(10.00 hodin)
(pokračuje Jana Černochová)

Co se týče ceny, vydržte mi, hned si najdu cenu. (Ministryně listuje v materiálech.) Byla v nabídce dodržena nabídková cena 5,6 miliardy. Byl dotaz. Ministerstvo se na základě vyjednávání a požadavků Armády České republiky rozhodlo přesunout původně uvažovanou opci na pořízení dalších 36 vozidel do samotné kupní smlouvy, tedy využít opci již v rámci kupní smlouvy. Rámec původně poptávaných 210 vozidel byl tedy o tuto opci navýšen a jednání se vedla o pořízení 246 vozidel. Z těchto důvodů nárůstu počtu poptávaných vozidel je samozřejmě cena vyšší než oněch avizovaných 51,6 miliard korun včetně DPH a představuje částku 59,7 miliard včetně DPH, je to tedy zhruba 49,3 miliard bez DPH. V přepočtu na jednotkovou cenu vozidla však cena, pane poslanče Růžičko, prostřednictvím paní předsedkyně, dodržena byla, respektive je nyní pro ministerstvo dokonce i výhodnější. Při přepočtu na kusovou cenu vozidla je zřejmé, že tento postup přinesl velké úspory. Při původním počtu vozidel vycházela jednotková cena na 245,7 milionu korun včetně DPH za kus, zatímco s využitím opce vychází kusová cena na 242,7 milionu včetně DPH. Tato částka je výsledkem práce českého vyjednávacího týmu, který dojednal kromě jiného to, že Švédové souhlasili s tím, že nezapočítají inflaci už za rok 2022, a tím bylo mimo jiné dosaženo úspory dalších 5,4 %. Takže ano, jednotková cena vozidla byla dodržena.

Co se týče ještě té servisky, respektive smlouvy na životní cyklus. Tady bych ještě chtěla doplnit kromě toho, co už jsem řekla, že podepsaná akviziční smlouva servisní smlouvu tedy nezahrnuje. Důvody jsou praktické, chceme servisní smlouvu uzavírat s českým dodavatelem tak, aby servis byl poskytován na území České republiky a my jsme zajistili bezpečnost dodávek, což upravují i strategické dokumenty. Přesné parametry servisu byly ale závislé na konečné podobě smlouvy na pořízení bojových vozidel. Faktorem je i legislativa. Tady bych tohle podtrhla, to je velmi důležité, konkrétně možnost uzavírat servisní smlouvu společně s akvizicí není možná. To nám bohužel legislativa neumožňuje a asi si to možná i pamatujete z jiných záležitostí, které se řešily ještě i mými předchůdci. Avšak v akviziční smlouvě máme zakotvené zásady poskytování servisu a servisní smlouvu budeme řešit samostatně, určitě výbor pro obranu o tom budeme informovat, chceme opravdu, aby se toho účastnily české společnosti. Servisní smlouva bude podepsána nejpozději do doby dodání prvního vozidla, ale opět máme naději a děláme všechno pro to, že to snad zvládneme dřív.

K té průmyslové spolupráci. Já jsem taky strašně ráda, že to tady pan poslanec Růžička zmínil, protože opravdu, věřte mi, že se nejenom já, ale i moji kolegové celou dobu snažíme, aby zapojení českého průmyslu bylo více než 40 %. Na Dnech NATO, na kterých řada z vás byla, společnost BAE představila zapojení dalších myslím pěti nebo šesti firem českého obranného průmyslu do tohoto projektu, takže už dnes víme, že zapojení českého průmyslu opravdu bude více než 40 %. Švédové se takto zavázali ve smlouvě, a jak jsem říkala, počítají s tím, že to bude více. A hlavně, počítáme s tím, že český obranný průmysl převezme následně i to zajištění, jak jsem tady o tom před chvílí hovořila, péče o pozáruční servis vozidel tak, aby v souladu se strategickými dokumenty byla v té největší možné míře zajištěna bezpečnost dodávek, protože o soběstačnosti českého obranného průmyslu pro případy krize tady mluvíme dlouhodobě a snažíme se pro to dělat maximum. Co se týče firem, které do toho projektu jsou zapojené, konkrétní podoba průmyslové spolupráce, je tato: s pěti hlavními dodavateli z řad českého průmyslu, je to Vopka, Excalibur Army, VR Goup, Ray Service a Meopta, tam již výrobce má uzavřenou smlouvu, s ostatními subjekty českého obranného průmyslu bude mít výrobce uzavřenou smlouvu do konce roku, a jak jsem říkala, na Dnech NATO již tyto smlouvy se rozšířily o dalších pět dodavatelů. Omlouvám se, teď je nemám tady vyjmenované, abych vám je řekla z hlavy, možná mi to kolegové pošlou a já vám doplním tyto informace ve svém dalším vystoupení. Celkem těch podniků do zakázky bude více než třicet, což si myslím, že není špatné, protože samozřejmě české podniky zaměstnávají zpravidla české občany, ti tady platí daně v rámci ekonomiky, to má ten multiplikační efekt a to si asi všichni přejeme.

Smlouva obsahuje také jasné mechanismy pravidelné kontroly zapojení českého průmyslu a rovněž penále pro případ, že by výrobce vozidel neplnil předepsané povinnosti, například právě ve vztahu k míře zapojení českého obranného průmyslu do zakázky. Vozidlo CV90 kombinuje nejmodernější techniku v podobě různých senzorů, komunikačních prostředků a dalšího špičkového vybavení s lety ověřenými technologiemi odolného pancéřování konstrukce celého vozidla a tak dále. Proto je možné do tohoto projektu zapojit široké spektrum českých firem včetně státních podniků, které mají v segmentu vojenské pozemní techniky dlouholeté zkušenosti. Podniky se tak dostanou nejen k finančně zajímavým zakázkám, ale hlavně získají know-how, cenné zkušenosti, zapojí se do mezinárodního dodavatelského řetězce pro toto špičkové vozidlo a předně se budou podílet na zajištění co nejvyšší míry autonomie České republiky na zahraničním dodavateli pro krizové stavy. To jenom abych odpověděla konkrétně, jak se pan poslanec Růžička ptal. Překupování materiálu se nezapočítává do průmyslové spolupráce.

Jestli jsem na něco neodpověděla, tak se omlouvám, budu si dělat další poznámky na další dotazy. Zatím děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: S faktickou poznámkou se nyní hlásí pan poslanec Bělica. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Josef Bělica: Děkuji, paní předsedající, za slovo. Já bych se v této souvislosti rád zeptal paní ministryně, jestli ta specifikace obsahovala i rušičky IED a autonomní systém ochrany. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nevím, jestli ještě někdo další se chce v rozpravě přihlásit? Nevidím žádné přihlášení do rozpravy. Pan poslanec Růžička se ještě hlásí - ano, prosím.

 

Poslanec Pavel Růžička: Já se omlouvám, paní ministryně, že jsem vás teď rušil, když se ptal pan poslanec Bělica. On se ptal ještě na to, co jste neodpověděla, jakým způsobem bylo vykomunikováno to, že tam byl rozdíl ve specifikaci ohledně těch rušiček, jestli to armádě nevadí, když se to z některých vozidel vyndalo.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Paní ministryně chce reagovat. Prosím.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Naopak. Tento požadavek vznikl ze strany vojáků a jejich důvody byly takové, že v tuto chvíli není zapotřebí, aby to bylo u všech vozidel, takže my jsme to nijak nezpochybňovali a máme za to, že tahleta úspora v tuhletu chvíli byla velmi vítaná.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan poslanec Bělica s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Josef Bělica: Já to nijak nerozporuju, ale možná by bylo dobré u toho projektu tím pádem zdůraznit, kolik se na celkovém objemu ušetřilo peněz, když některá auta to mít nemusí. Chápu, pokud to tam armáda nechce mít, tak proti gustu žádný dišputát, tomu rozumím, ale bylo by fajn, kdyby se to potom nějak objevilo v té ceně a mohli jsme potom říct, kolik ta úspora byla. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Paní ministryně, prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP