(14.30 hodin)

 

Poslanec Tomáš Helebrant: Děkuji. Kdo jste jako já ze Středočeského kraje, tak víte dobře, jak je pro tento kraj složité udržet silniční infrastrukturu, která je zde neuvěřitelně hustá, a troufám si říct, že i nejvytíženější z celé země. Neboť i vy, co ze Středočeského kraje přímo nejste, tak musíte přes tento kraj projíždět. Sbíhá se nám zde několik dálnic a samozřejmě je to dáno i tím, že kraj tvoří prstenec kolem hlavního města Prahy. I sem do Poslanecké sněmovny jste všichni, tedy mimo kolegů z Prahy, přijeli přes Středočeský kraj.

Náš pozměňovací návrh by znamenal pro rozpočet Středočeského kraje v tuto chvíli o více než 1,1 miliardy korun víc ročně, ale zkrátka by nepřišly ani ostatní kraje. Celkově by se objem finančních prostředků pro kraje ve vztahu k roku 2022 totiž navýšil o necelých 6 miliard korun. Prosím vás, zamyslete se všichni nad tím. Toto je ideální příležitost, jak krajům pomoci a vylepšit jejich možnosti při plánování a rekonstrukcí staveb.

S tím souvisí i daň z nemovitosti, o které bych se chtěl také zmínit, protože navrhované zvýšení daně z nemovitostí se velmi dotkne života nás všech. Uvědomme si, že díky vyšší dani budou firmy a podnikatelé nuceni přehodnotit svoji podporu pro sport a kulturu v obcích. Samozřejmě, když ta daň se znásobí, tak už na kulturu a sport peníze nebudou. Někde už ke zvýšení daně bohužel přistoupili. Například koaliční radnice u nás v Dobříši zvýšila daň z nemovitosti třikrát a pro firmy v průmyslových zónách dokonce pětkrát. Teď by se k tomu měla ještě zvýšit daň podle vládního balíčku. S tímto opravdu nemohu souhlasit a věřím, že navrhované změny neprojdou všechny tak, jak si vládní koalice přeje. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Hlásí se s faktickou poznámkou pan poslanec Martin Kukla, poté s přednostním právem se přihlásila paní místopředsedkyně Klára Dostálová. Takže nejprve dvě minuty pro pana poslance. Prosím.

 

Poslanec Martin Kukla: Děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, co se týká rozpočtového určení daně, tak když se podíváme do programového prohlášení vlády, tak nám vláda tady slibovala, že změní rozpočtové určení daně po dohodě s hejtmany. K této většinové dohodě došlo. Ale co se stalo? Pan ministr s tím nesouhlasil a k žádné dohodě nedochází. Ba naopak, když se podíváme do konsolidačního balíčku, tak vidíme, že vláda bere krajům peníze, bere peníze i obcím. V tom současném návrhu, kde podíl krajů byl 9,78 %, tak návrh v konsolidačním balíčku je 9,76 % na rok 2024 a na rok 2025 dokonce 9,45 %. Proto bych se chtěl připojit k tomu našemu návrhu, kdy právě navrhujeme zvýšení toho rozpočtového určení daně, a většina, téměř všechny kraje, dostanou víc peněz, protože ty kraje si to jistě zaslouží. Když se podíváme na inflaci, a kolik stojí jenom opravy komunikací, zřizování sociálních služeb a tak dále, tak si myslím, že kraje jsou dobří hospodáři a peníze si rozhodně zaslouží. Takže to má moji velkou podporu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji i za dodržení času. Nyní vystoupí paní místopředsedkyně Klára Dostálová s přednostním právem, poté je přihlášen pan poslanec Tomáš Helebrant. Prosím, ujměte se slova.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji moc za slovo. Já bych ráda odůvodnila svoje dva pozměňovací návrhy k daňovému balíčku. Jenom pro připomenutí, už jsme tady o tom hovořili, ale možná je potřeba to slyšet zas a znovu. Budu ale velmi stručná, protože spoustu věcí už jsme si řekli ráno, když byla zahájena schůze. Je potřeba si uvědomit, abyste slyšeli ty věci, co se týká bydlení, v kontextu toho, co se všechno děje.

Takže u bydlení zdražují náklady, teplo, voda a tak dále z 10 na 12 %. Zároveň trestáme, nebo hodláme trestat lidi za předčasné splacení hypoték, když v té zoufalé situaci shánějí samozřejmě co nejlevnější úroky jako takové. Zvyšujeme daň z nemovitosti na dvojnásobek. Všechno to dopadá do rodin. Studentům seberete slevu na studenta, rodinám seberete školkovné. Zároveň se bavíte o tom, že poplatky za obnovitelné zdroje vrátíte zpátky do faktur za energie. Nebudu se tady pouštět do debaty o regulované složce. Budu zvědavá, zda skutečně ERÚ na to dostane ve finále peníze, nebo ne. Zvyšujete daně na péči o domácnost, péči o dítě, z 10 na 12 %, kojeneckou vodu dáváte do 21 %, hygienické pomůcky do 21 % a tak dále. Dálniční známku zvyšujete. Nově zvyšujete i poplatky za televizi a rozhlas.

V kontextu toho, když vlastně ten výčet takto je, tak bych opravdu chtěla požádat - protože my jsme se tady i společnými silami snažili například změnit stavební zákon, ale všichni víme, že byty se nestaví. Prostě podle posledních čísel je i propad v tom schvalovacím procesu u bydlení, a co si budeme namlouvat, čeho je málo, to je drahé. Lidé platí opravdu obrovské částky za nájemné, za nové úrokové sazby za hypotéky. Už jsem tady o tom hovořila, že bohužel rodiny, které jsou na těch hypotékách, nemohou žádat o příspěvek na bydlení, ten se jim do toho nezapočítává. Takže ty ostatní náklady jim potom nestačí na to, aby jim stát pomohl na příspěvku na bydlení. V kontextu toho, byť vím, že pan ministr nechce, aby se jakýmkoliv způsobem narušoval ten celkový objem, na druhou stranu kdyby se lidem dočasně, pane ministře, dočasně, znovu říkám, na dva roky, pomohlo s těmi náklady na bydlení, tak by se to paradoxně mohlo započítat právě kvůli tomu příspěvku na bydlení jako takovému.

Proto si dovoluji navrhnout pozměňovací návrh pod číslem 3118, který by se vlastně týkal toho, aby na dobu dvou let byly od daně z přidané hodnoty, tedy od navrhovaných 12 %, osvobozeny tyto položky: sběr a přeprava komunálního odpadu z nemovitosti sloužící k bydlení, úprava a rozvod vody prostřednictvím sítí do nemovitosti sloužící k bydlení, pitná voda a dodávky pitné vody do nemovitosti sloužící k bydlení, dodávky elektřiny do nemovitosti sloužící k bydlení, dodávky tepla a chladu do nemovitosti sloužící k bydlení, domácí péče o děti, staré, nemocné a zdravotně postižené osoby.

V kontextu toho, co navrhuji, si musíme uvědomit, že v období let 2022 a 2023 prochází Česká republika nejprudším propadem reálných mezd nejen v rámci zemí OECD, ale i v dosavadní novodobé historii. Průměrná inflace dosáhla v roce 2022 výše 15,1 % a v roce 2023 by mohla dosáhnout dle srpnové predikce Ministerstva financí úrovně 10,9 %. Navíc inflace i přes postupný pokles zůstává vysoká a nadále citelně snižuje kupní sílu domácností a životní úroveň obyvatel. Znovu připomenu, že dle posledních informací Českého statistického úřadu došlo v červenci 2023 k meziročnímu růstu cen ve výši 8,8 %, přičemž na meziroční růst cenové hladiny v České republice měly největší vliv ceny v oddíle bydlení, kde dlouhodobě rostou ceny vodného - meziročně dle červencových údajů o 16,3 %, stočného - meziročně dle červencových údajů o 26,9 %, elektřiny - meziročně dle červencových údajů o 23,4 %, a tepla a teplé vody - meziročně dle červencových údajů o 38,9 %.

Znovu opakuji, ten návrh je dočasný. Věřím tomu, že vláda prostě udělá maximum, aby tu situaci v oblasti ekonomické situace domácností nějakým způsobem vylepšila, aby dala prostě alespoň na ten návrh, že je potřeba něco udělat s hypotékami jako takovými, umožnit zejména mladým rodinám, aby po tu dobu nejkritičtější situace, kterou mají, splácely například jenom úroky a mohly si odložit splátky té jistiny, nebo prostě alespoň něco. Jinak prosím o podporu tohoto návrhu, abychom domácnostem nějakým způsobem pomohli. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP