(16.30 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)

Horší je druhá plánovaná změna kromě krácení důchodu, a to ta, že by tento předčasný důchod až do doby vzniku nároku na řádný starobní důchod, tedy tři roky, nebyl prakticky vůbec valorizován. Navíc nyní lze odejít do předčasného starobního důchodu v 60 letech, nově to bude možné až od 62 let. Takže pokud teoreticky kdokoliv plánoval odchod do předčasného důchodu například v lednu příštího roku, protože mu bude 60 let, bude si muset ještě další dva roky počkat a o této zásadní změně pravidel se dozví doslova pár týdnů předem. To má být předvídatelnost práva a slušný postup státu vůči občanům? To je jedno, jaké kategorie, jestli jsou to důchodci, mladí nebo pracující. Situace, kdy jeden den platí určité podmínky a druhý den podmínky jiné a výrazně horší, je nepřijatelná a bezprecedentní. Je to totiž dlouhodobě nekoncepční jednání.

Žádná vláda si ještě v moderních dějinách české demokratické státnosti nedovolila takto skokově a ze dne na den zvýšit plošně o dva roky věk nároku na starobní důchod, byť předčasný. Stále jde o starobní důchod, pro jehož výplatu musí žadatel splnit náročné podmínky. Nyní stejnou dobu odvádění důchodového pojištění, nově dokonce o pět let delší dobu odvádění tohoto pojištění, a ještě mu zvednete důchodový věk o dva roky? Jde doslova o vládní politickou zvůli a zlovolnost.

To lze dobře demonstrovat i na příkladu rozdílu mezi předčasným důchodem z loňského prosince a předčasným důchodem přiznaným poté, co případně nabude účinnosti tato dnes projednávaná novela. Člověk s mediánovým příjmem, který do předčasného důchodu odešel na radu pana ministra Jurečky vloni, ke konci roku získal důchod ve výši 13 966 korun, který mu byl od ledna 2023 po řádné valorizaci navýšen na 14 620 korun, od letošního června pak po mimořádné valorizaci na 15 264 korun. Člověk, který celý život vydělával a odváděl stejně, ale do předčasného důchodu půjde dle nových pravidel v lednu roku 2024, bude mít důchod ve výši - a teď pozorně poslouchejte - 12 433 korun. Nejenže bude mít starobní důchod nižší o několik tisíc korun, ale tento důchod se mu nebude další tři roky ani valorizovat, přičemž ten první člověk bude mít svůj důchod po celou tuto dobu valorizován plně, takže rozdíl penzí těchto dvou lidí může po dalších třech letech dosáhnout klidně až 6 000 korun s tím, že po každé další valorizaci se nůžky mezi nimi ještě více rozevřou. Přitom jde o lidi, kteří celý život odváděli stejně vysoké důchodové pojištění a ten druhý se provinil pouze tím, že odešel do předčasného důchodu později než ten první. Děláte si z lidí legraci? Myslím, že plně namístě by bylo na konci předchozí věty použít i ostřejší výraz.

Ale teď ještě k valorizacím důchodů. Omezení mimořádné červnové zákonné valorizace důchodu prosazené vládní většinou - dle nás protiústavně, o tom jsem už na začátku mluvil, ve stavu legislativní nouze - nemá co do činění s důchodovou reformou jakožto systémem opatření, který by měl být funkční po delší dobu překračující minimálně několik volebních období. Jednalo by se pouze o další z jednorázových škrtů. Byly by to jenom škrty, kterými tato vláda reaguje na katastrofální stav veřejných financí, který navíc sama do značné míry spoluzavinila. Tato vláda by měla bojovat s inflací, a nikoliv s důchodci.

To samé platí pro trvalé snížení valorizací důchodů, které vláda navrhuje nyní namísto toho, aby nasadila nástroje, které má k dispozici a snižovala inflaci, respektive inflační očekávání v ekonomice. Vysoká míra inflace je totiž nadále určujícím rysem české ekonomiky a přepsala se i do inflačních očekávání přes využití nejrůznějších inflačních doložek, například u nájemních smluv.

Vláda navíc současně navrhuje zvyšování spotřebních daní a zvýšení doprovázené chaosem v oblasti DPH, čímž připravuje půdu pro další a další pokračování ještě vyšších inflačních očekávání a trvale vysoké inflace. Omezení zákonné valorizace důchodů jasně ukazuje, že vláda vůbec netuší, co se v ekonomice děje. Jedná chaoticky, nekoncepčně, na poslední chvíli improvizuje a zneužívá přitom své dominantní pozice v Poslanecké sněmovně i v Senátu.

Já tady krátce odbočím ke konsolidačnímu balíčku. Jsem přesvědčen, že ve druhém čtení konsolidačního balíčku přijde vláda s velkými změnami, protože to, co předvedla teď, co předvádí v prvním čtení, a tak, jak je konsolidační balíček navržen, je to jenom nekoncepční vytahování peněz z kapes lidem bez nějaké koncepce, bez nějakého systému. Myslím si, že to ani sama v pětikoalici nebude mít jednoduché, aby pro to pětikoalice zvedla ruku, takže očekávám ještě velké změny. Vláda se vůbec nevěnuje makroekonomickým prioritám a místo toho jednotlivé vládní strany na pětikoaličních jednáních licitují o rozpočtových položkách, které škrtnou či oslabí, aby následně hledaly nedůvěryhodná zdůvodnění, proč tak vlastně učinily.

Jak jsem již předeslal, klíčovým problémem je tedy vysoká inflace. Důchodci byli dosavadním zákonným valorizačním schématem chráněni právě před vysokou inflací s hlavním cílem, aby měli zajištěn nárok na stále stejnou část spotřebního koše, tedy stejný nebo podobný přístup k základním životním potřebám adekvátním jejich věku a životní situaci. To je správné a naprosto legitimní. Současná vláda ale chce tuto dlouhodobě platnou společenskou dohodu rozbít a ukázat, obrazně řečeno, i důchodcům, zač je toho loket. To je naprostá hanebnost, zejména u vědomí toho, že ve spotřebním koši seniorů dominují položky jako nájemné, energie, léky, potraviny, což jsou nyní komodity, jejichž tempo zdražování je ještě daleko výš nad průměrnou inflací.

Vláda tedy navrhovanou změnou valorizačního schématu, která postihuje všechny příjemce důchodů, vůbec neřeší stabilitu veřejných financí, ale ukazuje tím jen na svou vlastní neschopnost stanovit si priority hospodářské politiky, nějakou koncepci, systém a potom to realizovat. Vláda namísto toho, aby řešila dlouhodobé problémy na straně rozpočtových příjmů, a hlavně výdajů, rozeštvává mezi sebou jednotlivé generace a společenské skupiny a jen připravuje půdu pro další ekonomickou krizi.

Proto pro trvalé snížení reálných důchodů v podobě asociálního ořezání valorizací důchodů též nikdy v SPD nezvedneme ruku, samozřejmě ani pro změny, které markantně zhorší podmínky v oblasti předčasných důchodů. Naše primární důvody jsou obsahové a poměrně podrobně jsem je zde popsal. Neméně podstatné jsou i naše důvody, abych tak řekl, procedurální. Jednak jde o onen zásadní průlom do legitimního očekávání lidí, kteří hodlají požádat o předčasný starobní důchod, a v důsledku toho o fatální nerovnost mezi žadateli o předčasné důchody a jejich příjemci, jehož intenzita dle našeho názoru přesahuje meze tolerované v právním státě.

Nepřijatelné je pro nás i to, jak vláda salámovou metodou chaoticky dávkuje svoje jednotlivé navrhované změny v důchodovém systému namísto toho, aby je nejprve s opozicí řádně projednala, poté důkladně legislativně zpracovala a následně zde ve Sněmovně předložila ucelenou důchodovou reformu, kdy si její jednotlivé kroky nebudou protiřečit, nebudou diskriminační a kde bude datum její účinnosti nastaveno tak, aby se na něj občané i úřady stihli důkladně a dostatečně připravit.

Ale já tady musím jednoznačně říct a poděkovat panu ministru Jurečkovi, že alespoň s námi třikrát jednal, byť ty schůzky byly formální, ale mohli jsme se k tomu vyjádřit a něco k tomu říct. Že si z toho vláda nic nevzala, to bohužel tak je, je to smutné a je to velká škoda. To předložený materiál nesplňuje, a proto si naši podporu nezaslouží, takže budeme hlasovat proti tomuto zákonu, proti této novele. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji. Načtu v mezičase došlou omluvu a to je omluva pana ministra Michala Šalomouna. Omlouvá se od 17 hodin z pracovních důvodů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP