(9.30 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)
Já tam mám ambici - a je to use case, který si myslím, že je velmi relevantní pro mladé lidi do věku 26 let, a to je například potvrzení o studiu, které si stále lidé vyzvedávají na studijním, byť si ho můžou vyžádat přes Portál občana, přes datovku, a nosí s sebou ten omezený počet podepsaných potvrzení, takže třeba potvrzení o studiu, od - dokdy. Je to ambice, která by mohla být ještě v rámci té peněženky, tak té eDokladovky. To řešení bude robustní. (Velký hluk v sále.)
My spolupracujeme. Myslím, že i Česká republika se podílí na některých pilotních dodávkách v rámci evropské digitální peněženky. To referenční prostředí vyvíjí nějaká dánská firma, Dánsko vyhrálo evropskou soutěž skutečně o tu funkcionalitu. Ale já fakt si myslím, že tohleto je krok dopředu, protože investice do těch aplikací a toho frontendu nebudeme muset dělat dvakrát.
Ale tím jsem začal, ať to ukončím něčím pozitivním. Myslím si, že mám i deficit na své straně - zapojit pana poslance Králíčka více do toho flow i evropské digitální peněženky, protože má i ty nejčerstvější informace ze včerejšího jednání trialogu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a v tuto chvíli načtu v mezičase došlé omluvy. Omlouvá se paní poslankyně Ivana Mádlová, která bere zpět svou omluvu ze zdravotních důvodů, ale omlouvá se od 12 do 14.30 hodin ze zdravotních důvodů, a pan poslanec Vladimír Zlínský z celého jednacího dne se omlouvá z důvodu zahraniční cesty.
A ještě vnímám, z místa že se hlásí paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Pane ministře, kolegyně, kolegové, určitě děkuju za reakci pana ministra pro místní rozvoj. Znovu tady musím zmínit to, že občanské průkazy má po věcné stránce na starosti Ministerstvo vnitra. Samozřejmě tím, že ministr vnitra Vít Rakušan si nechal vzít ty IT systémy a vůbec, převedla se veškerá ta digitalizace na Digitální a informační agenturu, tak jsem přesvědčena o tom, že to je špatný krok, protože si myslím, že oboje mělo zůstat na Ministerstvu vnitra. (Odmlčuje se pro velký hluk v sále.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já se domnívám, že se Poslanecká sněmovna touto pauzou ztišila, paní poslankyně... Jestli chcete, vyzvu na pravé i levé straně přenesení hovorů do předsálí. Prosím, kolegové, kolegyně. Děkuji.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Vy jste tady, pane ministře, předložil novelu zákona právě na eDokladovku. Já bych jenom chtěla tady zdůraznit, že občanský průkaz dnes může mít jakýkoliv občan České republiky, to znamená, i narozené dítě si může požádat o občanský průkaz, to určitě víte. To znamená, že řada lidí dnes využívá třeba občanský průkaz na cestování v rámci EU a tak dále.
Co mě velmi znepokojuje, že vy jste předložil ten zákon, který prošel vnitřním i vnějším připomínkovým řízení, a až tady na plénu Sněmovny jste vlastně zjistil, že jste zapomněl do toho zákona dát, že tedy banky a ostatní, protože tady píšete: Pozměňovací návrh soukromým osobám, které projdou certifikačním procesem tak, aby vlastními aplikacemi napojily na systém eDokladů... To jste jako zjistil až tady, a proto jste podal ten pozměňovací...? Ne, já tomu nerozumím. Ohledně i policie a Celní správy a ohledně toho, že když někdo tedy ten doklad zneužije, že tam tedy bude přestupek, za který se bude platit pokuta zhruba 10 000 korun, tak jestli byste mi mohl odpovědět, proč ty pozměňovací návrhy přišly až v tuto chvíli, ve druhém čtení? To jste nezjistili, když jste ten zákon nějakým způsobem připravovali? Jestli jste ho tedy vůbec, předpokládám, komunikovali s Ministerstvem vnitra, s tím, kdo po věcné stránce samozřejmě má občanské průkazy.
A poslední můj takový praktický dotaz. Jak to tedy bude u dětí, protože třeba můj syn má už občanský průkaz, tak jestli i děti, protože malé děti asi nemají, úplně malé děti, mobilní telefon, tak jestli nějakým způsobem byste mi mohl ještě prakticky odpovědět na to, jestli i ony budou popřípadě mít možnost, nebo jestli já to budu moci mít v rámci eDokladů? Tak to je takový můj jeden praktický dotaz.
Jinak se samozřejmě ztotožňuji s tím, co tady za nás řekl Robert Králíček, který jasně řekl, že tady bude evropská digitální peněženka, že tady bude evropské řešení, řekl tady všechny ty finanční prostředky, které na to v tuto chvíli budou vynaložené, a my znovu upozorňujeme, že digitalizace měla zůstat tam, kde byla vždycky, a to je na Ministerstvu vnitra. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Vnímám přihlášku pana ministra. Je to skutečně faktická, anebo přihláška z místa?
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych zareagoval.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Tak jenom v rychlosti. Začnu od těch dětí: plastové občanky nekončí, tudíž to, jak je člověk zvyklý fungovat s plastovou kartičkou i ve výjezdu do EU, tato cesta je. A ta eDokladovka je samozřejmě v tuto chvíli národní řešení, která, až bude evropská digitální identita, která bude univerzální v celé Evropě, se do toho překlopí, ale aplikace bude ve své podstatě stejná.
Druhá otázka: Bertík má taky občanku, jsou mu tři roky. Ne že by se s ní někde aktivně prokazoval, když si kupuje lízátka, ale odpověď na vaši otázku leží ještě jinde. Digitální a informační agentura ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí, ve spolupráci s Ministerstvem vnitra, ve spolupráci s Ministerstvem dopravy - pan Kupka tady teď není - my připravujeme v polovině příštího roku - je to i související legislativa - systém nebo zákon, říká se mu Reza, je to Registr zastoupení. V tuhle chvíli stát nemá centrální databázi ani zákonné možnosti, kdy někdo vystupuje - osoba A za osobu B. Musíte to dokládat v danou chvíli a právě Registr zastoupení by měl toto vyšetřit. Jsou to příklady, kdy vy jednáte z nějaké role třeba rodiče v nějaké funkci, ale zároveň to je třeba, když někomu udělíte plnou moc k výkonu - zmínil jsem pana Kupku - k přepisu vozu, což je poměrně častá věc, která je náročná - vy to koupíte, teď on vám to tam podepíše, musíte to ověřit notářem a děláte ten přepis nebo děláte fyzicky. Takže spoustu věcí, které v tuto chvíli musíme řešit pomocí plných mocí a dokládat je nějakou fyzickou nebo zdigitalizovanou plnou mocí, by měl potom nahradit v digitálním prostředí Registr zastoupení. A potom opět platí to, pokud je nějaká informace zachycená na Portálu občana, může být tato informace využita, pokud to zákon dovolí, i jako další informace v eDokladovce.
Uvidíme, jak bude ta evropská implementace. Ono to taky nemusí být za rok a půl, za dva, ono to může trvat déle, je to celoevropské řešení, nezáleží na České republice tak úplně v tom řešení, takže pokud by se ten systém táhl, samozřejmě eDoklady, respektive ta peněženka, je vhodný adept, jak tam nějakou tu informaci pro prokázání v on-line dostat.
Možná k té věci systémové. Když se podívám na programové prohlášení ještě ANO, tak vlastně ta ambice byla, že v České republice je silná nezávislá instituce, která má na starost jádro digitalizace, realizaci digitální strategie, a protože přišel covid, zmocněnec vládní Vlado Dzurilla, jehož - podle mě - jeden z úkolů bylo sloučit dva státní podniky, SPCSS a NAKIT, do jedné entity a řídit digitalizaci skrze toto, tak si myslím, že my jsme pouze dokončili ten průběh. A já musím říct, že tak, jak jsem měl možnost přebírat některé ty systémy - a rozhodně to není vina po dvou letech ministra Rakušana, ale myslím si, že řady vlád předtím - tak ta digitalizace v řadě případů byla jakýmsi otloukánkem na Ministerstvu vnitra. Typický příklad je třeba boj o technický upgrade dokončující funkcionality centrálních registrů, kde se vždycky sehnaly nějaké peníze, které pak se nevysoutěžily, zůstaly tam, použily se na něco jiného, a naším cílem je fakt zefektivnit, zlevnit a ztransparentnit ty investice. Jsem rád, že tady kolega Králíček už může citovat, kolik to bude stát příští rok a přespříští rok - pracujeme s těmi projekty tak, aby byly vidět ty celkové náklady. ***