(11.50 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)

A jenom abych to shrnula - ta cesta, že postupně nahradíme něco, co nefunguje úplně efektivně, nějaký systém zápisových lístků, že zrychlíme celý proces, odpadne nejistota rodičů a dětí, a to díky digitalizaci, díky tomu, co nám nabízejí moderní technologie, že prostě nebude nějaké vzájemné blokování skrze uchazeče, to je něco, kde si myslím, že je dobré si i říct, že vývoj může být ku prospěchu k dobrému. Těší mě velice a chci moc poděkovat, že zafungovala vzájemná spolupráce všech, ale - a to chci ještě na závěr zdůraznit - i Digitální a informační agentury, která tady bývá občas zdůrazňována i v jiných souvislostech, a také spolupráce s týmem pana ministra pro legislativu Michala Šalomouna. Tak celkové velké díky.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec David Kasal: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dovolte mi, kolegové a kolegyně, pohled trošku zdravotní. Využívám toho, že se mluví o zákonu, který se týká vzdělávání, a já vám chci ukázat trošku přesah zdravotnický. Třeba mně pak vyhubujete, že se to toho netýká, ale s čím se setkávám v ambulanci. Nevím, jak to máte nastaveno, ale setkávám se s tím, že v současné době si jednotlivé školy - střední i základní, ale hlavně střední - nastavují to, kolik procent může ten dotyčný chybět ve škole, a problém je ten, že někdy jsou ty limity nastaveny tak nízko, že stačí jednotýdenní chybění ve škole a už to nejsou schopni splnit, takže se velmi často stává, že s trvalou léčbou, kterou mají být doma, to znamená antibiotiky a dalšími, chodí do školy mezi žáky. Takže nevím, podle čeho je to stanovováno. To je první věc.

Druhá věc - omlouvání. Možná se to zdá jakoby drobnost, ale žák nad 18 let se může omlouvat sám. Může se omluvit ale jenom na tři dny. Takže pak přijde za doktorem mezi nemocné, aby doktor dal potvrzení. Já nejsem zákonný zástupce, zákonný zástupce je matka a ta ho omlouvat nemůže. Takže máte tam řadu takových drobných věcí, které nás zdravotníky řeknu otravují a nejsou úplně ideální pro to, aby ta děcka byla úplně v pohodě po tom ve vzdělávání. Vím, že jsou to možná drobné věci, ale jsou poměrně dost podstatné v běžném životě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí pan zpravodaj. Prosím.

 

Poslanec Matěj Ondřej Havel: Děkuju za slovo. Já jenom stručně zareaguju. Ono to do téhleté novely úplně nepatří, pane kolego, prostřednictvím pana předsedajícího, ale jenom opravdu stručně v bodech. Absence. Školský zákon říká, že určité procento absence může být důvodem pro udělení komisionální zkoušky. Každá škola si může nastavit individuální opatření pro žáka, který je třeba dlouhodobě nemocný, aby tohleto nemusel absolvovat. To se běžně děje nejenom u žáků, kteří mají třeba chronické onemocnění, kteří mají nějakou dlouhodobou nemoc, ale kteří jsou třeba taky sportovci, jo? Určitá forma individuálního plánu, když chodí na tréninky a podobně.

A omlouvání absence s lékařským potvrzením. To je debata velmi dlouhá, kterou máme za sebou, to bychom tady mohli být asi i do zítra. Rád se s vámi na to téma třeba sejdu. Existuje na to několik právních výkladů, můžeme to prodiskutovat, sem to teď asi nepatří, ale opakuji, že jsem k dispozici. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji a nyní s přednostním právem pan ministr Bek. Prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budu stručný. Jen bych chtěl říci, že jsme se snažili postupovat svižně, ale s rozvahou a v tom omezeném čase konzultovat ten návrh s co nejširším spektrem aktérů. Byly konzultovány všechny příslušné asociace ředitelů různých typů středních škol. Na Konventu pro vzdělávání, který se konal v Senátu, byla zúčastněna velmi reprezentativní sestava aktérů zastupujících různé organizace ve školství. Všichni měli možnost připomínkovat ten návrh, abychom využili jejich zkušenosti. Takže doufám, že se nám podařilo přes ten omezený čas dosáhnout tvaru, který neobsahuje žádné chyby.

Na druhé straně musíme si být vědomi toho, že děláme zásah do dosavadní praxe, který bude mít nějaké důsledky v proměně chování jak uchazečů o studium, tak v proměně chování středních škol. Tři přihlášky již znamenají nějaké změny v logistice, může to ovlivňovat pojetí školní části přijímací zkoušky a nepochybně po prvním běhu budeme muset vyhodnotit ty efekty a využít je pro nějakou budoucí novelizaci, protože i v souvislosti s revizí vzdělávacích programů, s revizí struktury oborů středních škol nepochybně budeme v následujících letech znovu ladit ten systém, byť teď děláme rozhodující krok v digitalizaci, ale pojetí přijímacího řízení se bude v čase nepochybně modifikovat a musíme vyhodnotit efekty, které vyvolala tato změna, abychom mohli systém rozumně nastavit.

Děkuju vám ještě jednou za dnešní debatu, za hlasy na podporu toho návrhu, velmi si toho cením a věřím tomu, že tím uděláme správný krok pro naši veřejnost, pro děti i jejich rodiče. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře, a vzhledem k tomu, že se nikdo další nehlásí, končím obecnou rozpravu.

Konstatuju, že dnes s náhradní kartou číslo 40 bude hlasovat pan ministr Rakušan.

Chci se zeptat, než půjdeme dál, zda chce pan navrhovatel nebo pan zpravodaj závěrečné slovo? Prosím.

 

Poslanec Jan Berki: Chci jenom všem ještě jednou poděkovat, a opravdu všem, za vstřícnost jak při samotné přípravě, tak ohledně té devadesátky. A jenom drobně poopravím kolegy, kteří říkali, že to není politický návrh - je to politický návrh. Ten rozdíl je ale v tom, což se tu často nestává, že to je společná politika, na které jsme se v tom vzdělávání domluvili, a já pevně doufám, že takovýchhle příkladů, především v tom vzdělávání, kde pro udržitelnost je potřeba shoda, bude více. Děkuju vám.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Chci se zeptat pana zpravodaje, zda chce závěrečné slovo? Nechce závěrečné slovo.

Přečtu ještě omluvy. Dnes bere zpět svou omluvu pan poslanec Jaroslav Dvořák, dále od 11 hodin se omlouvá pan poslanec Jan Hofmann bez udání důvodu.

Nyní rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 551 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 3, přihlášeno je 142 poslankyň a poslanců, pro 131, proti 1. Konstatuji, že s návrhem jsme vyslovili souhlas.

 

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy? Žádnou přihlášku do podrobné rozpravy nevidím. V tom případě končím podrobnou rozpravu.

Ptám se pana navrhovatele a zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.

Vzhledem k tomu, že nebyly v podrobné rozpravy přečteny žádné návrhy, přikročil bych k hlasování o celém návrhu zákona, jestli souhlasíte, pane zpravodaji? (Zpravodaj: Souhlasím.) Děkuji.

 

Já tedy přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem poslanců Jana Berkiho, Ivana Bartošové, Jany Berkovcové, Zdeňka Kettnera, Pavla Klímy, Davida Šimka a Renáty Zajíčkové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, školský zákon, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 551."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 4, přihlášeno je 143 poslankyň a poslanců, pro 126, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem byl vysloven souhlas.

 

A tím jeho projednávání končím. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já vám děkuji za spolupráci.

 

Vzhledem k tomu, že na tuto schůzi byl zařazen pouze jeden bod a ten jsme uzavřeli, končím 80. schůzi Poslanecké sněmovny a pouze pro pořádek zopakuji, že budeme pokračovat ve 14.30 interpelacemi 78. schůze. Děkuji vám.

 

(Schůze skončila ve 12 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP