(14.10 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)

Nebudeme pracovat s žádným politickým zadáním pro policii. A možná právě proto jsem Andreji Babišovi v současné době trnem v oku. Možná i proto, že já nejsem ochoten s Babišem uzavřít žádnou dohodu, žádný politický deal. A on to ví. A myslím si, že tohleto je dalším důvodem, proč je prostě potřeba se Rakušana na Ministerstvu vnitra zbavit. Ale já nejsem na Ministerstvu vnitra proto, abych se vymezoval proti Babišovi. K tomu mě nutíte vy tím, že svoláváte tuhle schůzi. Já jsem na Ministerstvu vnitra proto, abych tenhle stát na tom složitém rezortu posouval dál, posouval ho moderním směrem, posouval ho do digitálního Česka, posouval ho tím způsobem, aby se obyvatelé v naší republice cítili bezpečně a tak, abychom systémově byli schopni čelit nejrůznějším bezpečnostním výzvám, se kterými jsme nepočítali, jako je třeba ukrajinská migrační krize, jako jsou nejrůznější bezpečnostní výzvy, které se teď zdánlivě odehrávají daleko od našich hranic, ale mohou mít konsekvence i pro to, co se na území České republiky do budoucna bude dít.

Dovolte mi, abych se věnoval tomu, co jsem za dva roky na Ministerstvu vnitra spolu se svým výborným týmem, ať už politickým, nebo úředním, dokázal připravit a co hodlám ve prospěch občanů České republiky, bezpečnosti a moderního státu také další dva roky na Ministerstvu vnitra dělat:

Modernizace státní služby a státní správy. Máme za sebou takzvanou malou novelu služebního zákona, která zjednodušuje a zrychluje proces vstupu do státní služby, má motivovat lidi mimo státní službu k tomu, aby do ní vstupovali, a odstraňuje jim bariéry pro takový vstup.

Nahrazení náměstků pro řízení sekce vrchními řediteli sekce. Ať si kdo chce říká co chce, tohle je depolitizace státní správy, protože vrchní ředitelé sekcí budou procházet jako ostatní služební funkcionáři funkčním obdobím a budou poté případně přesoutěženi a budou vystaveni konkurenci, která může přijít i ze světa mimo státní službu jako takovou.

V současné době se zabýváme takzvanou flexi novelou služebního zákona, která má přinést další výrazné změny. Zvýšit mobilitu státních zaměstnanců v rámci všech služebních úřadů, zpružnit úpravu přechodu na jiné místo, zpružnit možnost personálního posílení úřadů v době mimořádných situací. Něco, co náš stát evidentně potřebuje. Zefektivnění do této doby formálního služebního hodnocení. My chceme, aby služební hodnocení mělo význam, ne aby to byl referát, který se jednou za čas prostě musí napsat, povinně napsat, a kdo ví, kdo ho čte a kdo ho potom podepisuje. A je to zároveň úsporné opatření. Prodlouží se doba trvání služebního poměru potřebná pro nárok na odbytné. Pokud se člověk, který obdržel odbytné, bude vracet po čase zpátky do služeb státu, bude muset část takového odbytného, které mu bylo vyplaceno, vrátit. Tedy tenhle zákon má i ten konsolidační charakter. Zároveň se zkrátí placená doba zařazení mimo výkon služby z organizačních důvodů. Ten pověstný bazének, který dával mnohým docela dobrý život, aniž by v té době pro stát aktivně pracovali. Ve svém souhrnu se bude jednat o největší změny ve státní službě, respektive v zákoně o státní službě, od doby jeho přijetí. Ten zákon je v současné době v mezirezortním připomínkovém řízení.

Co se týká transparentnosti a protikorupčních opatření, novela informačního zákona, takzvaná stošestka. Rozšířili jsme okruh povinných subjektů, které musí občanům zveřejňovat informace, o veřejné podniky, což jsou státem nebo samosprávu ovládané podniky podnikající v odvětvích, jako je energetika či doprava, příkladově ČEZ. To znamená, občan má nárok na informace, na které do té doby nárok neměl. Vím, že pro opozici to nic neznamená, ale tento zákon byl mimochodem oceněn i organizacemi z neziskového sektoru jako jeden z těch, které výrazně posouvají za prvé možnosti samospráv bránit se šikaně tazatelů, kteří se ptají například na to, kolikrát v jejich katastru přistálo UFO a podobně. I takové žádosti se logicky objevovaly, kdo jsme starostovali, známe to. Zároveň ale umožňují možnost rozšíření přístupu k informacím o nové povinné subjekty.

Reforma Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran. Když to velmi zjednoduším, rozhodoval její šéf. V současné době rozhoduje kolegium a zbavujeme se tak možnosti, že ten šéf by třeba nějaké politické síle přál víc než té ostatní a vytvářel jí nějaké podmínky v hodnocení lepší než těm ostatním. Tedy přesouváme to individuální jednotlivé rozhodování na kolegium, na kolektiv. My doufáme, že tak bude učiněn účinnější dohled nad politickými stranami, že některé produkty volební kampaně, jako různé knihy, brožury a podobně, už nebudou moci být vydávány za něco, co se neúčtuje, protože je to mimo, byť se například v těch volebních kampaních vehementně rozdávají a fungují jako základní instrument.

Zároveň - a tady si myslím, že to je možná taky jeden z těch důvodů, který úplně nevoní - předkládáme novelu lustračního zákona. My si prostě myslíme, že ani takovou dobu po revoluci estébáci, agenti, ať už donášeli té hodné, nebo zlé StB, prostě nemají být ve funkci ministrů a ve funkcích náměstků ministrů. Absolutně nechápeme, proč by se pro ně tahle úroveň neměla vztahovat. A možná i tohle z nějakých důvodů vadí. To si každý musí sáhnout do svědomí, jak to s tím lustračním osvědčením kdo má.

Speciální zákon o volebních kampaních, ochrana whistleblowerů. Stejně tak prosazujeme přísnější pravidla pro lobbing a jeho evidenci.

Podpora a posílení samospráv. Za prvé jsme obnovili to, co, ano, historicky existovalo na Ministerstvu vnitra, to je pravda, a to sekce pro veřejnou správu, ale při mém nástupu na Ministerstvo vnitra tato sekce byla zařazena funkčně pod jinou sekci. My chceme pomáhat samosprávám, my chceme pomáhat státní správě a chceme ji zefektivnit, zmodernizovat, proto máme sekci, která je odbřemeněna od ostatních úkolů a má se primárně právě věnovat i samosprávám.

Novela zákona o obcích. I hlasy opozice prochází společenství obcí. Nová dobrovolná spolupráce obcí při výkonu přenesené působnosti, přičemž obce při ní budou moci využívat sdílený personální úřednický aparát, takzvaného létajícího úředníka. Zároveň jsme nastavili jasně i pravidla pro to, jak mají probíhat distanční jednání zastupitelstev, prošli jsme si covidovou érou a tato jednání mají mít jasná pravidla.

Novela zákona o úřednících územně samosprávných celků. My chceme, aby municipality měly k dispozici kvalifikovaný úřednický personál, tedy zpřesňujeme a zlepšujeme oblast vzdělávání úředníků územních samosprávných celků a základem je nově koncipované vstupní vzdělávání úředníků zakončené zkouškou.

Vytváříme manuál pro starosty pro krizové události. Každý, kdo z nás starostoval nebo byl v takové podobné funkci, tak umí reagovat určitě instinktivně, ale přicházejí nové typy krizí a je dobré mít takové manuály v každé starostovně po republice.

Předkládáme změnu krizové legislativy, o čemž diskutujeme logicky s územními partnery. Opět jedna z největších změn v jednom důležitém zákonodárném balíku z působnosti Ministerstva vnitra za poslední desetiletí.

Zefektivnění voleb a digitalizace volebních procesů. Tady patří jedno poděkování za konstruktivní přístup i opozici. Ta technicistní novela o tom, jakým způsobem změníme a zlepšíme fungování volebních zákonů u nás, už je v procesu. Zabrání se tomu, aby se volby posouvaly stále blíže k letním měsícům. Konečně se zastabilizují senátní obvody. Vytváříme možnost vyzvednutí si voličského průkazu přímo v tom místě na jakémkoliv úřadě, kde budete chtít volit, nebudete se pro něj muset vracet do místa trvalého bydliště. Zároveň budeme elektronizovat voličské systémy, což velmi zefektivní a zrychlí kontrolu celého volebního procesu. Ten informační systém správy voleb bude obsahovat i registr kandidátních listin, kandidujícím subjektům se umožní rychleji a lépe podávat kandidátní listiny z pohodlí domova, bez čekání dlouhých front někde na podatelně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP