(12.40 hodin)
(pokračuje Jan Skopeček)
Usnesení zaznělo dvakrát, čili víme o čem.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 392, bylo přihlášeno 117 poslanců, pro hlasovalo 115. Návrh usnesení byl schválen.
Tím jsme vyčerpali bod č. 127 a já jeho projednávání končím. Děkuji panu veřejnému ochránci práv za to, že přišel a svoji zprávu představil. Děkujeme.
Hlásí se pan předseda Benda.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, po dohodě všech poslaneckých klubů navrhujeme, abychom pokračovali hned tím následujícím bodem 142, zdravotnická záchranná služba, abychom si nemuseli brát tři minuty přestávku. Všichni jsme na to připraveni. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za zprávu.
Ještě než tak učiníme, přečtu dvě omluvy: paní poslankyně Oulehlová Renata od 13 hodin se omlouvá z rodinných důvodů, pan poslanec Zborovský se od 14.30 hodin omlouvá z pracovních důvodů.
Přejdeme na bod 142, jedná se o
142.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 374/2011 Sb.,
o zdravotnické záchranné službě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 442/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr zdravotnictví Vlastimil Vánek... Válek. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Tak kdo je z Vysočiny ví, že vánek je dobrý název, já ho mám velmi rád. Pravidelně na něj chodím na Vysočině.
Jedná se o změnu znění zákona č. 374/2011, o zdravotnické záchranné službě, ve znění pozdějších předpisů. Velmi stručně: cílem návrhu zákona je zakotvení právního mechanismu, který zajistí, aby Ministerstvo zdravotnictví mělo jednoznačně uloženou povinnost hradit náklady na zajištění a provoz jednotného informačního systému v letecké záchranné službě provozovatelům letadel pro zdravotnickou záchrannou službu. Tyto náklady a jejich úhrada nejsou v aktuálním platném znění zákona jednoznačně specifikovány, což způsobuje nemalé aplikační problémy, jež nutí všechny zúčastněné subjekty hledat náhradní řešení, která nejsou dlouhodobě udržitelná.
Navrhovaná legislativní úprava má minimální rozsah a sleduje výhradně usnadnění provozu všech složek zdravotnické záchranné služby. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Omlouvám se za zkomolení, přeřeknutí vašeho jména.
Nyní bych chtěl poprosit paní zpravodajku pro prvé čtení, paní poslankyni Janu Pastuchovou, ale ta je omluvena. Mám tu informaci, že ji jako zpravodaj zastoupí pan poslanec Jiří Mašek, že je taková dohoda. O tom musíme hlasovat, protože jde o změnu zpravodaje v prvním čtení, ale chci se zeptat, jestli tady pan poslanec Mašek je... je tady.
Budeme hlasovat o změně zpravodaje.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, aby se zpravodajem pro prvé čtení stal pan poslanec Mašek namísto paní poslankyně Pastuchové? Kdo je proti?
Hlasování číslo 393, bylo přihlášeno 125 poslanců, pro hlasovalo 108, proti 1. Návrh usnesení byl přijat.
Gratuluji novému zpravodaji tohoto tisku a zároveň ho poprosím, aby se ujal slova zpravodaje a seznámil nás s tímto tiskem.
Poslanec Jiří Mašek: Děkuji, pane předsedající. Letecká záchranka je mi blízká, strávil jsem tam více než pětadvacet let svého života.
Takže vyjádření zpravodaje: do návrhu zákona je nově vloženo doplnění ustanovení, které se týká financování letecké záchranné služby. Zásadním a v podstatě jediným důvodem navrhované změny je fakt, že financování provozu letadel pro zdravotnickou záchrannou službu neoddělitelně zahrnuje náklady na zajištění provozu a užívání jednotného informačního systému v letecké záchranné službě. Tyto náklady však nejsou aktuálně v zákoně výslovně specifikovány, což Ministerstvu zdravotnictví prakticky znemožňuje je provozovatelům hradit. Ministerstvo zdravotnictví nemůže krajským poskytovatelům zdravotnické záchranné služby nařídit úhradu systému a rozpočty krajů na zdravotnickou záchrannou službu.
Navrhovaná legislativní úprava má minimální rozsah a sleduje výhradně usnadnění provozu všech složek zdravotnické záchranné služby. Aktuálně předkládaná novelizace zákona má umožnit Ministerstvu zdravotnictví úhradu nákladů na provoz jednotného informačního systému v letecké záchranné službě, jehož podstatou je technologické propojení informací souvisejících jak s výjezdem letecké výjezdové skupiny, tak s technickým provedením letu a jeho bezpečnosti.
Finanční dopad navrhované právní úpravy je pouze na státní rozpočet v kapitole zdravotnictví a činí 5 250 000 korun ročně. Stávající celkové náklady na provozování vrtulníků pro leteckou záchrannou službu potom činí 482 milionů korun ročně, takže je to v celku marginální náklad.
V důvodové zprávě je uvedeno, že se předpokládá, že tato částka za provozování jednotného informačního systému by byla provozovatelům vrtulníků letecké záchranné služby hrazena na základě podpisu dodatku k již uzavřeným smlouvám, a to po nabytí účinnosti navrhované novely zákona o zdravotnické záchranné službě. O uvedenou částku by měla být navýšena částka určena na úhradu nákladů na provozování vrtulníků letecké záchranné služby. Veškeré finanční nároky, které vyplynou z návrhu zákona o zdravotnické záchranné službě, budou hrazeny v rámci prostředků stanovených v příslušné kapitole aktuálně schváleným zákonem o státním rozpočtu a střednědobým výhledem. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Brázdil.
Poslanec Milan Brázdil: Nebudu zdržovat, jenom jsem chtěl říci, že je to malinký krůček, ale k myšlence toho, aby zdravotnická záchranná služba se stala českou, tedy ne krajskou, ale aby to byla státní instituce, jako jsou hasiči a policie. Čili je to něco, za co jsem strašně rád, mám ohlasy i od kolegů. V letecké jsem strávil také přes třicet let, takže nic jiného než "zaplať pán Bůh" a jsem za to moc rád.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, kdo dále se hlásí do obecné rozpravy? Nikoho jiného nevidím, obecnou rozpravu tedy končím.
Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova ze strany navrhovatele či zpravodaje? Není tomu tak.
Návrh na vrácení ani a zamítnutí předloženého návrhu nezazněl, budeme se tedy nyní zabývat návrhy na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor rozhodl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak.
Budeme tedy hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jako garančnímu výboru.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 394, bylo přihlášeno 127 poslanců, pro hlasovalo 107, proti nebyl nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zdravotnímu výboru jako garančnímu výboru. ***