(12.20 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)

Tak co se bude dít? Tak se bude dít to, co já s oblibou říkám i v těch televizích, že v Praze budeme svítit v pondělí a v Brně ve středu. Bude prostě nedostatek energie. ČEZ si podle Beneše nemůže provoz ztrátových uhelných elektráren dovolit (kašle), protože by se ocitl pod tlakem minoritních akcionářů. Musel by tyto elektrárny i zavírat, podobně jako se k tomu chystá skupina Sev.en Pavla Tykače. Mimochodem, o nutnosti urychleně vykoupit podíly minoritních akcionářů ČEZ také hovoříme roky. Toto je jeden z hlavních důvodů.

Jak na to reaguje vláda a premiér kromě výjezdů do bavorských supermarketů? Podotýkám, že uhlí nyní pokrývá 44 % naší domácí spotřeby. Tak já bych chtěl zvolat: Budíček! Jenomže ono není pověstných za pět minut dvanáct, ale spíš už tak 13.30. Podle Svazu průmyslu a dopravy bude aktuální růst cen regulovaných poplatků české výrobce znevýhodňovat v evropské a globální soutěži. Klesající ceny energetických komodit na trzích mohou sice mírnit dopad růstu regulovaných složek na celkovou platbu za energie, nicméně náklady na regulované složky jsou v Evropské unii často rozhodující pro konečné ceny, protože silová elektřina je na propojených trzích zhruba stejně drahá. Proto s ohledem na konkurenceschopnost firem je nastavení regulované složky elektřiny tak citlivé, říká také ve svém stanovisku ke zvyšování cen regulovaných energetických poplatků Svaz průmyslu a dopravy.

Já se omlouvám, budu muset skončit, protože z důvodu indispozice to ještě dnes nezvládnu. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane předsedo. V tuto chvíli prosím paní místopředsedkyni Sněmovny Dostálovou o její příspěvek.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, milé kolegyně, milí kolegové, já bych to dnes, protože už jsme o cenách energií a o tom, co na nás, na občany České republiky, vláda chystá, slyšeli v mnoha příspěvcích, tak já bych to právě vzala možná z pohledu, protože se stále mluví o nařízení Evropské unie k emisním povolenkám, tak jenom abychom si v tom udělali trošičku pořádek.

Já úplně na úvod bych velmi ráda použila citát pana ministra Jurečky, protože bych byla nerada, abychom se tady dohadovali, kdo za toto zelené šílenství může. Tam mi dovolte tedy citovat z tiskové zprávy Ministerstva životního prostředí ze dne 4. ledna 2023: Největším úspěchem českého předsednictví v oblasti ochrany životního prostředí je schválení klimatických (částí) balíčku Fit for 55. Jeho cílem je snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 alespoň o 55 % proti roku 1990. Díky balíčku Fit for 55 získá Česká republika historicky nejvíc peněz na zelenou modernizaci, celkem více než 1,2 bilionu korun do roku 2030. Vedle 400 miliard korun na proměnu energetiky z Modernizačního fondu pro firmy nebo obce získá dalších 100 miliard ze sociálního klimatického fondu, ze kterého je možné přímo podpořit domácnosti a malé podniky. Jedná se o důležitou a vyváženou dohodu v oblasti ochrany klimatu, díky které zajistíme udržitelný rozvoj společnosti a postaráme se o nejzranitelnější obyvatele.

Tak, a co je vlastně ta směrnice pro emisní povolenky? Jinak ji samozřejmě najdete na webu pod zkratkou ETS, Emission Trading System, a ta v podstatě je dneska platná, ale v roce 2023 prošla reformou a ta reforma se týká toho balíčku Fit for 55 a přináší následující změny.

Emise skleníkových plynů spadající pod stávající systém evropských povolenek neboli ETS by měly do roku 2030 v porovnání s rokem 2005 klesnout o 62 % oproti původnímu platnému dnes 43 %. Veškeré výnosy z povolenek, kterými členské státy disponují, musí být využity na klimaticky prospěšná opatření oproti současnému stavu, který je platný, ve výši 50 %. A toto je velmi důležité: oproti současnému stavu, který je 50 %. A tady je tedy potřeba si právě říci to naše vyměňování si názorů, zda můžeme nebo nemůžeme výnosy z emisních povolenek využít ve prospěch našich občanů, abychom jim snížili cenu energie.

Ten ďábel je zakopán v tom, že je potřeba se občas podívat do anglických textů, protože současná směrnice na povolenky používá slovo "may" z angličtiny, to znamená může, kdežto ta nová směrnice používá slovo "shall be" neboli musí být. A v tom je opravdu veliký rozdíl a je potřeba se na to takto podívat. To znamená, dneska podle aktuální právní úpravy, kterou má Česká republika, tak v systému emisních povolenek vlastně peníze jdou do státního rozpočtu. A Ministerstvo financí má ve státním rozpočtu zhruba 38 miliard korun v podstatě na cokoliv, protože to jsou ty zdroje, jak už jsem před chvílí řekla, že současný stav hovoří jenom o 50 %, že musí být využity na nějaké investice spojené s klimatickými cíli. Takže dneska má Ministerstvo financí k dispozici 38 miliard. A jsou absolutně legitimní dotazy, proč tyto peníze Ministerstvo financí nedá ve prospěch domácností a firem.

Já se obávám, a už to tady zaznělo i z úst mých předřečníků, zejména pana místopředsedy Havlíčka, já doufám, že to není tak, že tím, že to vláda může použít na cokoliv, tak si z toho ve finále nekupujeme ta letadla nebo ty tanky, protože jinak je to vzkaz pro naše české občany: Vy budete platit víc, ale my budeme mít nová letadla. A já nevím, jestli je česká společnost v té tíživé situaci připravena na tento obchod s českou vládou.

Abych tedy pokračovala dál, co tedy je ještě součástí té nové směrnice. Stávající systém bude rozšířen o námořní dopravu s náběhem mezi lety 2024 až 2026, což ve finále bude znamenat zdražení veškerého zboží. Zrychluje phase-out povolenek alokovaných zdarma, ty úplně skončí v roce 2034, a alternativou pro ochranu unijních podniků před konkurencí z mimounijních států bude zavedení takzvaného uhlíkového vyrovnání na hranicích, neboli uhlíkové clo. Vznikne nový systém obchodování s emisními povolenkami pro sektor silniční dopravy a sektor budov od roku 2027. Emise skleníkových plynů v těchto sektorech mají do roku 2030 klesnout alespoň o 43 % ve srovnání s rokem 2005.

A teď pozor, v rámci té nové směrnice, která byla schválena v letošním roce, vznikne Sociální klimatický fond od roku 2025, z jehož prostředků budou podporovány zranitelné skupiny obyvatel, například nízkopříjmové domácnosti a malé a střední podniky, pro které dekarbonizace představuje největší výzvu. Fond bude financován z výnosu z emisních povolenek v tomto systému a Česku z tohoto fondu připadne přibližně 50 miliard korun.

A tady u toho se zastavím, jestli dovolíte, protože je potřeba si říci, jak je to s těmi nařízeními Evropské komise. Když Evropská komise vydá nařízení, tak by ho členský stát měl implementovat neboli zasadit do svého právního řádu. A Česká republika to doposud u této směrnice neudělala. To znamená, není pro Českou republiku závazný, dokud se nepromítne do té legislativy. A jaká je situace? Ministerstvo životního prostředí má v mezirezortním připomínkovém řízení zákon o emisních povolenkách, ale bohužel se samozřejmě strhla i bitva mezi jednotlivými rezorty, protože mnoho rezortů k tomu má mnoho připomínek a teď je otázka, a teď je takové to hezké české pořekadlo, že někdo musí mít na to, aby to zvládl, já to slovo nepoužiju, ale musí mít tu sílu, aby to zvládl, protože dokud nebudeme implementovat tu novou směrnici, tak se můžeme pohybovat v tom prostředí starém, to znamená té současné směrnice. A teď v podstatě jde o to, překlenout jeden jediný rok, a to je rok 2024, protože od 1. 1. 2025 bude fungovat Sociální klimatický fond v rámci té nové směrnice, pokud v průběhu roku 2024 přijme Česká republika tu legislativu, neboli zákon o emisních povolenkách. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP