(16.40 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

A samozřejmě to, co jste tam dojednal, ty emise na auta, tak Fabie... Tu ani nebudou vyrábět, ta zdraží o 200 000. A to jsou ty dopady na naše lidi. A my se musíme tomu bránit. A vy jste to bohužel nevyužil. Ničení průmyslu. Vždyť investoři - proč by měli ve finále jednak u nás investovat, když tedy ani nevědí pořádně, jakou vy máte strategii, hlavně daňovou? Ale vždyť ti ostatní nás převálcují. V Asii se ptají, co tam máte za problém s energiemi? V Asii není žádný problém.

Za českého předsednictví, za vašeho předsednictví, pane premiére, které je jednou za třináct let, ta dohoda je katastrofální. Zákaz spalovacích motorů od roku 2035. Rozšíření emisních povolenek pro domácnosti od roku 2027. Ano? To znamená, rodinný dům, co topí uhlím a plynem, byty, co mají plynový kotel, osobní auta na benzin a naftu. Vznikne nějaký fond. Zase tam budou něco rozdělovat. Sociálně-klimatický. Ano. A průmysl bude postupně přicházet o povolenky zdarma. A samozřejmě je tu riziko, že některé fabriky odejdou. Odejdou do Asie nebo do Spojených států.

V rámci našeho předsednictví a energetické krize jste nedokázali prosadit iberijský model, strop ceny plynu pro výrobu elektřiny - to jsme my doporučovali. Udělalo to Španělsko, proto mají nejnižší inflaci. A my z toho máme ten nesmysl windfall tax. Mluvili jste tam o energetické radě, jak všechno bude fungovat, jak všichni společně. Mě strašně bavilo, jak někteří vaši ministři říkali, že když nebude plyn, tak Němci odstaví svoje fabriky a budou dodávat nám. No tak to určitě! To jsem si zažil v rámci boje o vakcíny a ochranné prostředky, jak Angela byla s námi solidární tak, že zařízla Kurze i mě, a nerozdělovalo se to podle počtu občanů, ale podle toho, kdo byl v EPP a který poslouchá. Takže předsednictví vůbec nepřispělo k tomu, že budeme stavět jádro. A neudělal jste pro to téměř nic.

Taxonomie? Vy to stále vykazujete, že vy jste, ano, možná jste v tom pokračoval. Ale bylo to za nás. Byly to noci, kdy tehdy rakouská premiérka tam ještě i brečela, protože jsem to zkrátka blokoval. A tam je ten boj - boj za české zájmy. Naše předsednictví akorát udělalo užitečného idiota k prosazení zájmů Evropské komise a Německa díky tomu, že zkrátka jste to nezvládli. Ursula vás pochválila. Ano, ona musela políbit prsten v Evropském parlamentu Zeleným, jinak by ji nezvolili. To je ta bilance. A samozřejmě je to špatně.

Mě strašně zaujal tady článek, kde je rozhovor s Alexandrem Vondrou. Titulek je: Evropská komise nás podrazila. Běžní lidé nebudou mít na auta, říká váš europoslanec a pravděpodobně lídr vaší kandidátky do evropských voleb. Co se tady píše? Evropská komise nedávno ke všeobecnému zděšení představila novou regulaci automobilů, známou jako Euro 7. Podle mnohých kritiků by zavedení této normy do praxe znamenalo likvidaci automobilu jako dopravního prostředku pro široké vrstvy. Jedním z nich, který to tvrdí, je i Alexandr Vondra, europoslanec za ODS a zpravodaj normy v Evropském parlamentu. V druhé půli rozhovoru pak probíráme budoucnost V4, organizace, kterou Vondra pomáhal zakládat - no, představte si, to ještě Václav Havel zakládal - a proti které se nedávno vymezil nový prezident Petr Pavel, se tady píše.

Otázka: Jste velkým oponentem chystané normy Euro 7. Co vám na ní nejvíc vadí? Evropská komise nás podrazila. To je zajímavé. Tak proč jste se nechali podrazit? Její místopředseda pro Green Deal Frans Timmermans - to je ten šílenec, normální magor, kterého my, vé čtyřka jsme zabránili tomu, aby tenhle člověk se stal předsedou Evropské komise, on měl se stát radši Borrellem a měl dělat zahraniční věci, tam by se ten jeho charakter strašně hodil. A místopředseda pro Green Deal Frans Timmermans opakovaně sliboval, že projdou-li nulové limity na CO2 u osobních aut v roce 2035 - ano, to je to, co jste slíbil 19. prosince 2021, v neděli jste to slíbil v médiích, a nesplnil - tak Euro 7 bude jenom taková light verze, říká pan Vondra. Když ji pak loni v listopadu zveřejnil, bylo to všechno jiné, jenom ne light verze. Návrh je velmi tvrdý, může mít dalekosáhlé důsledky, ne někdy za deset let, ale prakticky okamžitě. Je to útok na automobilitu jako takovou. České předsednictví, jinak říká úspěšné - no dobře, tak je z ODS, co by měl říkat? - udělalo jednu chybu, když paní ministryně Hubáčková slibu uvěřila a nechala v říjnu ty limity na CO2 schválit v trialogu. A vy jste jí nedali mandát na vládě? Za nás ministři, když šli do Bruselu, tak měli mandát, musela jim vláda schválit mandát. A přece ten Zajíček tam musel s ní sedět, nebo někdo? Přece není možné, aby Hubáčková si tam dělala, co chtěla. A pochybuji tedy, že by ona vyjednávala s Timmermansem. Takže uvěřila slibu a nechala v říjnu ty limity na CO2 schválit v trialogu. Měla to odsunout, až uvidíme návrh na Euro 7, a nenechat se uchlácholit Timmermansovým šidítkem. Nemůžeme jen důvěřovat, musíme prověřovat. No, jasně. Tak hlavně Evropské unii, kde je brutální boj. Všechno v EU je tvrdý - no vidíte, tady to říká - všechno v EU je tvrdý výměnný obchod. Ale to vy jste nepochopil, že je to tvrdý výměnný obchod. Deal musíme dělat ve dveřích a nenechat dveře zaklapnout dřív, než dostaneme protihodnotu. Správně, akorát jste to nezvládli.

Změnu tedy tlačí Evropská komise? Ptá se tady nějaký redaktor - Ondřej Šmigol, nebo jak se jmenuje. A pan Vondra odpovídá: Komise, Timmermans a pak zelenosocialistická koalice v Evropském parlamentu - no, prosím, ale s tou sedíte ve vládě, to jsou Piráti, přeloženo volně na české poměry. Ale na rozdíl od dekarbonizační legislativy, kde se autoprůmysl předem podvolil, tak tady je jeho odpor silný a tvrdý. Ty problémy jsou trojího typu. Zaprvé návrh Euro 7 je vztažený na všechno. Na osobní auta, dodávky, náklaďáky i autobusy. No tak nebude jezdit nic. Všechno se hází do jednoho pytle, což je nesmysl, a působí to potíže. Zadruhé, pokud jde o auta se spalovacím motorem, návrh rozšiřuje požadavky na snižování jiných emisí, než je CO2, a hlavně zavádí jejich on-line monitoring, jestli se ty normy plní v jakýchkoli myslitelných jízdních situacích. Dovedeno do absurdity, pokud někdo pojede po dálnici 200 kilometrů za hodinu - tak to jedině v Německu snad, u nás ne - čili překračuje povolenou rychlost a přitom zvyšuje své emise, tak to je přece práce pro policii. Proč by za to měli pykat automobilky a řidiči, kteří jezdí spořádaně? Správně. Jasně.

Otázka: Jak má tento on-line monitoring probíhat? Pomocí různých softwarových zařízení, která by se musela instalovat do aut. Šílené! Bude zase nějaké šmírování. Dojde k tomu, že kvůli nákladům na zabudování systémů do aut automobilky fakticky přestanou vyrábět levnější auta se spalovacími motory, u nás typicky Škodu Fabia. O tom jsem mluvil, že Škoda Fabia by se zdražila, nevím, někteří říkají 120 000, druzí 200 000. A to v podstatě hned. Automobilky tím otevřeně vyhrožují, protože vzniklé náklady nejsou schopny schovat do marží. U aut vyšší kategorie typu Škoda Kodiaq, které stojí přes milion, jsou schopny to schovat, protože zákazník tam až tak nehledí na to, jestli zaplatí o 100 000 víc. Proto otevřeně říkají, že pokud Euro 7 vstoupí v platnost tak, jak je navržené, ukončí výrobu menších aut ne v roce 2035, ale v roce 2025 nebo 2026. Ano? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP