(10.50 hodin)
(pokračuje Berenika Peštová)

Ale koukala jsem se, mě samotnou to taky zarazilo, že to vlastně na to plénum nedoputovalo, protože tam to jenom je napsáno, že je předložené na plénu, připravené předložit na plénum, ale říkám, tím plénem to neprošlo. A jelikož vy jste taky součástí Legislativní rady vlády, sedíte tam jako předseda, takže víte, jak ta pléna probíhají. Tedy nevím, jestli jsou tak divoká, jako byla za naší doby, protože se tam dokázali zhádat jak ústavní právníci, tak právníci pro správní právo a korporátní právníci a všichni. A můžu vám říct, že člověk tam přišel se zákonem, kde měl odkaz, že chce dělat opatření obecné povahy, a oni se mi tam začali hádat, jestli to má být vyhláška, nebo opatření obecné povahy. Takže říkám, byl to vždycky boj, neskutečný boj. Takže říkám, tím plénem to neprošlo, tudíž možná, že by tam právě ústavní právníci vznesli to, co by měli vznést. Protože tam jsou ti hnidopiši, tam je to takový opravdu, říkám za nás, nevím, jak je to za vás, jestli je to poklidné. Ale opravdu myslím si, že vždycky ta Legislativní rada vlády nebo to plénum Legislativní rady vlády, někdy jsme tam měli i několik dní, bylo velice divoké. Takže jako opravdu tam padalo - a padaly tam různé názory. Já říkám, co právník, to názor, co právník, někdy i každý dva názory ((Předsedající: Čas.), ale v každém případě to plénum vždycky něco odhalilo.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Pan poslanec Králíček s faktickou poznámkou a poté pan poslankyně Ožanová. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, já jsem zde hovořil před chvilkou o tom, že nemám rád, když mluvíme v nějakých invektivách, urážkách a podobně, budu se snažit.

Víte, pane ministře, slušně řečeno, mně trochu přijde, že když vám dojdou argumenty, tak se uchýlíte k tomu: vy jste něco před pěti lety chtěli, vy jste něco před deseti lety chtěli a dneska to nechcete, dneska to kritizujete. To je pro mě lichý argument, protože vaše vláda ukázala, že dokáže změnit názor v řádech dnů a týdnů, a to dost zásadně, a nám tu vyčítáte roky, kdy jsme změnili názor.

Na druhou stranu vy jste tu vychválil ten předchozí vládní návrh, tak mě zaráží, když byl tak perfektní a bezproblémový, proč jste ho tedy nepředložili jako vláda? Proč nešel tou vládní cestou, tou standardní? Vždyť vy jste tu vykreslil, že by prošel jak nůž máslem, že tam všechno bylo vydiskutované, zalité sluncem, takže by to prošlo. Tak proč to proboha dáváte poslaneckým návrhem? Já tomu nerozumím. Tak bych vás poprosil, jestli byste mi na to odpověděl. Protože tou vládní cestou by to podle mě bylo legitimnější.

A navázal bych na kolegyni Peštovou. Možná to do Sněmovny nedošlo proto, že nebyla politická shoda. Možná na to opravdu tehdy nebyla doba, protože na takto zásadní změnu ve volebním zákoně by za mě ta dohoda měla být. Samozřejmě vás je 109, vy si tady prohlasujete úplně všechno. Ale jak už tu zmínil kolega Foldyna, jenom tím vy vyostříte tu situaci. Podívejte se do světa, jak jsou společnosti radikalizované, jak jsou polarizované. A vy, s nejmenší důvěrou občanů v historii, si pouze vytváříte voliče a na spoustu otázek, které tu zazněly, třeba doručování ze zemí, kam nedoručuje Česká pošta či zesnulý (Předsedající: Čas.), jste neodpověděli.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, za dodržení času. Paní poslankyně Zuzana Ožanová vystoupí s faktickou poznámkou, poté paní poslankyně Válková. A než dám paní poslankyni slovo, přečtu omluvy. Omlouvá se Ondřej Babka od 18.30 do 22 z osobních důvodů, Nacher Patrik od 14.30 do 17 hodin - pracovní důvody, od 17 do 20 hodin - rodinné důvody, Opltová Michaela celý jednací den - pracovní důvody, Pokorná Jermanová Jaroslava celý jednací den - zdravotní důvody, Richter Jan do 11.30 - rodinné důvody a Vondrák Ivo od 14 hodin z pracovních důvodů.

Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní předsedající. Za prvé chci poděkovat tedy oběma ministrům, že tady vystupují. A chci hned reagovat na pana ministra Šalomouna, protože když popisoval, že již tu byl nějaký zákon o správě voleb v roce 2019 a prošel legislativním procesem, zjevně tam byly nějaké problémy, jak říkala kolegyně Berenika Peštová, neprošlo to Sněmovnou. Takže najednou věci, co připravila Babišova vláda, jsou dobré. Za všechno může Babiš. Víte co? Ale vy jste to předložili v roce 2023. 2019-2023 - čtyři roky. Myslíte si, že se něco nezmění, že je to identický návrh? Není to identický návrh. Já se domnívám, že by to mělo tím legislativním procesem dojít. A opravdu, jak dlouho budete říkat, že když něco prošlo Legislativní radou vlády - před kolika lety? - deseti, dvaceti - a bylo to v pořádku, je to v pořádku i teď. Promiňte mi, nejsem právník, ale vím, že dochází jak k vývoji legislativy, tak k vývoji právních názorů, o čemž nás přesvědčují Nejvyšší správní soud, Ústavní soud i všichni.

Ještě bych chtěla jenom připomenout, vy jste - tady se zmínil trestný čin maření přípravy a průběhu voleb. Já jsem měla pár otázek. Já už řeknu jenom, které jsem včera měla. Jak bude probíhat kontrola nad korespondenční volbou v zahraničí? Jak se budou prověřovat českými orgány podněty na manipulaci s volbami v zahraničí? Budou moci české orgány řešit trestný čin maření voleb na území cizího státu? Tak to byly mé hlavní otázky. Protože i já jsem vlastně v projevu měla, že existuje tento trestný čin a že si dokážu představit, že bude velmi složité jak prokazování, dokazování, tak manipulace s volbami na území cizích států a že by bylo vhodné se zabývat i tímto tématem. Samozřejmě o tom hovořila i paní poslankyně Válková, vaším prostřednictvím, paní předsedající.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Paní poslankyně Válková vystoupí s faktickou poznámkou, poté pan poslanec Strýček. Prosím, máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Helena Válková: Děkuji, paní místopředsedkyně. Milé kolegyně, milí kolegové, já bych chtěla poděkovat panu ministru Šalomounovi za věcnou analýzu a historický přehled toho, jak vznikal zákon v roce 2019, protože jsem byla jednou z účastnic, byť v jiné roli. Opravdu jako zmocněnkyně vlády pro lidská práva jsem měla na starosti a na to jsem se také soustředila, nesoustředila jsem se na tu rovinu ústavnosti, od toho byli jiní, byť jsem samozřejmě také mohla. Ale mým úkolem bylo chránit práva národnostních menšin, zdravotně hendikepovaných dětí, seniorů a tak dále. Takže proto tam byly ty moje připomínky i zásadní povahy, které, když by ten legislativní proces dál pokračoval, tak předpokládám, že by byly zohledněny, a také se z toho poučili i ti navrhovatelé, protože tam skutečně ty mnou kritizované partie v zákoně nejsou, na to jsem se samozřejmě také dívala.

Na druhé straně tam opravdu došlo, jak tady už obě dvě kolegyně zmínily, navíc paní poslankyně Zuzana Ožanová, vaším prostřednictvím, paní místopředsedkyně, velmi konkrétně k událostem, které zabránily nejenom projednání tohoto zákona, na který byly různé názory už v době, kdy vznikal. To nebyla jednotná fronta, že by vláda Andreje Babiše řekla, my chceme korespondenční volby, jednomyslně. Jak dobře víte, ani u vás nejsou všechny názory shodné a i tam byly rozdílné názory na význam tohoto zákona a jeho dopady. Jenže my jsme to ani nedoprojednali a neposlali do dalšího vlastně projednání a rozhodnutí o něm kvůli covidu, protože v březnu 2020 (Předsedající: Čas.) byly první známky a my jsme se začali zabývat úplně jiným tématem. (Předsedající: Čas.) Spousta zákonů šla mimo. Tak to byl ten důvod. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Pan poslanec Strýček vystoupí s faktickou poznámkou, poté opět paní poslankyně Ožanová. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jiří Strýček: Dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře. Já mám takovou poznámku k celému tomu vašemu vystoupení. Já jsem totiž v minulém volebním období byl rovněž člen ústavně-právního výboru, byť jako neprávník, a v podstatě měl jsem na starosti tady ty volební zákony, které se tam v tom minulém volebním objevovaly. V minulém volebním období. Byly to zejména volební zákony z pera poslanců STAN, KDU-ČSL a TOP 09, které byly v podstatě vráceny v prvním čtení k přepracování.

Já bych se ale vrátil k tomu velkému zákonu o výkonu, správě voleb, který tedy vznikal za pana, za éry pana ministra Hamáčka tehdejšího. Ten zákon byl předložen v podstatě k připomínkovému řízení 18. října 2019 s tím, že 9. 4. 2019 na tehdejší koaliční radu šla zpráva Ministerstva vnitra, která jednoznačně říká, že není možno zajistit ústavně garantovanou tajnost hlasování, protože volič provádí hlasování v takzvaném nekontrolovatelném prostředí mimo volební místnost. Není proto možné garantovat, že nehlasuje pod nátlakem jiné osoby nebo že se nejedná o kupčení s hlasy, a tedy že hlasování probíhá svobodně a tajně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP