(19.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane zpravodaji, a otevírám obecnou rozpravu a ptám se, kdo se hlásí do obecné rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím ani z místa. A je-li tomu tak, končím obecnou rozpravu a ptám se na případná závěrečná slova. Pan ministr? Nebo někdo ze zpravodajů? Není tomu tak. Žádné návrhy nepadly. V tom případě zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že případné pozměňující návrhy a jiné návrhy v podrobné rozpravě musejí být odůvodněny. Ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy? Ani v tomto případě nevidím žádnou žádost. Je-li tomu tak, končím podrobnou rozpravu. I v tomto případě se ptám, zda chce pan ministr závěrečné slovo? Pan zpravodaj. Prosím, pane zpravodaji, vaše závěrečné slovo po podrobné rozpravě.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Já jsem jenom v tom svém projevu zapomněl říct, že samozřejmě ústavně-právní výbor doporučuje - to slovíčko tam nezaznělo. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vaše řeč byla obsáhlá, pane zpravodaji, a jsem rád, že jste to doplnil. Každopádně to zdůvodnění bylo velmi podrobné a děkuju za něj, protože se jedná o Ústavu České republiky. Žádné další návrhy nepadly. Bod jsme projednali a v tom případě končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji vám.

 

Otevírám další bod, a tím je

 

4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb.,
o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 499/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já opět velmi rychlý úvod, protože delší jsem měl v rámci prvního čtení, a myslím si, že není nutné všechno opakovat. Zmíním nejdůležitější zásady, které jsou v návrhu zákona obsaženy.

Za prvé, automatická valorizace odměn členů zastupitelstev - něco, na co lokální úroveň dlouho upozorňovala. Je navrhováno rovněž zavedení institutu společenství obcí, to umožní bližší spolupráci mezi obcemi na úseku samostatné i přenesené působnosti. Navrhováno je i nastavení zákonných pravidel distančního jednání orgánů územních samosprávných celků. To je jedna z věcí, o které bylo v prvním čtení diskutováno. Dále novela obsahuje změny reagující na poznatky z praxe včetně úprav reagujících na zkušenosti s fungováním územních samospráv v době nouzového stavu.

Návrh již projednal výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, ten doporučil návrh zákona schválit. Účinnost zákona je navrhována k 1. lednu 2024, neboť je třeba k tomuto datu nahradit ustanovení o odměňování členů zastupitelstev, která byla zrušena Ústavním soudem. Proto je i žádoucí poměrně rychlé projednání daného zákona v Poslanecké sněmovně.

Abych byl korektní, upozorním i na další navrhované změny, které byly předmětem diskuse v rámci prvního čtení, a to úpravy reagující na zkušenosti s fungováním územních samospráv i zvýšením limitů vymezujících právní jednání, o nichž je rozhodování vyhrazeno zastupitelstvu, obecně na pětinásobek, tedy například u obcí z 20 na 100 tisíc korun a zároveň posílení pravomoci starosty při řešení mimořádných událostí. Zmiňovány byly v prvním čtení a diskutovány zvýšení limitů pro rozhodování obecních rad a tady jsme vedli jistou debatu o tom, jaká výše těch limitů by měla být. Já jsem poukazoval na to, že jsme se přiklonili k pětinásobku, protože poslední úprava limitů proběhla v roce 2000. Nárůst cen je na nějakém 3,5násobku, tedy to pětinásobné zvýšení považujeme v daném kontextu za adekvátní. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu a usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 499/1 a 499/2. A prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Eva Fialová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jak už tady bylo řečeno, víceméně panuje na tomto tisku shoda. I v duchu výboru se tato diskuse tímto nesla. Nebyl přijat - i když byly diskutovány již v prvním čtení tady různé návrhy, například ohledně toho limitu a dalších - tak nebyl na výboru přijat žádný pozměňovací návrh. Po řádném odůvodnění veřejné správy Ministerstva vnitra a po důvodové zprávě zpravodaje, kterého dnes tady zastupuji, Roberta Stržínka, bylo doporučeno Poslanecké sněmovně, aby schválila v předloženém znění, a zmocnila mě nebo předsedu, zpravodaje výboru, aby toto usnesení přednesl na plénu Poslanecké sněmovny. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Jenom pro pořádek, zpravodajkou pro druhé čtení je paní poslankyně Fialová.

Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji pět přihlášek. Jako první vystoupí pan poslanec Lukáš Vlček, připraví se paní poslankyně Zuzana Ožanová a další. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Lukáš Vlček: Pane místopředsedo, děkuji za slovo. Dámy a pánové, hezký večer. Dovolte, abych krátce tedy okomentoval svůj pozměňovací návrh, který v systému je nahrán pod číslem 3251. Tento můj pozměňovací návrh obsahuje a míří především na § 53 zákona o obcích, kde v tomto paragrafu je zaváděn nový institut spolupráce obcí, a to formou takzvaně společenství obcí. Můj pozměňovací návrh přichází s určitými technickými úpravami, které vzešly primárně z debaty s územními partnery. Ta debata v rámci i mezirezortního připomínkového řízení se táhne několik měsíců. Byla velmi živá, já sám jsem za ni velmi rád, že si s tím Ministerstvo vnitra samozřejmě dalo tu práci a té debatě věnovalo patřičnou pozornost, kde ale ta debata ještě pokračovala v následujících měsících.

Proto i můj pozměňovací návrh, který tedy..., ale patřičně na něm spolupracuji i s Ministerstvem vnitra a s Ministerstvem financí.Celý pozměňovací návrh naleznete v systému pod číslem 3251 a já se k němu ještě přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám za to děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Zuzana Ožanová, připraví se paní poslankyně Eliška Olšáková. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, budu hovořit ke svému pozměňovacímu návrhu číslo 3250. Můj pozměňovací návrh se dotýká této materie a týká se zániku mandátu člena zastupitelstva. Protože jsem si četla v novinách o tom, co se stalo v Městě Libavá - prosím vás, město s velkým M, protože to je název této obce - tak jsem nabyla přesvědčení, že je třeba podívat se na to, kdy dochází k zániku mandátu. Zjistila jsem, že není tato materie úplně přesně řešena, proto navrhuji dvě věci, a to jsou, aby došlo k automatickému zániku mandátu jak do zastupitelstev obcí, i krajů ve dvou případech - za prvé, když rozsudkem soudu někdo dostane uložen trest nepodmíněný, vězení. Prostě když někdo bude ve vězení, těžko bude chodit na zastupitelstvo. Nepodmíněné odnětí trestu (svobody?). To je první věc. Já to neříkám tak, jak to mám v té důvodové zprávě, říkám to tak jednoduše, abyste věděli. A druhý se už dotýká té materie, je, prosím vás, úmyslný trestný čin spáchaný v souvislosti s výkonem funkce. Vylučuji tedy neúmyslné věci, kdy prostě člověk neví, že se něčeho dopustí, že tam musí být úmysl, to je docela podstatné, a ještě navíc to musí být v souvislosti s výkonem té funkce zastupitele. Domnívám se, že pokud někdo úmyslně páchá trestné činy, že skutečně v souvislosti s výkonem funkce by měl být zbaven mandátu. Je to příklad i té starostky města Libavá, která se sice potom vzdala už toho starostování, nicméně když si vezmu, že někdo krade své obci peníze, a pak se tváří, že je všechno v pořádku, tak za mě ne. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP