(19.10 hodin)

 

Poslanec Kamal Farhan: Já si tady ještě dovolím v rámci druhého čtení odpovědět na jednu věc, nebo spíš se zeptat. Já jsem si teď procházel ty věci, proto tady mám mobil, že vlastně podle mého se tam otevírá taková i Pandořina skříňka. Chtěl bych tady upozornit Poslaneckou sněmovnu, je to v těch sedmdesáti stránkách, takže většina z nás to asi nemá detailně nastudováno, ale myslím si, že je třeba na § 112c bod 1 upozornit: "Ministerstvo zdravotnictví může při ohrožení dostupnosti humánního léčivého přípravku významného pro poskytování zdravotních služeb opatřením obecné povahy dočasně upravit podmínky pro jeho distribuci, předepisování nebo výdej." Já bych tady jenom krátce vysvětlil, co to může znamenat. Znamená to, že Ministerstvo zdravotnictví, jinými slovy, může porušit zákon. Může říct, že nebude platit správná distribuční praxe nebo správná lékárenská praxe. Může se porušit vkladový řetězec. Můžou převážet osoby, které k tomu nemají oprávnění. Může lék být předepisován nebo vydáván i osobami, které by neměly právo na to podle zákona. Jinými slovy, ministerstvo si tam pro sebe připravuje generální pardon, který v podstatě vylučuje pravidla obsažená v samotném zákoně o léčivech. Podle mého názoru jde o široké zmocnění, které dává ministerstvu téměř neomezené právo dělat s léky cokoliv, zacházet s nimi jakkoliv, a to i způsobem, který by byl jinak v rozporu se zákonem o léčivech.

Teď se pokusím být aspoň trošku smířlivý. Možná to ministerstvo tímto generálním pardonem myslí dobře. Já věřím, že to mysleli dobře. Možná příklady, které uvádí v důvodové zprávě, jsou opodstatněné. Ale podle mého názoru i tak, jak to napsali, si myslím, že to zmocnění je velmi široké. Ale jak jsem řekl, možná to myslí dobře. Já chci jenom ještě říct, znamená to, že třeba ministerstvo může umožnit předepsání a výdej léků mimo indikace schválené v registračním řízení? To je moje otázka, to nevím. Nebo naopak, že bude omezovat použití na některé indikace? Poruší tím tedy práva pacientů, kteří se jinak mají spoléhat na rozhodování SÚKLu o tom, v jakých indikacích je ten lék bezpečný? Na to bychom měli do konce, než tento zákon schválíme, znát odpovědi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Zatím jste byl poslední přihlášený do obecné rozpravy. Ptám se ještě, zda se někdo do obecné rozpravy hlásí zde v sálu? Není tomu tak, obecnou rozpravu tedy končím.

Ptám se pana navrhovatele, pana ministra, zda je zájem o závěrečná slova, popřípadě zpravodaje? Není tomu tak.

Přistoupíme tedy k hlasování o návrzích, které zazněly v obecné rozpravě. V obecné rozpravě navrhl pan poslanec Brázdil podle § 93 odst. 2 našeho jednacího řádu vrácení návrhu zákona garančnímu výboru k novému projednání. Budeme hlasovat o tomto procedurálním návrhu.

Ano, eviduji žádost o odhlášení, takže vás všechny odhlásím a poprosím, abyste se svými identifikačními kartami přihlásili znovu. Počet poslanců se ustálil.

 

Znovu opakuji, že nyní budeme hlasovat o návrhu na vrácení zákona garančnímu výboru k novému projednání.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 24, bylo přihlášeno 137 poslanců, pro hlasovalo 62, proti 70. Návrh nebyl přijat.

 

Zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. A první je přihlášen do podrobné rozpravy pan poslanec Farhan Kamal.

 

Poslanec Kamal Farhan: Já bych se chtěl přihlásit ke svým třem pozměňovacím návrh: k prvnímu, který je pod číslem 33, k druhému, který je pod číslem 3339, to jsou cizojazyčné šarže, a ke strategickým zásobám, což je 3340. Ještě jednou pro jistotu řeknu, ten poslední je 3340. Takže k těmto třem pozměňovacím návrhům se hlásím. Jsou podrobně v systému odůvodněné a také jsem je zdůvodnil v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji pěkně. Další do podrobné rozpravy je přihlášen pan poslanec Fifka. (V sále je hluk, v pravé části se tvoří hlouček diskutujících.)

Jinak poprosím kolegy a kolegyně, které podrobná rozprava k tomuto tisku nezajímá, aby se prosím přesunuli do předsálí, je tady úroveň hluku, která není důstojná k projednávání tak závažné normy. Takže ještě jednou, kolegyně, kolegové, kteří se chcete bavit, i v pravé části sálu, abyste přenesli své diskusi do předsálí.

 

Poslanec Petr Fifka: Takže já bych se rád přihlásil ke sněmovním dokumentům v systému pod čísly 3348, 3346, 3304, 3303 a 3305. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Bude pokračovat pan poslanec Flek. Znovu poprosím kolegyně - a musím říct, že v pravé části politického spektra Poslanecké sněmovny - aby pokud možno se utišily, nebo přenesly své diskuse do předsálí. Poprosím paní kolegyni, místopředsedkyni, jestli by tam mohla ten hlouček rozpustit. Děkuju. Děkuju pěkně.

Pane poslanče, můžete pokračovat.

 

Poslanec Josef Flek: Děkuju. Ještě jednou pěkný večer. Já bych se přihlásil k dvěma pozměňovacím návrhům, které jsem v krátkosti odůvodnil, rozsáhle jsou popsány v systému. První je sněmovní dokument číslo 3349 a druhý sněmovní dokument 3347. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. A poslední zatím přihlášený do podrobné rozpravy je pan poslanec Kuchař. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Jan Kuchař: Ještě jednou děkuji za slovo. Rád bych se přihlásil ke sněmovnímu tisku 3355, který se týká automatizovaného prodeje léčiv, který by měl zvýšit dostupnost a možná i snížit expiraci současných léčiv. Takže děkuji a hlásím se k tomuto návrhu.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy k tomuto bodu? Jestli tomu tak není, končím podrobnou rozpravu.

A ptám se, zda nyní je zájem o závěrečná slova ze strany navrhovatele? Není tomu tak. Zpravodaj také nechce mít závěrečné slovo.

Žádné návrhy na hlasování v průběhu podrobné rozpravy nezazněly, a já tedy končím druhé čtení tohoto návrhu a děkuji navrhovateli i zpravodaji za spolupráci.

Než přikročíme k projednávání dalšího bodu podle schváleného programu schůze, načtu omluvy. Omlouvá se pan poslanec Ratiborský Michal od 14 hodin do 18 hodin ze zdravotních důvodů, omlouvá se pan poslanec Síla Jan od 19 hodin ze zdravotních důvodů, omlouvá se pan poslanec Okamura z pracovních důvodů do konce jednacího dne a z vlády se omlouvá pan vicepremiér Bartoš celý jednací den z pracovních důvodů.

 

Budeme pokračovat ve schváleném programu schůze, a to bodem, který nese název

 

3.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb.,
o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 450/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobrý večer, vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové. Já si dovolím stručně uvést tento návrh novely zákona o zaměstnanosti, sněmovní tisk 450, jsme ve druhém čtení.

Já jsem tento tisk podrobně uváděl, když jsme měli první čtení na 70. schůzi. Dovolím si tedy jen stručně zrekapitulovat ty nejpodstatnější úpravy, které touto novelou řešíme. Jde nám o to, abychom dokázali lépe cílit na nelegální zaměstnávání a zastřené zaměstnávání na našem trhu práce. To znamená, specifikujeme lépe ty momenty, kdy dochází k porušení zákona tak, abychom dokázali i lépe potom následně odnímat povolení ke zprostředkování zaměstnávání. Děláme úpravu tak, abychom dokázali zpřesnit oblasti získání odborné praxe oprávněných zástupců, navyšujeme také kauce pro pracovní agentury z částky půl milionu korun na 1 milion korun, upravujeme také formulace bezdlužnosti při udělení povolení ke zprostředkování zaměstnávání. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP