(21.20 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)

Já mám osobně zkušenosti s těmi různými pojistnými výlukami, byť ne v této oblasti, ale v jiné, a myslím si, že tady by to mělo jít spíše obráceně, že by tam některé věci měly být spíš jakoby explicitně prospotřebitelské, než to, že se to dá takhle vyvodit. To, že to vyvodí Karel Haas, který je právník a pohybuje se v té oblasti u pojišťoven a u bank dvacet let, ale to prostě není pohled obyčejného spotřebitele, majitele auta, to promiň. Takže já si myslím, že bych to tam vrátil, souhlasím s tím, jak to tady popsal Martin Kolovratník. Myslím si, že je to na odbornou debatu, a budu rád, když jí v této věci povedeme. Děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Další faktická poznámka paní zpravodajky Ožanové. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, paní předsedající. My jsme tuto debatu už vedli s ministerstvem, a jak už jsem říkala, připravujeme pozměňovací návrh, který to vrátí. Prosím vás, já jsem s tímto zákonem opravdu pracovala v praxi, a ještě dřív než na Seznamu vyšel článek tady k tomuto problému. Už jsme tento problém řešili, že to není, že by se spalo, ale samozřejmě měli jsme k tomu diskuse. Říkám, stejné problémy, jako uváděl kolega Haas, kdy mi to bylo vysvětlované. Já jsem tvrdila, že to prostě není srozumitelné, a proto budu dávat pozměňovací návrh, aby se vrátila ta příčinná souvislost. Takže já nechápu úplně, o čem je řeč.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní je přihlášen s přednostním právem pan ministr Stanjura. Prosím, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Takže ta odborná debata se už vede, jo? Nečekali jsme na dnešek. Děkuji za upozornění, ale paní zpravodajka na tom opravdu s týmem z Ministerstva financí už nějakou dobu pracuje. Kdybyste se poslouchali, pane poslanče Nachere, kdybyste poslouchal vaší kolegyni, prostřednictvím paní předsedkyně, tak jste nemusel vystupovat. Nechtěl jsem vystoupit, ale musím... To nejsou ale moje slova, ale to vystoupení bylo v tom duchu. Paní zpravodajka je čirou náhodou z vašeho klubu, před vaším vystoupením řekla, že už to řeší s pracovníky Ministerstva financí. My píšeme ten pozměňovací návrh, takže pro Martina Kolovratníka, prostřednictvím paní předsedkyně, nemusíte ho psát, pane kolego, ten pozměňovací návrh bude k dispozici pravděpodobně už na jednání hospodářského výboru, a v tom žádný spor není.

Já jsem se ale přihlásil, abych navrhl zkrácení lhůty o 30 dnů na 30 dnů.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní už nevidím dalšího přihlášeného v rozpravě. Pokud je tomu tak i nadále, obecnou rozpravu končím.

Je zájem o závěrečné slovo? Ani paní zpravodajka nemá zájem o závěrečné slovo? Ani paní zpravodajka.

Nyní tedy přivolám kolegyně a kolegy z předsálí. Nemáme zde návrh ani na vrácení, ani na zamítnutí, ale budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím, že by navrhoval jinak.

Eviduji zájem o odhlášení, proto vás všechny prosím o opětovné přihlášení vašimi identifikačními kartami.

Připomínám pro nově příchozí, že budeme hlasovat o garančním výboru, a to hospodářském výboru, takže jakmile se počet přihlášených ustálí, tak dám hlasovat.

 

A budeme hlasovat, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 37, je přihlášeno 128 přítomných, pro 125, proti 1. Návrh byl tedy přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru, proto má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání? Nikoho nevidím se hlásit.

 

Nyní již budeme hlasovat o návrhu, který zazněl na zkrácení lhůt o 30 dní na 30 dní.

Ptám se, kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

Hlasování číslo 38, je přihlášeno 131 přítomných, pro 119, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Zkrátili jsme tedy lhůty. Žádný další návrh, který by byl hlasovatelný, již nepadl.

Já tedy poděkuji jak panu ministrovi, tak paní zpravodajce, a končím projednávání tohoto bodu.

 

Otevírám bod číslo

 

15.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti
s přijetím zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla
/sněmovní tisk 518/ - prvé čtení

Z pověření vlády je předložený návrh připraven uvést ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Jak jsem avizoval v úvodním slově předchozího tisku, je to změnový zákon, který navazuje na předchozí tisk. Je potřeba upravit některá ustanovení souvisejících zákonů a dotýká se to konkrétně zákona o silničním provozu, zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, zákona o pojišťovnictví, občanského zákoníku a zákona o Hasičském záchranném sboru. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Prosím, aby se tedy slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, kterou je paní poslankyně Zuzana Ožanová. Máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní předsedkyně. Já nebudu úplně tak stručná, jako pan ministr. Předložený návrh změnového zákona je předkládán v přímé souvislosti s návrhem nového zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, tisk 517, a zohledňuje změny dotčených právních předpisů, které je nezbytné realizovat.

Měněné zákony: zákon o silničním provozu, tedy zákon č. 361/2000 Sb., řeší rozšíření oprávnění Policie České republiky zabránit řidiči nepojištěného vozidla v jízdě odstavením vozidla použitím technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla nebo jeho odtažení.

Dále se mění zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, zákon č. 56/2001 Sb. V tomto zákoně se mění tyto věci: Při registraci silničních vozidel a evidenčních změnách se bude jako potvrzení o existenci pojištění odpovědnosti využívat informační systém kanceláře prostřednictvím registru silničních vozidel. V současnosti musí být předložena zelená karta. Je to jednoduché, lidé nebudou muset zelenou kartu na úřad nosit, úřad si sám ověří - ORP si samo ověří, zda je vozidlo pojištěno, či nikoliv. Zjednodušení procesu vyřazování vozidla z provozu v případě zániku pojištění odpovědnosti. nebude-li v registru silničního vozidla u vozidla informace o existenci pojištění odpovědnosti, obecní úřad obce s rozšířenou působností vyřadí nepojištěné silniční vozidlo z provozu.

Dále se mění zákon o pojišťovnictví, zákon č. 277/2009 Sb. V souladu se směrnicí se upravuje určení členského státu, kde se nachází riziko v případě vozidla odeslaného z jednoho členského státu do jiného. V případě škodní události pak směrnice požaduje spolupráci všech dotčených informačních středisek s cílem zajistit dostupnost údajů nezbytných pro odškodnění poškozeného. V zájmu posílení ochrany, zejména pojistníků, pojištěných a oprávněných osob, se navrhuje přesněji vymezit obsah povinnosti pojišťovny nebo zajišťovny vykonávat činnost s odbornou péčí, to znamená jednat kvalifikovaně, čestně, spravedlivě. Změna problematického ustanovení, dle něhož byly automaticky pojišťovny účastníky správních a soudních řízení na povinnost poskytovat údaje.

Dále se mění občanský zákoník. Umožňuje se vznik pojištění i v těch případech, kdy pojistný zájem neexistuje na jeho počátku, ale má vzniknout za určitých podmínek v budoucnu. Pojistným nebezpečím se označuje možná příčina vzniku pojistné události, kterým může být například úraz, povodeň, povinnost nahradit škodu a tak podobně. Událost, při které vznikla újma vyvolaná pojistným nebezpečím, je událostí škodní, přičemž je-li kryta pojištěním, jedná se o událost pojistnou. Pojišťovny při změně výše pojistného řádně neinformují o možnosti projevit nesouhlas. Nepoučený pojistník v případě nesouhlasu pojistnou smlouvu rovnou vypoví standardním způsobem namísto explicitně projeveného nesouhlasu. Zpřesnění textu tak má za cíl odstranit tuto informační asymetrii, která je na úkor pojistníků. Z důvodu posílení ochrany oprávněných osob se navrhuje jejich automatické informování ze strany pojistitele o výpočtu výše pojistného plnění, respektive o krácení či zamítnutí uplatněného nároku na pojistné plnění a o důvodech nemožnosti ukončení šetření pojistné události, a to v textové podobě. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP