(10.20 hodin)
(pokračuje Pavel Růžička)
GAO informuje o tom, že existuje rostoucí riziko eskalace nákladů až do roku 2030 a po roce 2030 zůstává růst nákladů neznámý. Většina partnerů a zákazníků proto snižuje počet jednotek, které hodlají koupit. Pokud Lockheed Martin tvrdí, že provozní náklady budou v roce 2025 činit 25 000 amerických dolarů za letovou hodinu, opomíjejí fakt, že se jedná o čísla vycházející z ekonomických podmínek roku 2012. Americký Úřad GAO v souladu s ostatními operátory ukazuje na zcela opačný trend. Současné náklady na letovou hodinu v US Force jsou 42 000 amerických dolarů. Čísla ve zprávě však ukazují, že snižování nákladů na jednu letovou hodinu je velmi nepravděpodobné, naopak se spíše budou ještě zvyšovat. Programová kancelář US Force navíc dospěla k závěru, že s těmito náklady na údržbu je program F-35 neudržitelný dokonce i pro největší a nejbohatší letectvo na světě, jakými jsou Spojené státy. Nyní hledají jinou platformu, která by nahradila například F-16. Řešením by bylo zvýšené využití simulátorů. Toho lze dosáhnout díky jakékoli konkurenční platformě, ale co je nejdůležitější - snížilo by to odstrašující přítomnost stíhaček ve vzduchu.
Zkušenosti z jiných zemí - máme ty zkušenosti. Švýcarsko počítá s tím, že každá F-35 bude vyžadovat víc než 10 milionů amerických dolarů ročně na provoz a údržbu. Norsko jako současný provozovatel hlásí, že původně odhadovaný rozpočet bude až dvojnásobný. Obě země prokazují provozní náklady mnohem vyšší než současných 44 000 amerických dolarů pro exportního zákazníka s menším počtem letadel, než mají letecké síly Ameriky. Aby toho nebylo málo, v průběhu času se ukazuje, že plně schopno plnit mise je méně než 50 % F-35. Americký GAO předpokládá, že v roce 2030 bude dokonce 43 % flotily uzemněno, a to nejen kvůli potřebě opravy či kompletní výměně motorů, které se již dnes jeví jako nevyhovující. Takže my, když si koupíme 24 letadel, polovička nám jich nebude schopna létat, a budeme využívat zase deset, dvanáct. To pro jakéhokoli provozovatele znamená, že pouze polovina flotily může v případě potřeby vzlétnout k plnění bojových misí.
Mluví se tady nebo mluvilo se v tisku také o úpravě infrastruktury, kde to bylo bagatelizováno pouze na to, že stejně bychom opravovali dráhu. Nákupem F-35 to tedy neskončí. Oficiální zprávy a zpravodajské články z USA a Spojeného království informují o nákladech spojených s udržením a potřebnými modernizacemi jejich operačních základen - letišť, aby bylo možné letadla provozovat. Stejná situace je i v Německu. Je třeba vytvořit novou infrastrukturu, jako jsou zpevněné úkryty, zařízení na ochranu před bleskem, speciální bezpečnostní požadavky, stejně jako delší a širší přistávací dráhy potřebné pro provoz F-35. To vše představuje dodatečné průměrné náklady v řádu 600 milionů amerických dolarů pro každou základnu.
Sám bývalý velitel vzdušných sil pan generál Petr Mikulenka odhadoval cenu za pořízení a provoz F-35 na 400 miliard korun. Ta informace, že nás F-35 budou stát 122 miliard, tedy není přesná. Pokud budeme tyto letouny provozovat třicet let, hlavní položkou budou náklady na provoz, a ty jsou dvakrát až třikrát vyšší než náklady na pořízení. Pro větší země s více základnami jde o značné náklady navíc. Situace v České republice nebude jiná. 21. leteckou základnu bude potřeba od základů přestavět a v případě záložního letiště v pardubické základně s největší pravděpodobností vůbec nebude vhodná jako náhradní základna pro F-35 jak z bezpečnostních důvodů, protože je to částečně civilní letiště, ale také proto, že se nachází ve městě. A zase se jedná o hlukové limity.
Četné zprávy ze zemí, které aktuálně F-35 provozují, uvádějí potřebu velmi nákladné generální opravy letecké základny, aby zde bylo možné stíhací letouny F-35 provozovat. Uvedení F-35 do provozu bude vyžadovat obrovské investice a mnoho nových staveb, které navíc nebudou moct provádět s největší pravděpodobností české firmy, ale pouze ty se speciálním povolením a prověřením americké strany, což představuje velké riziko z hlediska časového harmonogramu pro případnou přestavbu základny.
Možnosti rozšíření základny jsou přitom omezené a je potřeba vzít v úvahu, že jiné platformy než Gripen vyžadují také mnohem rozsáhlejší zázemí pro personál a logistiku. Gripen přitom mohou udržovat a připravovat na další misi jen tři technici oproti patnácti až devatenácti technikům u F-35, a také lidé s jejich výcvikem stojí velké peníze.
Chtěl bych vás ještě jednou požádat o zařazení tohoto bodu, protože by bylo dobré, aby na půdě Poslanecké sněmovny se o takto velké investici jednalo. Děkuji. (Potlesk z lavic ANO.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy pan poslanec Kubíček ještě posečká, protože jsou dvě přihlášky s přednostním právem - nejdříve paní ministryně Černochová, následuje pan předseda Babiš.
Jenom přečtu jedno oznámení. S náhradní kartou číslo 32 bude hlasovat paní poslankyně Berkovcová.
Prosím, máte slovo.
Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Děkuji, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, musím reagovat na to, co tady zaznělo z úst pana poslance Růžičky. Respektuji to, že on samozřejmě žádá o zařazení tohoto bodu na program, ale protože řada dotazů tady zaznívala i včera, tak je možná vhodné, abych tedy reagovala na kolegy nyní tak, aby třeba někteří další, kteří chtějí vystoupit s něčím podobným, aby zvážili, jestli skutečně toto je ta platforma, kde se o nákupu letounů F-35 máme bavit. (Pan poslanec Růžička odchází ze sálu.)
Dovolte mi na úvod, abych tady uvedla na pravou míru první lež, kterou tady pan poslanec Růžička řekl, že je nějaká smlouva podepsaná. Žádná smlouva podepsaná není, bude teprve jednání vlády a já nyní společně se svými kolegy absolvuji jednotlivá jednání, ať už s kolegy z vlády České republiky, nebo i se zástupci opozice.
A chtěla bych se zeptat, prostřednictvím paní předsedkyně Poslanecké sněmovny, pana poslance Růžičky, jestli si pamatuje, co dělal v pondělí od 18 hodin večer? On tady není, on není moc velký hrdina, takže vždycky tady něco někomu řekne a pak odejde. Od 18 hodin, vážené kolegyně a kolegové, pan poslanec Růžička seděl na Ministerstvu obrany, respektive na jeho Generálním štábu společně s některými dalšími kolegy za přítomnosti náčelníka Generálního štábu, vedení Armády České republiky a vedení Ministerstva obrany a slyšel kompletní prezentaci, která se týkala možného nákupu letounů F-35 včetně všech těch věcí, které se lživě objevují ve veřejném prostoru. A myslím si, 100 % věcí, které tady dneska on opět jako mezek opakoval, jsme v pondělí vyvrátili, protože skutečně náš rezort tomu věnoval velkou energii. To, že neříkáme ty věci v rámci teď toho vyjednávání, to je přece logické, protože ještě je před námi rozhodnutí v rámci Bezpečnostní rady státu a vlády České republiky.
Pokud tady pan kolega Růžička řekl a obvinil armádu, že je agentem společnosti Lockheed Martin, tak bych na to tedy chtěla opáčit, koho je agentem pan poslanec Růžička? Je tedy agentem společnosti Saab, která tady zastupuje společnost Gripen? Když na to má takto vyhraněné názory a ví - pan poslanec Růžička ví, že tady neříkal pravdu, on to ví, ale zřejmě musel. ***