(10.50 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)

Tady se prostě povede průzkum, potom se možná tady to úložiště bude budovat. Ale že by se někdo těch lidí opravdu seriózně ptal, jaké bude mít dopady to, když se bude dělat ten průzkum, jaké to bude mít dopady, kdyby se tam náhodou to úložiště opravdu budovalo, jaké to bude mít dopady na infrastrukturu, na zátěž té obce a podobně, to tam opravdu v té diskusi nebylo, takže já se s velkým pochopením dívám na obavy těchto lidí, s velkým pochopením se dívám i na pozměňovací návrh, který byl předložen. Říkal jsem to i na začátku příběhu tohoto zákona, že toto je nejbolavější věc, a řekněme si na rovinu: podívejme se na příběh života obcí a občanů v okolí jaderných elektráren Dukovany a Temelín.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane ministře, ale přece jenom, kolegové na pravé i na levé straně, požádám o ztišení. Děkuji.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Obě dvě - děkuji - obě dvě tyto lokality, oba dva tyto zdroje, které jsou řekněme z hlediska možných bezpečnostních rizik možná ještě senzitivnější než jaderné úložiště, jsou dneska v tom okolí vnímány jako dobrá symbióza, která funguje, jako dobré partnerství, kdy tady tyto obě dvě řekněme elektrárny a jejich vlastník se chovají seriózně vůči občanům, vůči nevládním organizacím, vůči školám, prostě vůči těmto obcím, a vidíme, že se region v nejbližším okolí těchto elektráren vlastně rozvíjí ku prospěchu těch lidí a vyvažuje to potenciálně rizika, potenciální handicapy, zvýšená nějaká zátěž dopravní, infrastrukturální v té krajině a podobně. Takže ať je nám poučením a ti, kteří budou v budoucnu ten proces dále vést, ať se opravdu nedopouští takovýchto významných chyb, které tady nastaly a které bohužel dneska v té roli, v tom příběhu, vytváří emoce, o kterých se tady bavíme. Děkuju za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Je tady faktická poznámka, paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo panu ministrovi sociální práce nebo práce a sociálních věcí. Víte, pane ministře, je to - hezky jste to tady řekl, moc hezky. Poslední čtyři vystoupení, to byla chvála, jenom chvála: My jsme to udělali dobře, musíme myslet na obce. A kde jste třeba zmínil opozici, která s vámi spolupracovala? Kde jste třeba řekl, že opozice byla konstruktivní a na výborech vystupovala věcně? Nikde. Zase jenom my. Takže ne, byla to společná práce, pane ministře. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. V současné době nevidím nikoho dalšího přihlášeného do rozpravy. Je-li tomu tak, tak jestliže se nikdo nehlásí, rozpravu končím.

A nyní se ptám pana předkladatele, zda chce závěrečné slovo? Prosím, pane ministře.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Dovolte mi, vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vzhledem k významu tohoto zákona, dovolte mi přece jenom několik slov na závěr. Chci ještě jednou poděkovat všem poslancům za konstruktivní spolupráci na tomto zákonu, který bude dalším krokem pro energetickou bezpečnost a dalším krokem k dostupným energiím pro české občany a české firmy za přijatelné ceny. Já si vážím i té diskuse, která byla výjimečně věcná. Nikdo nikoho neurážel, nikdo na nikoho neútočil, přestože jsme měli různé názory. Neumím změnit minulost, ale já jsem provedl personální změny ve vedení SÚRAO, já jsem věnoval spoustu času přípravě některých věcí i tomu, že jsem se setkal se zástupci obcí, a jak jsem uvedl ve své úvodní řeči, budu tak činit i nadále.

Pokud se jedná o zvýšení důvěry obcí, ale i zvýšení důvěry zákonodárců, v lednu proběhne ve spolupráci s provozovatelem jaderného úložiště ve Finsku Onkalo, které je blízko jaderné elektrárny Olkiluoto, návštěva jak zúčastněných obcí, tak i zástupců všech poslaneckých klubů a všech senátorských klubů, abychom se měli možnost seznámit s tím, jak takové úložiště vypadá, jak funguje. Naši lidé projdou tréninkem a zaškolením ve studeném provozu, protože je to jedinečná příležitost, jak se připravit na to, co nás pak čeká tady. To je první věc.

Druhá věc, pokud se týká rozhodnutí a pokud se Sněmovna rozhodne svěřit to rozhodnutí do rukou vlády, já jako gesční ministr říkám: já se té zodpovědnosti nebojím, já se jí nezříkám, a jsem pevně přesvědčen, že s těmi nejlepšími odborníky, které máme k dispozici, vybereme nejlepší a nejbezpečnější místo, které nám území České republiky umožňuje.

A pokud se jedná - pan předseda Adamec tady položil takovou řečnickou otázku o tom, jestli je bezpečnější skladovat jaderné palivo teď v prostorách elektrárny, které tam stojí. Chci všechny ubezpečit, že zatím je to úplně stejně bezpečné, protože ty kontejnery jsou dimenzovány na několik desítek let, avšak například jaderné úložiště ve Finsku je koncipováno na příštích 100 000 let. To je poměrně dlouhá doba a většiny z nás už se to pak nebude týkat.

Ale chci ještě jednou poděkovat za konstruktivní spolupráci, a jak už jsem řekl, všechny pozměňovací návrhy podpořím anebo zaujmu neutrální stanovisko kromě těch, které by směřovaly k právu veta, které není v našem právním řádu zakotveno. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Chci se zeptat, zda chtějí závěrečné slovo i zpravodajové, paní poslankyně Opltová? Není tomu tak. Pan poslanec Šimek? Nechce závěrečné slovo? Ne.

Nyní tedy přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích. Poprosím zpravodajku garančního výboru, aby nás seznámila s procedurou hlasování, poté přednášela jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělila stanovisko. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Michaela Opltová: Děkuji za slovo, vážený pan předsedající. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, dovolte, abych vás seznámila s hlasovací proceduru sněmovního tisku 367.

Hospodářský výbor jako garanční výbor po druhém čtení přijal dne 21. září 2023 usnesení, které bylo poslancům doručeno jako sněmovní tisk 367/6. Dle tohoto usnesení hospodářský výbor po projednání návrhu zákona po druhém čtení doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona v následujícím pořadí, a to:

1. Návrhy legislativně technických úprav podle § 95 odst. 2 jednacího řádu přednesené ve třetím čtení.

2. Pozměňovací návrhy A1, A3, A4, A6 - pokud bude přijat návrh A1, je nehlasovatelný návrh B1, pokud budou přijaty návrhy A3, A4, jsou nehlasovatelné návrhy B4, B5. Návrh B6 je nehlasovatelný z důvodu totožného znění s návrhem A6.

3. Pozměňovací návrhy A2, A5, A7, A9 - pokud bude přijat návrh A7, jsou nehlasovatelné návrhy A8 a B7.

4. Pozměňovací návrh A8, pokud nebyl přijat návrh A7.

5. Pozměňovací návrh B1, pokud nebyl přijat návrh A1.

6. Pozměňovací návrhy B4 a B5, pokud nebyly přijaty návrhy A3 a A4.

7. Pozměňovací návrh B6 - je nehlasovatelný z důvodu totožného znění s návrhem A6.

8. Pozměňovací návrhy B2 a B3 - pokud budou přijaty návrhy B2, je dále nehlasovatelný návrh C.

9. Pozměňovací návrh B7, pokud nebyl přijat návrh A7 a ani návrh A8.

10. Pozměňovací návrh C, pokud nebyl přijat návrh B2.

11. Budeme hlasovat o zákonu jako celku.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji za přednesení procedury. Ptám se, zda máte někdo návrh na úpravu nebo změnu procedury? Vypadá to, že je zde návrh na úpravu. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji. Jak jsem avizovala v rozpravě, tak bych chtěla navrhnout oddělit v hlasování návrh A7, tedy zrušení podmínky souhlasu Parlamentu, který je teď spojený s kompenzacemi obcím, abychom k němu mohli vyjádřit svůj postoj a hlasovat o něm zvlášť po návrzích A2, A5 a A9. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP