(18.10 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

Já jsem se vás asi před hodinou velmi slušně zeptala, zda byste mi mohl vysvětlit jednotlivé účinnosti u mimořádné, řádné valorizace u předčasných důchodů a jaký to bude mít vliv, a proč tedy, abyste mě přesvědčil o tom, jestli tedy je to z toho důvodu, aby to mělo vliv už na to, že popřípadě ta mimořádná valorizace, na kterou mají senioři nárok, takže jestli je to ten důvod, proč na to tak spěcháte, a proto zkrácení těch lhůt. Takže já vás znovu vyzývám, jestli byste mohl vysvětlit jednotlivé účinnosti u mimořádné a řádné valorizace. U té mě to zajímá nejvíce. Děkuji mnohokrát.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím pana poslance Igora Hendrycha, poté se připraví paní předsedkyně Schillerová, poté pan poslanec Haas.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Budu velice stručný. Já jsem si takhle narychlo udělal výpočet té částky, kterou tady sdělil pan ministr, kolik to bylo kumulovaně za těch 27 let. Vydělil jsem to 27 lety a vyšlo mi takhle opravdu nahrubo, narychlo nějakých 16,6 miliard korun ročně. Ano, ten systém je deficitní, to nepopírám, ale je to průměrný doplatek ze státního rozpočtu něco přes 16 miliard. To je jedno roční EET například. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Nyní bych poprosil pana poslance Haase. Mezitím se zrušila faktická paní předsedkyně.

 

Poslanec Karel Haas: Rychlá odpověď panu kolegovi Juchelkovi. První: já jsem ta čísla pouze uváděl proto, že vy jste se, pane kolego, prostřednictvím pana předsedajícího, odvolával na to, že za současného stavu je důchodový účet dlouhodobě udržitelný. Tak si myslím, že ta pravdivá objektivní čísla dohledatelná na stránkách Ministerstva financí - proto jsem ta čísla uváděl - to nepotvrzují.

Za B je důležité k tomu říct, že změny, které dnes projednáváme, přece neděláme primárně kvůli tomu, v jakých problémech je důchodový systém odteď do minulosti. Ty změny děláme snad všichni kvůli tomu, že dobře víme, jaký je demografický vývoj České republiky. To znamená, že už ten stávající dlouhodobě deficitní důchodový účet je deficitní při nějakém poměru zhruba - omlouvám se za to zaokrouhlení - dva ku jedné, dva pracující lidé nebo občané České republiky na jednoho důchodce. Dobře víme, že ten poměr se bude otáčet do poměru zhruba jedna ku jedné s ohledem na demografický vývoj, s ohledem na současné pracující ročníky, které jsou opravdu populačně silné. Dobře víme, kde se to uvádí. To jsou tvrdá data Českého statistického úřadu, český demografický vývoj.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Nyní pan vicepremiér Jurečka, poté pan poslanec Juchelka. Stále jsme v režimu faktických poznámek.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Zodpovědný politik přece nemůže tady v argumentaci použít to, že průměr za 23 let je 16 miliard korun toho deficitu. My se přece bavíme o tom, co vidíme dnes jako tvrdou realitu roku 2023 a jaká bude tvrdá realita v příštích letech, kdy ten deficit bude naprosto jednoznačně narůstat z 80 miliard korun ročně až postupně na víc jak minus 370 miliard korun ročně. To jsou tvrdá data. Přece nedává vůbec smysl v té debatě tady argumentovat nějakými průměry za posledních 23 let. To je to, o co tady v tento okamžik jde. Děláme změny, které se týkají budoucnosti, o tom tu debatu tady vedeme.

Chci jenom ještě podotknout, když tady zaznívaly v předchozí zhruba hodině různé poznámky na to, jak nehledíme na situaci našich seniorů, tak například to, že se zavedlo výchovné... Já jenom podotknu, že jsem to výchovné tady navrhoval s kolegy z KDU-ČSL celkově třikrát v minulém volebním období a třikrát to bylo ze strany tehdejší vládní koalice hnutí ANO a ČSSD odmítnuto. Až napočtvrté, protože to byl návrh, který potom předložil i po debatách, které jsme vedli, Roman Sklenák, se podařilo ten návrh prosadit. Tento návrh třeba výrazně sociálně podpořil především ženy, které vychovaly děti, s nízkými důchody a situaci pro ně od 1. ledna výrazně zlepšil. To je třeba jedno z opatření, které po dlouhých letech přineslo opravdu významnou kvalitativní změnu do života těchto lidí, těchto žen, především žen, které vychovaly nás, současnou produktivní generaci, takže to bych byl rád, aby tady také v té diskusi zaznělo. Ty změny, které tady navrhujeme a které přijdou potom i s velkou důchodovou reformou, jsou změny, které vedou k tomu, aby ten systém byl stabilní, udržitelný a zajišťoval důstojné důchody v budoucnu.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Juchelka, zatím poslední faktická poznámka.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc. Já budu mluvit jak k panu ministrovi, tak k panu poslanci Haasovi, vaším prostřednictvím. Pokud máme demografický vývoj nějakým způsobem řešit, tak to můžeme řešit několika způsoby. Můžeme to řešit nějakou prorodinnou politikou, ale každý se samozřejmě svobodně rozhodne, zdali to dítě chce mít, nebo nechce mít a kolik těch dětí mít chce. Tady vidíme, že se nám skutečně rodí čím dál tím méně dětí. Potom můžeme průběžný důchodový systém řešit tak, že zvýšíme daně a že budeme více odvádět tak, abychom ho měli udržitelný. A za třetí - což se dozvíte z různých odborných publikací - je, že tady dáte nějaké benefity a podpoříte takzvanou migraci do České republiky, aby tady byli ekonomicky aktivní lidé, kteří budou do toho průběžného důchodového systému přispívat. Nic jiného možného není. Žádná důchodová reforma tedy tyto změny neudělá, pokud neudělá systém například to, že si budeme my muset - a to tady vůbec není ve Sněmovně - v rámci třetího pilíře šetřit do budoucna na náš důchod v rámci nějakého penzijka.

Co se týče těch financí, tak my nemůžeme tady kumulovat nějakou jakoby ztrátu v rámci důchodů třeba na třicet let. To je průběžný důchodový systém, průběžně do něho něco vpluje a průběžně z něho něco vypluje. Takže pokud vy chcete, aby průběžný systém byl udržitelný, tak to samozřejmě můžete udělat několika způsoby jako vláda, například nastartovat ekonomický růst, což se vám nedaří, aby tady bylo více peněz v systému v rámci důchodového pojištění, a samozřejmě dalšími věcmi. Ale teď tady řešíte pouze jenom parametry pro současné důchodce, pro současné důchodce! (Předsedající upozorňuje na čas.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Ještě s faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Igor Hendrych. Máte slovo.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo. Já bych měl možná taky podnět na pana ministra. Máme čerstvá data, že za loňský rok byl důchodový deficit v částce 21,5 miliardy korun a letos se počítá s 80 miliardami korun. Já to nechci rozporovat, ale je to poměrně významný rozdíl cca 60 miliard korun, což se ukáže samozřejmě až na konci roku. Jestli má Ministerstvo práce nějakou přesnější analýzu, čím to konkrétně je, jestli je to mimořádnými valorizacemi, nebo je to například tím, že ministerstvo samo v podstatě nějakým způsobem nabádalo v loňském podzimu předčasné důchodce, aby si stihli ještě podat do konce roku žádost, aby důchod měli vyšší, jak jsem už tady avizoval v té předchozí faktické poznámce, nebo z čeho se to skládá? 60 miliard korun rozdíl mezi rokem 2022 a 2023 je významný.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Paní poslankyně Mračková Vildumetzová, poté pan vicepremiér Jurečka.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, já bych si dovolila zareagovat na vystoupení pana ministra práce a sociálních věcí, který tady říká, že předkládá návrh, který bude zajišťovat důstojné důchody našim seniorům. Já bych mu ráda připomněla, že v lednu ještě před prezidentskými volbami v médiích říkal, že v žádném případě se nebude sahat na mimořádnou valorizaci, protože by to bylo v rozporu s právními předpisy, že by to bylo protiústavní. Pak samozřejmě hned po prezidentských volbách s tímto návrhem přišel.

Chtěla bych říct, že máme asi poprvé ministra práce a sociálních věcí, který nebojuje na tomto rezortu za svoje seniory a jde proti nim. Musím také říct, že pořád jste mi, pane ministře, neodpověděl na moji otázku. Když se totiž podívám, tak je zde napsáno, že tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení. Vždycky - a je na to i předpis - by měla být účinnost být buď od 1. ledna, nebo od 1. července.

Je vidět, že asi máte důvody, proč mi na to nechcete v rámci mimořádné a řádné valorizace odpovědět. Víte, já to beru jako velmi neférové i z důvodu, že jsme vzali mimořádnou valorizaci seniorům už právě v první polovině letošního roku, kdy u seniora, který pobírá zhruba 20 000 důchod - a chtěla bych říct, že mám třeba kolegyně, které pracovaly mnoho let ve školství a ani na tuto výši důchodu 20 000 ještě nedosáhly - tak musím říct, že vlastně přišly skoro o 700 korun v rámci mimořádné valorizace a teď to přijde znovu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP