(11.50 hodin)
(pokračuje Věra Adámková)

Jenom chci upozornit a velmi poprosit, protože jistě budeme muset zákonným způsobem trošku upravit přístup ke zdravotní dokumentaci, a chci všem říci, což si mnozí asi neuvědomujete, že my jako lékaři nemáme přístup do psychologických a psychiatrických karet svých pacientů. Prosím pěkně, je to proto, že tam je ochrana toho pacienta. Takže představa, že přijde k praktickému lékaři nebo jinému, a za prvé, pacient nám některou diagnózu ani nesdělí, nemá tuto povinnost - a mnohdy samozřejmě lidsky to chápu, ale odborně nikoliv, a za druhé, jejich dokumentace probíhá ve zvláštním režimu, takže ani psycholog, který pracuje třeba na oddělení, které vedu, mně nehlásí diagnózy lidí, které já mu sama posílám. Čili moc prosím, až sem přijdeme s tím návrhem, aby tam došlo opravdu k propojení informací, abyste vzali na zřetel, že byť to třeba bude nějaký pozměňovací návrh opozice, že to je proto, že v současné době my nejsme schopni tyto lidi odhalit. A tam opravdu ti kolegové, kteří provádějí v ordinacích praktických lékařů, ve svých ordinacích ta vyšetření zrychlená, vlastně jsou schopni udělat, byť nějaký ověřený tedy dotazníček, ale nemohou udělat vyšetření, a my bychom potom opravdu, a už nyní o to prosím, aby tam jasně došlo k provázanosti a ke sdělování těchto informací, protože jinak nemůžeme vyloučit, že podobná situace bude. Takže jenom chci upozornit, že tyto zprávy jsou ve zvláštním režimu a nejsou přístupné. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Robert Králíček, poté pan poslanec Kasal.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, vážená paní ministryně, já jsem se rozhodl vystoupit až teď, kdy prvotní emoce ze mně vyprchaly tak, aby to jednání nebylo vyostřené. Byl jsem poněkud překvapen a jsem rád, že vznikla dohoda klubů, že to budeme projednávat dřív, ale to, že projednáváme nejdřív munici a pak zbraně a střelivo, považuji za podraz, protože na výboru to bylo obráceně a původní plán byl také obráceně.

Chtěl bych jenom podpořit, protože teď samozřejmě tím, jak kolegyně Jana Mračková Vildumetzová navrhla termín 1. 1. 2025 pro tu digitalizaci, já si myslím, že je také reálný a že bychom měli ten rok vlastně ušetřit, a doopravdy za rok jsme schopni tu digitalizaci zvládnout. A komplikace, která je v té munici, nebo to, že zákon o munici prošel dřív, se dá řešit několika způsoby. Jeden říkala kolegyně, druhý, tedy ten zdlouhavější, pro mě je Senát, ale myslím, že by na tom měla být dohoda, protože nechat pro digitalizaci dva roky - dva roky v době, kdy ta digitalizace jde poměrně rychle - si myslím, že je zbytečné. A myslím, že i někde padlo na výboru, že Ministerstvo vnitra, pokud bude mít peníze a lidi, je schopno to udělat. Tak pojďme se na tom dohodnout, to není žádná politika, ale prostě pojďme se na tom dohodnout a pojďme společně na ty úředníky a ministerstvo tlačit, protože si myslím, že toto je tak závažná a společná problematika, že urychlení digitalizace je prostě namístě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Kasal, poté s faktickou pan poslanec Letocha.

 

Poslanec David Kasal: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych ještě navázal na ctěnou kolegyni, paní profesorku Adámkovou, ještě jaká je praxe. Tam je taková drobnůstka - ještě rozlišení, jestli ten dotyčný, pokud by měl být vyšetřen psychologem, jestli to bude klinický psycholog, anebo psycholog. Běžná praxe je, když my napíšeme žádanku, klinický psycholog se vším všudy, a tu zprávu i dostaneme, ale když je to obyčejný psycholog, ten se zdráhá i tu zprávu nám dát, že to je jenom zpráva pro pacienta. Takže pokud chcete mít dostupnost i tu informační, tak to není tak jednoduché. Jenom abyste o tom věděli, jak je praxe.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Nyní pan zpravodaj Letocha. Je to nejdříve s faktickou, nebo chcete rovnou? Protože vy jste přihlášen jako...

 

Poslanec Petr Letocha: Jestli jsem poslední, tak bych využil už normální přihlášku, a faktickou tedy ruším. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Takže já mažu faktickou a mažu tím pádem dvě minuty. Můžete mluvit, jak potřebujete.

 

Poslanec Petr Letocha: Já bych tedy prvotně chtěl zareagovat na kolegu Králíčka ohledně toho, že to měl být nějaký podraz. Prosím, sněmovní tisk 464465 je dán od počátku projednávání. Vždycky jsme na plénu Sněmovny nejdříve řešili zákon o munici a potom až zákon o zbraních a střelivu. To, že jsme si to na výboru otočili, opravdu není nějaká mantra, jak bychom nadále měli projednávat ty body na plénu Poslanecké sněmovny, tak prosím nehledejte v tom nic, že bychom vám chtěli nějak zkřížit cestu nebo zhatit vaše plány.

Chtěl bych se teď vyjádřit ještě k věcem, které tady padly. Myslím si, že je fajn, že se shodujeme na podstatě toho zákona, shodujeme se na tom, že je třeba co nejdříve a co nejrychleji elektronizovat a digitalizovat centrální registr zbraní, a my jsme několikrát diskutovali také o tom, zdali by bylo možné zkrátit lhůtu účinnosti na dřívější termín. Je třeba brát v potaz také to, že se nejedná pouze o registry Ministerstva vnitra, Centrální registr zbraní, ale také se jedná o registry zdravotní, jako je Kmenový registr pacientů. To znamená, že součinnost toho, abychom skutečně mohli případně zrychlit účinnost toho zákona, je závislá nejenom na digitalizaci Centrálního registru zbraní, ale také právě na těch zdravotnických registrech. Je to něco, co jsem si ověřoval u Ministerstva vnitra a odborníků, jestli se to skutečně nedá stihnout dříve. Snažili jsme se hledat cesty, jakým způsobem bychom to urychlili, ale přímo od Ministerstva vnitra a Ministerstva zdravotnictví jde doporučení, že jednoduše se to stihnout dříve nedá. Nejenom že se ten systém musí pořádně připravit, tak hlavně se musí pořádně otestovat. To znamená, že my si nemůžeme dovolit Centrální registr zbraní vypnout, byť jenom na týden, protože jsou na něm závislí právě ti prodejci zbraní, ale samozřejmě i policie a tak dále, takže skutečně prosím o nějakou shovívavost v tomto. A také proto to nebyl důvod, abychom zákon o munici předřadili, že bychom v tom viděli nějakou vypočítavost. Proto vás žádám, nechme původní navrhovaný termín 1. 1. 2026.

Mimochodem tím, že si uvědomujeme, že ten zákon je kvalitní, má řadu podnětů, které skutečně vytahujeme z tohoto zákona, a pokud se na tom dohodneme, což věřím, že ano, tak v devadesátce opravíme původní zákon o zbraních č. 119/2002 Sb. právě tak, aby to, co jsme určili, že je důležité a že je fajn, že to v tom novém zákoně bude, tak se to pokusíme v devadesátce co nejrychleji zapracovat do tohoto nového zákona.

Mimochodem to, o čem se bavíme v rámci Centrálního registru zbraní a Kmenového registru pacientů - a tímto se vyjadřuji také k tomu doprovodnému usnesení - v současné chvíli je v mezirezortním připomínkovém řízení návrh zákona o elektronizaci zdravotnictví. Takže já věřím, že Ministerstvo zdravotnictví si uvědomuje, a nejenom v souvislosti s tím, co se stalo v prosinci, že je třeba digitalizovat velmi rychle, a tím pádem nevidím důvod nějakým způsobem přijímat usnesení něčeho, co se vlastně děje, protože ten zákon je napsán, je v současné chvíli v mezirezortním připomínkovém řízení, a tím pádem se podle mě děje to, čeho chtěla paní kolegyně poslankyně Vildumetzová Mračková dosáhnout. Takže toliko ještě k tomu navrhovanému usnesení.

Já bych možná ještě řekl, co jsou vlastně hlavní výhody toho zákona, kdy my v podstatě nejenom že reagujeme na to, co se stalo, protože v podstatě ten zákon se od té doby příliš nezměnil, v podstatě reagujeme tím, že účinné nástroje této novely, budeme chtít předřadit jejich účinnost právě v současně platné legislativě, ale zároveň digitalizace samozřejmě připravuje řadu výhod i pro držitele zbrojních průkazů. Nebudou muset mít třeba papírový zbrojní průkaz, ale budou mít pouze elektronické zbrojní oprávnění. Zkracujeme dobu, po kdy je nutné, aby držitel zbrojního oprávnění podstupoval zdravotní vyšetření, to znamená, že zkracujeme to z 10 na 5 let. V současném návrhu novely zákona o zbraních a střelivu je také zahrnuto zplnomocnění vlády, že pokud by náhodou debata o psychologických vyšetřeních dále probíhala, potom může pouhým nařízením vlády toto nařídit a v podstatě bez ohledu na to, aby se ta legislativa změnila. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP