odpověď. Samozřejmě chápu, že termín, který tam byl dán, je to na jednu stranu možná pozitivní, protože to opravdu tlačí k tomu, skutečně tedy ten návrh předložit, na druhou stranu to je riziko právě v tom čase, protože problematika je opravdu velmi složitá.
Ale já jsem se chtěla zeptat ještě na jednu konkrétní věc, protože ta rezonuje asi u poskytovatelů sociálních služeb nejvíce, a to je zmínka o zrušení kontraktační povinnosti a také vůbec jejich obavy, jak se bude do budoucna zacházet s odborností 913. I když na kulatém stolu bylo řečeno, že v současné době se s žádným zrušením nepočítá, ale samozřejmě nějaký vývoj to bude mít. Tohle jsou asi ty největší obavy. Já je sdílím také proto, že ono i dosáhnout tohoto stavu, jaký je teď - a vůbec neříkám, že je ideální, teď myslím se zdravotními pojišťovnami - bylo poměrně složité, takže jakákoliv změna nebo zásah do toho může mít opravdu velké dopady.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Já tedy doplním i otázku kontraktační povinnosti: samozřejmě nebudeme rodit, nebudeme mít kontrakce, ale budeme vytvářet kontrakty na plnění úhrady služeb. Já jsem samozřejmě vnímal, že toto byla jedna z největších kritických poznámek. V tenhle okamžik si nemyslím, že bychom to tam ve finále dali, ale tuto povinnost vyjmuli, protože vznikají z toho poměrně velké obavy, byť si myslím, že by se ty obavy nenaplnily, ale rozumím těmto obavám a nechci, aby na tomto kroku se vlastně lámala celá diskuse kolem této problematiky. Takže říkám, toto tam zachováme, ale rozhodně je namístě také vést diskusi o tom, jakým způsobem - s panem ministrem Válkem jsme se o tom bavili - hledat ještě i další cesty, které souvisejí vůbec s touto oblastí toho, co je hrazeno z oblasti dotační, příspěvku na péči a úhrady klienta, a co je placeno ze zdravotního pojištění, protože tady jsou momenty, kdy si myslím, že je tady prostor, abychom si řekli, že některé úkony jsou ty, které bychom měli více považovat za ty opravdu zdravotnické, které by bylo možné platit ze zdravotního pojištění a které tam dnes nejsou. O tom ta debata musí být také.
Vy jste se ještě v té první původní části dotazování ptala na otázku dat a řekněme vstupů, na základě kterých se debata vede. Myslím, že tady se snažíme velmi podrobně reagovat právě na to, aby celá část podkladů pro hodnocení dopadů této novely byla dělána současně s návrhem paragrafů, nikoliv jak se to někdy dělá, že se třeba napíšou paragrafy a pak se teprve dělá vyhodnocení. Tady se opravdu snažíme na expertní odborné úrovni si toto pohlídat, aby to bylo v souladu, aby to bylo ku prospěchu praxe.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji za dodržení času. Nyní pan poslanec Pavel Růžička, kterého v sále nevidím. Z toho důvodu půjdeme k další interpelaci. Nyní bude interpelovat paní poslankyně Andrea Babišová pana ministra Vlastimila Válka - je omluvena, dobře. V tom případě další v pořadí je pan poslanec Radek Koten s interpelací na pana ministra Ivana Bartoše -- také není přítomen. V tom případě další interpelace, paní poslankyně Berenika Peštová se svou interpelací na pana ministra Michala Šalomouna, který je přítomen. Prosím.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Pane ministře, pokusím se v té jedné minutě být strašně krátká. V každém případě v současné době byl v připomínkovém řízení návrh zákona o konsolidacích veřejných rozpočtů. Tento zákon byl dán do mezirezortního připomínkového řízení na 5 dní. Podle legislativních pravidel lhůta pro dávání do mezirezortního připomínkového řízení je minimálně 20 dnů, samozřejmě s tím, že pokud předkladatel požádá o prodloužení lhůty, může být delší, ano, ve výjimkách se může přistoupit k tomu, že předseda Legislativní rady vlády, což jste vy, tuto lhůtu může zkrátit.
Já když jsem předkládala zákony, tak jsem si samozřejmě také občas požádala o snížení nebo zkrácení mezirezortního připomínkového řízení, a musím říci, že to bylo u zákonů, které opravdu měnily jednu větu nebo prostě narovnávaly něco, co tam v tom zákoně bylo špatně. V životě bych si nedovolila, když novelizuji takový zákon, jako je zákon o odpadech, požádat o zkrácení. Vždycky to bylo minimálně 20 dní. V tomto zákoně se novelizuje 57 zákonů a vy jste udělil výjimku. Mě by zajímalo, na základě čeho, protože když jsem si přečetla vaše připomínky, které vzešly z Legislativní rady vlády, respektive od vás, tak vyloženě vytýkáte, že tato novela se minula tomu, za co tu výjimku dostala, nebo k čemu ta výjimka byla udělena. Alespoň tak je to zde napsáno: "Nesměřují k úsporám nebo zefektivnění za účelem snižování strukturálního deficitu státního rozpočtu nebo konsolidace stavu veřejných rozpočtů a řeší zcela jiné věci, nesouvisející s deklarovaným předmětem návrhu zákona." A tato připomínka od vás vzešla jako zásadní. To znamená, že to je připomínka, se kterou se musí předkladatel vypořádat. Samozřejmě teď následují (Předsedající: Váš čas.) jednotlivé zásadní připomínky - já to doplním potom. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Budete mít prostor k doplňující otázce. Prosím, pane ministře.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Vážený pane předsedající, vážená paní poslankyně, dámy a pánové, děkuji za tuto interpelaci, nicméně vytáhla jste mě přímo ze zasedání Legislativní rady vlády. No, výjimku jsem udělil, protože jsem dostal žádost o tuto výjimku a zdálo se mi to jako dobrý nápad, protože vlastně vládní postoj je, že je potřeba vlastně něco udělat s konsolidací veřejných financí, a je potřeba to udělat tak, aby to ve Sbírce zákonů bylo do konce roku. A to, co je ten zásadní problém, je čas. Kdybychom na to měli více času, tak bych tak vstřícný ohledně udělení té výjimky nebyl. ***