(13.30 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)

A toto my kritizujeme. Toto my samozřejmě říkáme, že není správně, protože vy měníte těm současným lidem, kteří se rozhodli, protože tvrdě pracujou, mají zaměstnání manuální, už dále nemohou, že třeba za rok odejdou do předčasného důchodu, ale bohužel vy jim to o dva roky ještě prodloužíte, protože měníte jako jednu z podmínek u těch předčasných důchodů dobu zkrácení z pěti na tři roky.

A pojďme se podívat na další věci. Plánované změny předčasných důchodů by měly platit od září 2023. My máme konec července, takže za dva a něco měsíce by měly platit nové podmínky u zásadní normy, to znamená u novely o důchodovém pojištění, kterou tady projednáváme.

(Ze sálu odchází místopředseda Sněmovny Skopeček.) Já zdravím také pana Skopečka a děkujeme mu za jeho skvělé řízení schůze.

A není tam samozřejmě, což já také kritizuji, žádný postupný náběh těch jednotlivých opatření. Že by se řeklo: tady máme postupný náběh za několik let, tady pro tuto skupinu lidí, pro tyto ročníky, aby to nebyl takový šok, taková prostě rána pěstí mezi oči najednou od 1. září. Nedává tato novela žádný zákonný prostor připravit se prostě před důchodem na to, co je čeká, co vláda po nich chce. Ty podmínky se prostě mají změnit ještě tento rok - a hned.

Pokud je dnes například tedy někomu 60 let a plánoval odejít kvůli zdraví do předčasného důchodu v 61 letech, nebude to samozřejmě pro něj možné. Pokud budou změny schváleny, zkrátí se mu povolená doba odejít do předčasného důchodu maximálně na tři roky a navíc mu budou výrazně omezeny valorizace. Buď se tedy rozhodne ten předčasný důchod uspíšit, nebo se mu zpřísní podmínky, náhle a skokově. Myslím si, že by tyto změny měly tedy nabíhat postupně a neměly by se vůbec týkat lidí, kteří již dnes mají například 60 a více let. Případně by zpřísňování mohlo být pozvolnější, například zkrácení doby předčasnosti z pěti na tři roky mělo by nabíhat až po několika měsících, podobně jako se dnes postupně zvyšuje věk odchodu do důchodu. Tím by se předešlo šoku, který v této vypjaté době rozhodně není žádoucí. A já právě říkám a mám prostě kritiku k této vládě i z toho důvodu, že to nedělá v dobách nějakého klidu, kdy je finanční klid, kdy máme stabilní míru nějakého hospodářského růstu, jak jsme byli zvyklí, ale je to v době rozbouřené, kde se snažíme tu rozbouřenou hladinu uklidňovat právě přes... (Poznámka procházejícího koaličního poslance.) Ono je to hezké, když se posmíváte tady tomuto. V pořádku, budu si to pamatovat. To je vysmívači, posmívači. - A ta rozbouřená hladina nemůže být uklidňována samozřejmě tím, že najednou budeme měnit parametry u současných starobních důchodců. Tak.

Podívejme se nyní tedy na valorizace. Na rozdíl od jednorázového snížení aktuálně probíhající mimořádné valorizace, o které ještě samozřejmě víme, že navíc byla napadena u Ústavního soudu, má jít v tomto případě o trvalejší změny, které budou rozsáhlejší. Jejich cílem bude v podstatě následující. To znamená upravit lednové valorizace u důchodů tak, aby jejich růst v dalších letech nebyl tak rychlý. To se bude dít tím, že budeme snižovat jednu polovinu reálných mezd na jednu třetinu reálných mezd. Ono se to zvýšilo z té jedné třetiny v roce 2018 na jednu polovinu z jednoho prostého důvodu. Byl tady ekonomický boom, všichni jsme se měli dobře. Ekonomika šlapala a de facto životní úroveň všech těch ekonomicky aktivních opravdu odskakovala a běžela dopředu před životní úrovní starobních důchodů. Proto se u těch řádných valorizací například tu a tam přidalo těch zhruba 40 korun za pana ministra Kalouska, nebo já nevím, dalších pár stovek právě do toho základu a ta percentuální část se vždycky zvyšovala o tu celou inflaci.

Já nesouhlasím s tím, abychom v této době to měnili z jedné poloviny na jednu třetinu. Za prvé to děláme, jak říkám, v rozbouřené době... (Odmlka pro hluk v sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Rozumím, pane poslanče. Současně věřím, že kolegové, kolegyně přenesou diskuse do předsálí. Prosím.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Za prvé to děláme v rozbouřené době, tu změnu u řádných valorizací. To znamená, že když máme propad reálných mezd přes 8 %, tak stejně nebudeme v lednu třeba několik let díky tomu řádně valorizovat důchody. Tak je jedno, jestli tam bude jedna polovina, nebo jedna třetina, a nerozumím tomu, proč to měníme v tuto chvíli a ne v době, kdy se vlastně ta situace může uklidnit a kdy ta rozbouřená hladina bude opět krásně zrcadlová, ale bereme to teď, v tuto chvíli, a de facto je to zbytečné.

Cílem tohoto zákona je za druhé zrušit mimořádné valorizace a nahradit je novým příspěvkem k důchodu, který by byl pro stát méně finančně nákladný. A tady je ten kámen úrazu toho, že my tady měníme zákon, měníme tu pojistku, která, jak jsem říkal, byla aktivována po 15 letech, a měníme to opravdu velmi složitým výpočtem, velmi složitým výpočtem, ke kterému se vždycky dostaneme u toho příspěvku k důchodu, takže je málo pochopitelný pro spoustu lidí, kteří se v tom pohybují. Já jsem si to musel několikrát zesumarizovat, o co tam vlastně jakoby půjde, za chvilku vám to řeknu. A kór samozřejmě pro občany, kteří už v tuto chvíli budou mít velmi těžké si spočítat v rámci svého legitimního očekávání na základě inflace, kolik vlastně ten příspěvek bude.

Pokud jde tedy o omezení valorizací u těch předčasných důchodů, tam já mám velký problém a o tom budou i naše pozměňovací návrhy. Za prvé, když budeme u těch předčasných důchodů nevalorizovat zásluhovou část důchodu, to je dle mého názoru špatně, protože to je ta první penalizace, která přichází s tou druhou ruku v ruce, a to je změna parametrů, kdy my budeme - a o tom hovoří pozměňovací návrh mé kolegyně Jany Hanzlíkové - měnit percentuální penalizaci za každý rok, která je v tuto chvíli 0,9 % za odchod do důchodu u prvního roku, 1,2 % u druhého, 1,5 % u třetího a těch dalších let, protože máme pětiletou předčasnost odchodu do důchodu a budeme to měnit na ty tři roky, které navrhuje vláda, za jednu hladinu a to je 1,5 %. Pokud tedy ji už zaplatíme, a já s tím souhlasím, v předčasném důchodu tady toto, tak už by měl být brán pohled na nás, že jsme prostě už starobní důchodci, pokud jsme to jednou zaplatili, a nebýt penalizováni podruhé, a to tím, co říká tady tato novela zákona, že nebudeme valorizovat zásluhovou část, pokud nedosáhneme důchodového věku 65 let. Tím pádem my budeme rozdělovat ty seniory na dvě kategorie. A to řeší můj druhý pozměňovací návrh, tady u tohoto.

Čtvrtá podmínka, která tady je, že by měla být doba pojištění u těch předčasných odchodů do důchodu na 40 letech. Igor Hendrych, můj ctěný kolega, který dal pozměňovací návrh na 35 let, si ho určitě odůvodní právě v těch deseti minutách, což omezila tato vládní koalice řečnění ve třetím čtení, sám. Tak.

Pokud chceme, aby se částečně - a já rozumím tomu, že ty podmínky zpřísnit by se měly nějakým způsobem, ale říkám v klidných vodách, v klidných časech, že nám odchází jedna třetina lidí do předčasného důchodu, což je skutečně jakoby velké číslo, ale my jsme ho ještě nějakým způsobem neměli možnost zanalyzovat. Je to díky tomu, že Česká republika je opravdu bych řekl průmyslovější zemí, než jsou země v okolí, že ti lidé jsou vlastně více jakoby pracovně opotřebovaní a potřebují odpočinek. Je to tím, že máme tady tuto strukturu průmyslu a obecně i služeb o něco těžší. Máme tady jako páteřní průmysl automobilový se všemi různými přidanými firmami, tak možná že to může být tím. Ale já jsem žádnou takovou analýzu v tuto chvíli neviděl. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP