(15.10 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

Takže na tuto výzvu potom, co vlastně tam chybí 4,1 miliardy, a znovu opakuji, zdravotnictví na REACT-EU chybělo 11 miliard, a my jsme je sehnali, protože vždycky jsem chtěl, abychom ukázali, že něco za námi zůstalo. Nejenom nějaké plamenné projevy.

Tak teď vám přečtu těch 143 stížností. Tady, Ing. František Hajdůch. - A prosím vás, já vůbec nevím, za koho ti Starostové tam jsou. To vůbec neřeším, my jsme to nikdy neřešili. - Starosta Dolní Němčí. Naprosto amatérský postup a důkaz neschopnosti MMR nastavit transparentní podmínky pro hodnocení kvality a potřebnosti projektu. Proč MMR měnilo podmínky spoluúčasti žadatelů? Nejprve 10 %, pak 25 %, poté zase 10 %. Při předpokládaném přetlaku žádostí měli nastavit výši dotace například na 50 %, aby eliminovali účelové podávání dotací. - Mimochodem za naší vlády jsme vždycky i přemýšleli o tom, abychom snížili to procento participace a kofinancování těch obcí.

Potom je tady pan Mgr. David Joska, starosta OÚ Cermna. Jak je možné, že jsou subjekty vyzývány k doplnění povinných příloh? Poctivě jsme nahráli všechny povinné přílohy v domnění, že nedoložení je důvodem k vyřazení žádosti.

Potom je tady Martina Pelikánová, Základní škola Vratimov, Masarykovo náměstí. Píše: Všichni ředitelé připravovali své projekty jistě dlouhou dobu tak, aby byly smysluplné a přinesly škole, tedy žákům, prospěch. Důvod, že projekt neprojde jen z časových důvodů, smysl absolutně postrádá. Ve školství jsme neustále vyzýváni k rovnému přístupu ke všem a snažíme se o něj. Péče o nadané žáky, žáky s podpůrným opatřením, rozvoj talentů, ohled na individualitu žáka. Tady se mi rovný přístup zcela vytratil. Je v podstatě naprosto irelevantní, jak je projekt kvalitní a smysluplný. Podstatný je čas podání, což shledávám jako nedůstojné kritérium, stejně tak jak měnit minimální výši dotace měsíc nebo dva před podáváním projektu. Věřte mi, bere to chuť a energii a víru v to, že naše práce má přece jenom smysl.

Tady vtipně píše Petr Kukla, starosta Březolupy. To už je lepší vylosovat než klikačka. Pamatujeme si na losovačky ODS, ne? Tam, kde to bylo, v Ústeckém kraji.

Potom Ing. Petr Staša, Černilov, Základní škola a mateřská školka v Černilově. Žádáme dodržování zásad transparentního a rovného přístupu. Děkujeme.

Základní škola a Mateřská škola Radonice, okres Chomutov. Připojujeme se ke stížnosti ke způsobu předkládání žádostí. Bohužel jsme se opakovaně snažili o veškerá doplnění podkladů. V předchozím případě zrušené výzvy jsme byli výrazně výše za stejných podmínek.

Potom je tady Ing. Libuše Fialová, Městský úřad Klášterec nad Ohří. Datum založení žádosti - v systému je uvedeno založení 12.00, přitom ve 12.00 nás systém vyhodil a nebylo možné minimálně dalších 15 minut se vůbec prokliknout k výběru výzvy. Do cirka 13.00 se systém výrazně sekal, všechno se dlouho načítalo, nebylo možné přidělit přístup, nahrát plnou moc, systém vypadával. Zhruba stejná situace jako při prvním kole, výzva 23. Pokud řadě žadatelů systém první hodinu nefungoval, jak je možné, že všechny žádosti nad čarou byly podány během 44 minut, navíc první už ve 12.19. Dva vykřičníky. Většina projektů nad čarou byla podána do půl hodiny. My pracujeme v systému několik let, ale za nás nelze žádost vyplnit řádně a nahrát veškeré dokumenty do půl hodiny. I kdyby systém fungoval normálně, výhodu tedy mají ti, kteří vyplnění systému účelově odbudou. Toto vnímáme i jako velkou nevýhodu průběžných výzev, která de facto zvýhodňuje žadatele podávající neúplné a nekvalitní žádosti na úkor žadatelů pečlivých, podávajících žádosti dle požadavků poskytovatele podpory.

Potom tady je Petr Kouřil, starosta obec Určice. Neustálé změny v podmínkách pro danou výzvu před jejím vyhlášením a průběh celého procesu podání žádosti o podporu považujeme za zcela netransparentní a zejména neseriózní jednání vůči územním samosprávám a školským příspěvkovým organizacím, které nad přípravnou fází s cílem vytvořit kvalitní projekt strávily stovky hodin času a profinancovaly finanční prostředky v řádech milionů korun z vlastních zdrojů, které by jinak mohly efektivně uplatnit v jiných oblastech, například veřejné infrastruktury.

Potom je tady Ing. Michaela Matoušková, obec Řečany nad Labem. Klikací soutěž naprosto nevystihuje kvalitu ani potřebnost projektu, jen časové hledisko, které ovlivňuje mnoho faktorů od rychlosti pořízení dat, co se týče jejich nahrání a velikosti souboru, jak je vidět i na časovém rozpětí podaných žádostí. Žádáme o navýšení alokace a do budoucna o přehodnocení způsobu podávání žádostí o dotaci. Děkuje.

Potom je tady Renata Válková, ředitelka, Základní škola Baška. Je zjevné, že potřeba finančních prostředků v této výzvě je výrazně vyšší. Je zjevné, že došlo ke klamání zájemců o dotaci, protože není v silách žádného PC, aby povinné přílohy nahrál v tak rekordním čase, jak je uváděn v seznamu registrovaných žadatelů. Je nanejvýš potřebné, aby byla navýšena alokace pro tuto výzvu. - To jsme my dělali! To jsme dělali a já nevím, proč pan Bartoš to nedělá okamžitě.

Gabriela Palarčíková, to je Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská školka Komorní Lhotka. Jako malotřídní škola je naším cílem modernizace multimediální a jazykové učebny, zajištění bezbariérovosti, bezbariérové sociální zázemí a kompletní konektivity školy.

Potom tady je Základní škola Rudolfa Koblice, Kadaň, pan Stanislav Hakl a ten píše: Dne 21. listopadu 2022 jsme při podání projektu, mnozí již podruhé, zadávali projekt za podmínek, které neodpovídaly pravidlům, metodikám EU, Evropské komise, a v systému, který stejně jako při předchozí výzvě vykazoval známky nefunkčnosti. Domníváme se, že tak, jak je systém pro zadávání, posuzování a vyhodnocování nastaven, odporuje hned několika zásadním podmínkám a pravidlům projektů spolufinancovaných EU a specificky projektu IROP.

Potom tady máme: Monika Machytková, Waldorfská základní škola a Mateřská škola Olomouc. Píše: Náš projekt je další etapa už realizované výstavby. Má logickou návaznost. Bez jeho realizace nemůže škola plnohodnotně fungovat. Logicky.

Mgr. Libor Daňhel, Základní škola a Mateřská škola Ostrožská Lhota. Nelíbí se mi výmluvy MMR. Několikeré rušení, úpravy, odklady, zavání to korupcí, pane ministře!

Základní škola Újezd u Brna, okres Brno venkov, Mgr. Vladan Kupsa. Nastavený systém, kdy v jeden okamžik je otevřena výzva, spuštěn příjem žádostí a zveřejnění teprve podmínek výzvy, považujeme za zhoubný. Konkrétně pro výzvu pro základní školy, kde je evidentně obrovský převis žádostí oproti alokaci, je tento systém zcela nevhodný. Celou anabázi výzev pro základní školy, zcela jsme v tomto textu vynechali několikerý posun výzev, změny zásadních podmínek na poslední chvíli a podobně, vnímáme jako selhání Ministerstva pro místní rozvoj. Vyzýváme tímto IROP ke zvážení výrazného navýšení finanční alokace výzev. Všem ředitelům základních škol jde v první řadě o kvalitu vzdělávání žáků. Domníváme se, že základní školy by neměly být stavěny do role závodníků absurdní klikací soutěže. - No, klikání. To máme tady, hlasování. - Kdy vítězem je ten, který nerespektuje doporučení poskytovatele dotace a žádost vyplní méně kvalitně, ale o to rychleji.

Potom je tady základní škola Jičín. Mgr. Michaela Štábová říká: Žádáme o rovný přístup k vyřizování žádostí.

Základní škola a Gymnázium Vítkov, příspěvková organizace, Mgr. Miroslav Bučánek. Stížnost ve věci předkládání žádostí o podporu v rámci 111. výzvy IROP. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP