(18.50 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)

A tady toto mě skutečně vytáčí doběla, protože my zapomínáme na nejohroženější skupiny lidí, kdy vidíme, že ani tady, v tomto státním rozpočtu na příští rok, není žádná vize, která by tady tyto lidi nějakým způsobem sanovala. A pokud je v státní sociální podpoře a pěstounské péči například navýšen rodičovský příspěvek o těch 50 000 korun, tak - a já pevně věřím, že projde ten pozměňovací návrh, který máme na navýšení ještě o 25, resp. 50 tisíc korun - tak tady v tomto rozpočtu to rozpočtováno je, ale další věci vedle toho rodičáku se domnívám, že ne, a tak se ptám, zdali tam je rozpočtován i příspěvek na péči, v jaké výši tato vláda uvažuje o tom, že ho navýší, kdy ho navýší a zdali bude nějakým jiným způsobem třeba pomáhat neformálním pečujícím, kteří nemají tu možnost jít do práce, protože 24/7 pečují o své zdravotně postižené děti nebo partnery. A dokážu si představit, že bychom ve zrychleném řízení podpořili například naši novelu zákona o příspěvku na péči, který máme už dán v systému v eKLEPu, který navyšuje příspěvek na péči - může to být rychlovka, může to být v devadesátce, ale pomůžeme opravdu těm lidem velmi, pokud se nám to podaří alespoň těch 10 % navýšit.

Napadá mě celá řada dotazů u aktivní politiky zaměstnanosti a tak dál. Myslím si, že mí kolegové - Jana Pastuchová, Igor Hendrych a další z výboru pro sociální politiku - mě ještě můžou třeba doplnit, když nejsou přihlášeni, tak aspoň ve faktických poznámkách. Nicméně tady tyto věci bych byl velmi rád, kdyby mi pan ministr na ně odpověděl, jak to vlastně myslí, a skutečně pojďme ne jenom deklaratorně před novináři, na nějakých našich konferencích říkat něco o podpoře rodin, o podpoře tamtěch a oněch a tady ti jsou zranitelní a tak dále, ale potom tady v Sněmovně to vypadá úplně jinak - že jim šlapeme na krk, že jejich rozpočty jsou čím dál tím napjatější a že někteří z nich padají do chudoby a musí jít prosit na Úřad práce, například pro dávky v hmotné nouzi, které se stejně tady nějakým způsobem snižují.

Takže dle mého názoru je tento rozpočet na rok 2024 podseknutý. Uvidíme, jak se to bude vyvíjet na konci roku 2024, a děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní mám přihlášku s přednostním právem, pouze se s faktickou přihlásil pan poslanec Igor Hendrych. Prosím.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážení páni ministři, budu stručný v rámci faktické, já bych to skutečně jenom krátce doplnil, něco málo k tomu, co tady nakousl můj předřečník, pan poslanec Juchelka, a chtěl bych se trošku pozastavit u sociálních služeb. Když jsem se díval do rozpočtu, sociální služby dostaly úplně stejnou částku na rok 2024 jako na letošní rok a to si myslím, že je skutečně málo, a z několika základních důvodů.

Nominálně je to stejná částka, ale reálně je to méně vzhledem k inflaci, to je logické. Co z toho plyne, jaký signál vlastně vychází z vlády směrem k sociálním službám? Že v podstatě není ani o stagnaci, ale je to o reálném poklesu toho, s čím mohou pracovat. Přitom evidujeme stále rostoucí počet lidí, kteří chtějí ty služby využívat, zejména pobytové služby pro seniory, pořadníky a tak dál se neustále rozšiřují, a netýká se to jenom těch pobytových služeb, ale samozřejmě i ambulantních a terénních a de facto reálně na příští rok dostanou méně, jakkoli to vypadá opticky dobře, že to je stejná částka.

A potom je to samozřejmě demotivovaný personál, o tom tady už můj pan kolega Aleš Juchelka také hovořil. Dočetl jsem se, že pan ministr Jurečka měl dokonce nějakou schůzku s odbory včera. Řešil právě ten demotivovaný personál a obecně podfinancování sociálních služeb. Docela mě zajímalo, jaký byl výsledek, jaký byl výstup - já se zeptám zástupců odborů, jak to tedy nakonec dopadlo.

A potom je ještě jedna poznámka. Dostali jsme teď podnět od pana ministra, že máme připomínkovat nebo poslat podněty de facto k zákoníku práce. Dostali jsme termín 31. října jako hnutí ANO. Psal to paní předsedkyni Schillerové. Já si nemyslím, že to je správný způsob komunikace s opozicí. Měli jste nám dát daleko více času - pokud chcete podněty, my vám je dáme, ale potřebujeme je samozřejmě probrat se svými odborníky, sami mezi sebou. Vypadá to na první pohled jako vstřícný krok, ale já to za úplně vstřícný krok jako nepovažuji tady z tohohle pohledu (Předsedající: Čas, prosím.), jakkoliv se to takhle tváří na první pohled. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní se hlásí s faktickou poznámkou paní poslankyně Jana Pastuchová. Prosím.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Tak já nebudu dlouho, protože to vše tady řekl můj pan kolega Juchelka, vaším prostřednictvím. Já jenom bych chtěla apelovat na pana ministra, potažmo KDU, protože když jsem si přečetla vaše vize a hlavně vaše logo "S láskou ke všem generacím", tak jsem si promítla teď ty dva roky zpátky, s jakou láskou ke všem těm generacím vy tady pracujete. Já jsem zítra moc zvědavá na to, jestli zvednete ruku někdo z KDU, když máte lásku ke všem generacím, pro například rodičovský příspěvek, který by se měl týkat dvojčat, nebo abyste trošku podpořili i ty rodiny s mým pozměňovacím návrhem dětí, kterým je rok. Seniorům jste tu vaši lásku všem generacím také předvedli, s těmi důchody co jste udělali. Takže já si myslím, že byste se nejprve měli v KDU zamyslet na svým logem, protože mě ta vaše láska ke všem generacím tady moc nepřesvědčuje. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času a s přednostním právem je přihlášený pan ministr Marian Jurečka. Prosím.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Dobrý večer, vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové. Já si ve svém vystoupení tady dovolím podrobněji okomentovat rozpočtovou kapitolu státního rozpočtu, která se týká Ministerstva práce a sociálních věcí, tedy kapitoly 313. Když se podíváme na vývoj celkových příjmů, vidíme, že příjmy v té kapitole za roky 2020 a 2023 a i ty plánované příjmy na rok 2024 rostou. Rostou i především díky zvýšeným příjmům v rámci platby z pojistného na sociální zabezpečení a z plateb na státní politiku zaměstnanosti. Když se podíváme na to, co tady bylo tolikrát zmiňováno a co si myslím, že je vlastně podstatné z hlediska pohledu na to, jakým způsobem ministerstvo umí a dokáže podporovat různé aktivity a různé zranitelné skupiny včetně sociálně zranitelných skupin, tak když se podíváme na právě tu otázku výdajů, tak tady vidíme, že nárůst výdajů za celkovou naši rezortní kapitolu je 27,1 miliardy korun.

Když se podíváme o něco více podrobně, tak si dovolím alespoň ty řekněme obecné, ale důležité výdaje zmínit a popsat, kde jsou nárůsty těch výdajů. Takže když se podíváme na dávky důchodového pojištění, tam ten rozdíl nárůstu výdajů je 33 miliard korun. Pokud jde o dávky nemocenského pojištění, tam počítáme s nižšími výdaji o půl miliardy korun - je to na základě predikce už nějakého ustáleného vývoje nemocnosti české populace, která byla výrazně rozkolísaná ještě v období covidových let a postcovidových let. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP