(12.10 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

A víte, pro některé z nás, teď se mohu zase s nadsázkou obrátit na vedle vás sedícího pana předsedu Adamce, my když už máme tu historickou paměť, tak je to tady pro nás někdy těžké. A pan předseda Adamec si určitě vzpomene na předchozí volební období, kdy v závěru toho období jsme tady sváděli tvrdé politické boje o tom energeťáku, o tom energetickém zákonu jako takovém. Bylo to to ohromné téma vnitřních výnosových procent pro větrné elektrárny, vodní a tak dál, a tak dál. A bylo to velmi složité, velmi těžké. Několikrát jsme ten zákon na hospodářském výboru přerušovali, vraceli se k těm dalším projednáním, aby došlo aspoň k nějaké dohodě. A tady i na pozadí toho, že předchozí vláda byla menšinová, aby nějaká dohoda vznikla a dotáhlo se to, a povedlo se nám to tehdy do těch voleb, a třeba když zůstanu u své branže, u svého tématu, u dopravy, tehdy se nám do toho energetického zákona povedlo vložit, dohodnout se na poměrně výrazné - v té době ještě před tím válečným konfliktem - úlevě pro rezort dopravy, konkrétně pro veřejnou dopravu železniční, ale také pro MHD, které mají tedy od té poslední velké novely trvalou výjimku, trvalou úlevu z placení obnovitelných zdrojů za takzvanou elektrickou trakci.

A víte, když jsem se díval do těch odborných podkladů k zákonu, které jsme si zpracovali, našel jsem vynikající inspiraci z Rakouska, kde jsou mnohem lépe definovány skupiny těch jednotlivých spotřebitelů s těmi typy energetických společenství. Nebudu teď zbytečně zdržovat a číst je. Rakušané mají podle mého názoru i mnohem lépe a mnohem vstřícněji odpracovány a vypracovány už od roku 2021 modely odpuštění daně z elektřiny a DPH. Vím, že v téhle novele, s kterou přicházíte, určitá úleva, tuším, že to je do těch malých zdrojů do 50 kW, také je. Ale možná jste se mohli tím Rakouskem inspirovat více a lépe právě proto, že Rakousko to má hotové, zpracované už od roku 2021. Takže v tom dobrém slova smyslu, a není to jenom Rakousko, bylo kde opisovat anebo bylo kde se inspirovat. A tohle je ta věc, za kterou vás prostě já musím - a nemohu vám to odpustit - kritizovat.

Měli jsme tu OZE I, nakonec jsme to nějak dopracovali. Také v čase s posunem, ale povedlo se. Tady o tom pracovně OZE II, vy jste, pane ministře, mluvil, a mohu tady citovat nejen vaše vyjádření, ale i vyjádření dalších, kteří se o tu problematiku zajímají, ať to byla z loňského podzimu zveřejněná studie expertní organizace EGÚ Brno, která jasně konstatovala, a teď pozor, v souladu s vaším programovým prohlášením vaší vlády, že pokud to myslíme vážně s odklonem Česka a vůbec Evropy od dovozu ruských fosilních paliv, tak že právě tato komunitní energetika by s tím měla být a musí být spojená. EGÚ spočítala, že jsme schopni touto formou u nás generovat až 4 GW elektrické energie, což je pro zajímavost dvakrát více než ty dosavadní existující fotovoltaické zdroje. A tady mi to prostě rozum nebere a budu rád, když mi na to odpovíte, jestliže je tohle, ta komunitní energetika, v souladu s programovým prohlášením vlády, je, pane ministře, v souladu s vaší strategií, s vaším deklarovaným bojem proti odklonu (?), té závislosti na Rusku, tak asi to nebyla taková priorita, když jste loni na podzim mluvil o letošním létě, že bude vše hotovo. Nakonec jste ten přepracovaný, a buďme rádi za to přepracování, návrh jste sem do Sněmovny poslali 30. 6., a dneska, na konci srpna, respektive na začátku září, ho teprve začínáme projednávat.

Takže vidíte, ono to jde trochu proti sobě. Mluvil o tom pan poslanec Adamec, mluvil o tom Karel Havlíček. Je to citlivé, ten obsah. Je potřeba tam pečlivě doladit ta jednotlivá ustanovení, obsahy tak, aby ten zákon opravdu fungoval, aby se neobrátil proti nám, to určitě sporovat nebudeme, ale prostě já nemohu nebýt kritický k tomu, že vy jste o tom vlastně mluvili tři čtvrtě roku, a tak dlouho vám trvalo, než jste to sem do Sněmovny poslali.

Další citace - nezisková organizace Frank Bold: Ministr Síkela musí s novelou zákona ke komunitní energetice přestat otálet. Neustálé průtahy s novelou zákona jsou nepřípustné, brzdí celkový rozvoj měst a obcí. Ty musí mít jistotu, že mohou budovat lokální obnovitelné zdroje elektrické energie a do energetických společenství zapojovat i občany. Klíčové je sdílení elektrické energie, její využití v místě výroby, a tak dál, a tak dál. Cituji Frank Bold, cituji v podobném vyjádření také v tomto případě pana Kazdu, starostu obce Kněžice, který takto mluvil v roli zástupce Sdružení místních samospráv České republiky.

Zkrátka vy jako vláda, a bude to pro mě oslí můstek, jste v tomhle nepředvídatelní, neplníte své sliby. Jste vláda, která prostě je založena na lži. Podobně jako u dopravy připomenu debaty o spotřební dani z nafty. Měla platit do konce letošního roku. Změnili jste ji. Zrušili jste, nebo vrátili jste tu hodnotu v průběhu letošního léta. A vidíte opět, co se děje s cenami pohonných hmot.

Další lež, která se týká ne dopravy, ale Ministerstva průmyslu, a je tu příbuzná tematika. Jsou to ty platby za obnovitelné zdroje. S velkou pompou vaše vláda na jaře oznámila, že jedna z velkých úspor se bude týkat právě Ministerstva průmyslu a těch dotací solárníkům, těch dotací za obnovitelné zdroje. Nemusím to připomínat. Zdroje pro placení těchto částek jsou v zásadě tři: buď státní rozpočet, nebo firmy, nebo my občané, kteří to mají na svých složenkách. Na složenkách to teď nemáme. Nejenom veřejná vyjádření ministra Stanjury, který hrdě říkal, že se arbitráží nebojí, ale také vyjádření vašeho rezortu, Ministerstva průmyslu. Květnová tisková zpráva: Nastavíme nebo změníme systém tak, že se nedotknou občanů. Uběhly dva tři měsíce teď, je to tuším minulý týden, už slyšíme, že se občanů dotknou. Energie jsou levné, tak my vám je zdražíme! A na občankách (složenkách?) opět s nejvyšší pravděpodobností ty poplatky za obnovitelné zdroje, byť ještě nevíme, v jaké výši, ale zřejmě je tam budeme mít. To už vy jako vláda, nebo aspoň jsem to vnímal od ministra Stanjury, pouštíte bez uzardění do veřejného prostoru.

Takže ode mě tady nezaznívá až taková kritika obsahu. Věřím, že na hospodářském výboru, na podvýboru pro energetiku povedeme věcnou a nepolitickou debatu a dopracujeme se, tak jako u těch předchozích novel, k výsledku, který bude kompromisní, a i budu chápat, že si třeba některé věci vyzkoušíme, takzvaně prošlápneme a prostě vyhodnotíme, jak fungují, za rok, za dva, a budeme v nich pokračovat. To je běžné. Koneckonců tak třeba teď pracujeme s ministrem Kupkou nad liniovým zákonem, nad tou takzvanou čtyřistašestnáctkou. Ale pane ministře, udělejte si možná větší pořádek nejen ve svých prioritách, ale také u sebe na úřadu, a pokud loni v září slibujete, že tohle je priorita v souladu s programovým prohlášením vaší vlády, pokud slibujete léto 2023, tak prostě je vaší chybou a vaším problémem, že ten zákon je otevřený a začínáme na něm pracovat, ještě nedejbože mimořádnou schůzí, mimořádně svolanou schůzí, dnes na konci srpna 2023. To je zkrátka vaše chyba! Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Dalším přihlášeným je pan poslanec Teleky, připraví se pan poslanec Kubíček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Róbert Teleky: Paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Dovolte, abych i já vás, milé kolegyně a kolegové, pozdravil po letních prázdninách a sdělil vám svůj pohled na danou problematiku.

Projednávaný vládní návrh novely energetického zákona, lex OZE II, předložilo vládě Ministerstvo průmyslu a obchodu. Jedná se již o druhou verzi návrhu. Legislativní rada vlády původní návrh zákona projednala na svém zasedání dne 6. dubna 2023 s tím, že projednávaný návrh zákona přerušila a doporučila návrh překladateli dopracovat ve smyslu jí vznesených připomínek. Ministerstvo průmyslu a obchodu předložilo upravené znění návrhu zákona vládě dne 15. června 2023. V mezirezortním připomínkovém řízení byla uplatněna celá řada připomínek. Ne všem připomínkám bylo vyhověno a ne všechny byly zcela vypořádány způsobem uspokojivým pro jejich předkladatele i proto, že některé z nich byly protichůdné. Lze proto očekávat, že nastane tlak na úpravy některých ustanovení zaváděných navrhovanou novelou, nejvíce například podmínek sdílení elektřiny. Objevují se návrhy jak na vypuštění některých podmínek a na uvolnění úpravy, tak naopak na jejich doplnění a zpřísnění úpravy.

Navrhovaná právní úprava plní některé implementační povinnosti České republiky. Tady bych chtěl - jestli je tady kolega Kolovratník, který kritizoval, že je to pozdě, tak si myslím, že ta kritika byla trošku podpásová. Obsahuje transpoziční ustanovení ve vztahu ke směrnici 2018/844, o energetické náročnosti budov, jejíž předmětná úprava měla být implementována do 10. března 2020. Směrnici 2018/2001, o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů, implementační lhůta uplynula 30. června 2021. A směrnici 2019/944, o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou, implementační lhůta uplynula 31. prosince 2020. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP