(19.00 hodin)
(pokračuje Josef Kott)

Já jsem se snažil oproti argumentaci, kterou předkládal můj kolega, to nějakým způsobem doplnit a budu věřit tomu, že vzhledem k tomu, o co se jedná, i vzhledem k tomu, že horní komora Parlamentu se k tomu postavila čelem a doporučila to, tak že i my to zvážíme a budeme nějakým způsobem se k tomu stavět.

Vzhledem k tomu, že je tam poměrně hodně usnesení a jsou tam i nařízení vlády, tak si dovolím to odcitovat, abych v tom neudělal nějaké významnější chyby.

"Navrhovaná úprava zákona o podporovaných zdrojích energie mění podmínky provozní podpory bioplynových stanic v návaznosti na bod III 88. usnesení Senátu České republiky z 5. schůze konané dne 11. ledna 2023, přijatého v souvislosti s projednáváním návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů, což je energetický zákon, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, kterým Senát České republiky žádá vládu České republiky, aby zvážila zavedení provozní podpory výstavby menších bioplynových stanic u malých a středních zemědělců zaměřených zejména na zpracování statkových hnojiv, odpadů a další lokálně dostupné biomasy.

V intencích tohoto apelu horní komory Parlamentu a s ohledem na plnění aktualizované verze programového prohlášení vlády České republiky ze dne 1. března 2023 se navrhuje v zákoně stanovit možnost vlády zařadit mezi podporované zdroje také výrobny elektřiny z bioplynu. Bližší podmínky budou definovány v nařízení vlády č. 189/2022 Sb., o vymezení rozvoje podporovaných zdrojů, respektive v jeho příloze. Navržená změna tedy pouze poskytuje vládě v souladu s jejím programovým prohlášením možnost podporovat výstavbu bioplynových stanic využívající místo stávající podpory tepla podporu elektřiny z bioplynu. Změna druhu podpory nemá dopady do státního rozpočtu." Tady jenom malá vsuvka, že vlastně ty podpory na podporu tepla v podstatě nejsou dočerpány, stále tam finanční prostředky zbývají, a z tohoto důvodu se domnívám, že podpora elektřiny z bioplynu je naprosto v pořádku.

"Nařízení vlády č. 189/2022 Sb. v příloze číslo 2 v tabulce číslo 3 předpokládá rozvoj výroben tepla z bioplynu na úrovni 5 MW instalovaného tepelného výkonu ročně. Tento předpoklad, jak už jsem řekl, nebyl naplněn z důvodu komplikovanosti podpory tepla. Podpora elektřiny je historicky osvědčená a očekává se, že díky změně systému podpory bude o realizaci nových subjektů určitě větší zájem, což povede ke zvyšování podílu OZE a přispěje k naplnění cílů daných směrnicí Evropského parlamentu a Rady EU 2018/2001 ze dne 11. prosince 2018 o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů ve znění takzvané novely RED III.

Navržená provozní podpora je plně v souladu s pravidly veřejné podpory v čl. 43 nařízení Komise Evropské unie č. 651/2014 ze dne 17. června 2014, kterým se v souladu s čl. 107 a 108 smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem. Provozní podpora pro takzvané malé projekty podle aktuálního znění GBERu až do 1 MW je podle tohoto článku slučitelná s vnitřním trhem ve smyslu čl. 107 odst. 3 smlouvy a je vyňata z oznamovací povinnosti podle čl. 108 odst. 3 smlouvy.

Výrazně nižší limit instalovaného výkonu, než jaký stanoví evropské právo, se potom navrhuje zejména proto, aby umožnil rozvoj malých bioplynových stanic v regionech a pomohl k decentralizaci elektrizační soustavy. Bioplynové stanice mají navíc mezi ostatními výrobci elektřiny z obnovitelných zdrojů nezastupitelnou úlohu, protože umožňují načasovat výrobu podle momentálních potřeb soustavy.

V návaznosti na možnost podpořit výrobu elektřiny z bioplynu se naopak navrhuje zrušení provozní podpory tepla z bioplynu. Většina menších bioplynových stanic u malých a středních zemědělců bude zpracovávat místně dostupná statková hnojiva a odpady, jak jsem řekl na začátku. Pro zpracování těchto druhů vstupních substrátů je zapotřebí velká technologická spotřeba tepla, a to převážně v zimním období. Snížená disponibilita tepla, a to nejvíce v topném období, je jednou ze zásadních překážek využití podpory tepla.

Za účelem zajištění efektivního energetického využití bioplynu návrh stanoví další podmínku nároku na podporu, která přistupuje k platným podmínkám v § 4 odst. 3 a odst. 4 písm. a) a písm. c). Nová podmínka platí podle přechodného ustanovení pouze pro výrobny uvedené do provozu od 1. ledna 2024, nikoliv pro stávající bioplynové stanice.

Výrobce musí podle této podmínky při výrobě elektřiny zajistit efektivní využití primární energie bioplynu. Za efektivní využití se považuje svorková výroba elektřiny, užitečné využití tepla a spotřeba tepla v samotné bioplynové stanici, přičemž zákon stanoví právní fikci, že na technologickou vlastní spotřebu tepla se vždy využije 10 % energie bioplynu, což odpovídá standardnímu využití primární energie na ohřev fermentoru a další technologickou vlastní spotřebu bioplynové stanice."

Já tento pozměňovací návrh předkládám až zde, protože coby člen zemědělského výboru jsem si nechal ještě dopracovat určité záležitosti, týkající se potřebnosti podpory malých bioplynových stanic, jak jsem o tom hovořil na začátku, a vzhledem k tomu, že se nejedná o žádné velké zemědělské podniky, ale jedná se skutečně o malé farmy a malé a střední zemědělské podniky, tak se domnívám, že podpora v tomto místě pro to, aby se diverzifikoval výsledek hospodaření těchto zemědělských subjektů, je v pořádku, a já se samozřejmě i ve třetím čtení budu snažit vás přesvědčit o tom, že tento směr je správný.

Ke svému pozměňovacímu návrhu se přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Jako další v pořadí vystoupí pan poslanec Šimek, připraví se pan poslanec Slavík. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec David Šimek: Pane předsedo, děkuji. Kolegyně, kolegové, já bych si dovolit představit tři pozměňovací návrhy, které byly vloženy do systému.

První pozměňovací návrh, jak už tady bylo prezentováno, byl projednáván už v minulosti na výborech. Týká se propanbutanových lahví, nicméně je pravda, a to je potřeba říci, že vy, kteří jste se zabývali na hospodářském výboru touto problematikou, víte, že jste tlačili na to, aby bylo pevné vyjádření jednotlivých asociací k dané problematice. Toto vyjádření, ta deklarace dvou hlavních asociací v České republice byla podepsána v minulém týdnu, kde dochází ke shodě a k podpoře mého pozměňovacího návrhu, který do systému byl nahrán.

Co je důležité, mělo by dojít k vyškrtnutí § 3 odst. 5, zrušení poslední věty, která zakazuje plnění propanbutanových bomb bez souhlasu jejich vlastníka. Tato věta tam byla v minulosti v roce 2011 vložena jako přílepek velmi nešťastným pozměňovacím návrhem a je potřeba říci, že problematika plnění propanbutanových lahví je přitom v souladu s právem Evropské unie detailně upravena v jiných předpisech, konkrétně v zákoně o obalech a v navazující technické normě. Zde tedy vůbec do energetického zákona nespadá, proto tento návrh se snaží jej v podstatě z tohoto zákona dostat pryč. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP