(12.40 hodin)
(pokračuje Ondřej Babka)

A já bych si upřímně opravdu tuto možnost nepřál, myslím tu možnost, a tady si troufám tvrdit, že v tomto jsem dosti konzervativní, že ten akt jít volit, jít do té volební místnosti, častokrát se na to i hezky obléct, že to je... Já si to pamatuju, když jsem mohl jít poprvé k volbám, pro mě to byla velká událost. A nemyslím si, že možnost volit poštou ten zážitek, tu možnost toho aktu, který vykonáte za tou plentou, může nahradit.

A zmiňoval jsem se o tom myslím i v minulém týdnu, když jsem si dovolil citovat výrok pana místopředsedy Skopečka a jeho vyjádření, které se týkalo těch ne úplně povedených korespondenčních voleb v USA, a v návaznosti na to, co právě tyto události vyvolaly, nebo ta korespondenční volba v zahraničí, a jaké může mít následky. Já jsem to tady, vážený pane místopředsedo, vaším prostřednictvím, k vám necitoval ne proto, že bych si myslel, že jste nějakým způsobem změnil názor, nebo že změníte názor, nebo že byste si za těmi svými slovy nestál, ale že s vámi sdílím ty obavy, obavy, které jste jasně vyjádřil, obavy z toho, jaký to může mít třeba společenský dopad.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Já vás jenom přeruším - ne kvůli tomu, co říkáte, ale teď uběhlo deset minut. Chci se zeptat, jestli chcete využít dalších deset? (Ano.) Ano, v tom případě pokračujte.

 

Poslanec Ondřej Babka: Takže v tomto bych s vámi souhlasil, že společenský dopad může mít velké následky.

Při takto zásadní změně volebního systému, už to zde také několikrát padlo, chybí ta testovací fáze, protože úprava volebního systému je poměrně ožehavým tématem a jakýkoliv problém či podezření v nefunkčnost systému může mít zcela devastující dopady na důvěru v samotný volební proces. Váš návrh, milí předkladatelé, postrádá jakoukoliv testovací fázi. A důvod, proč tomu tak je, proč nejste ochotní přistoupit na nějakou dohodu v přípravě testovací fáze, je zcela zřejmý, a to jsou právě volby do Poslanecké sněmovny v příštím roce, tedy v roce 2025. A to je ten důvod, proč na tento návrh tak spěcháte. A ta účelovost je zcela zřejmá. Nerozumím tomu, že to tady nechcete přiznat, že ten návrh je účelový, že je mířen na příští sněmovní volby v roce 2025. I Evropská unie na tento problém několikrát upozorňuje. Upozorňovala na to naposledy v případě zavádění korespondenčních voleb v Polsku, že by se nemělo přijímat něco, takto zásadní legislativní změna, která mění volební proces na volby následující. Myslím si, že většina z nás by tady byla ochotná se o úpravě volebního systému bavit, že bychom mohli najít ústavní většinu ve Sněmovně, která je podle mého názoru pro toto důležitá, že bychom mohli najít společenskou shodu, která je ještě důležitější, a že bychom mohli zavádět úpravy volebního systému, ale ne tak účelově, jak to děláte vy od příštích voleb, ale od voleb v roce 2029, 2030, 2031, 2032 a tak dále.

Toto byly moje krátké poznámky k tomu, proč jsem v tuto chvíli a v případě sněmovního tisku 596 jasně a jednoznačně proti jeho příjetí. Bohužel, opravdu bohužel, je dnešní společnost mimořádně rozdělená a tímto do ní vnášíte další prvek nestability, který prostě není projednán v širokém politickém spektru. Neznásobujme ten potenciální nešvar v rodinách, mezi kamarády, mezi partnery. Nedávejme prosím prostor ke zpochybňování výsledků voleb. Nejen zkušenosti ze zahraničí s korespondenční volbou jsou nám tím příkladem, proč je korespondenční volba v tuto chvíli od příštího roku bez politické dohody chybným krokem. To údajné usnadnění přístupu k volbám vybraným skupinám občanů korespondenční volbou za porušení základního principu tajnosti voleb a svobody voleb, což umožňuje teoretickou, ale i reálnou možnost manipulace a podvodů, je v politicky polarizované společnosti cestou do pekel. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. A nyní vystoupí pan poslanec Vondráček. Načtu jednu omluvu: pan Radim Fiala se omlouvá po celý jednací den ze zdravotních důvodů. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo, pane předsedající. (Předsedající zapnul časomíru na deset minut.) Můžete mi to měřit, asi se hádat nebudu. Ale jenom připomínám, že jsem zpravodaj a měl bych mít právo, aby mi bylo uděleno slovo kdykoliv, tudíž mám to malé přednostní právo. (Předsedající: Ano, máte přednostní právo.) Ale já to asi nějak dodržím, já si to nechám do druhého čtení. Nerad bych vás... (Předsedající: Vypínám.) Mohl jste mi to nechat orientačně. Dobře.

Už jsem tady měl rozsáhlý příspěvek, já spíš ještě možná trošku k té alternativě hlasování v zahraničí a k tomu, že se na mě obracelo více koaličních kolegů v rámci rozpravy, co se týče manipulací, kupčení s hlasy. Byl jsem tady v podstatě osočován, co si to vymýšlím a že prostě tady chci znevěrohodnit volby. A já jsem se snažil trpělivě vysvětlovat, že to není z mé hlavy, že to je prostě fakt, že je potřeba se s tím smířit, že jakákoliv distanční volba s sebou přináší rizika a znamená snížení standardu a zvýšené možnosti různých technik manipulace a ovlivňování voleb. Tak k tomu vám taky řeknu pár slov.

Nejprve - pro hlasování do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a pro volby prezidenta České republiky mimo území České republiky se vytvářejí zvláštní stálé volební okrsky podle dosavadní legislativy, dále jen zvláštní volební okrsky, jak se uvádí v zákoně, při zastupitelských a konzulárních úřadech České republiky, s výjimkou konzulárních úřadů vedených honorárními konzulárními úředníky, a území zvláštního volebního okrsku je vymezeno územním obvodem zastupitelského úřadu. Tolik stávající úpravy.

Opravdu nic nebrání tomu, aspoň o ničem nevím, abychom pro účely voleb požádali hostitelskou zemi o zřízení dočasného konzulárního úřadu například při stávajícím honorárním konzulátě nebo ve městě, které vzdálenostní dopravní logikou nebo zvýšeným počtem našich občanů je pro síť zastupitelských úřadů smysluplné. Dle zvyklostí hostitelského státu jde většinou o notifikovanou žádost, která vymezí místo, dobu fungování, účel zařízení a třeba i požádá o pořádkovou ochranu či dohled na volební místnosti v takovém dočasném konzulárním pracovišti či jednatelství. A mám informace, že hostitelské země to bez potíží činí, že jsou rády. Opravdu se to v minulosti stalo opakovaně.

Takto v minulosti volili v roce 2009 do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky naši vojáci a občané působící v humanitárních misích ve volební místnosti na základně Shank v Afghánistánu v provincii Lógar a v roce 2013 takhle volili našeho prezidenta. Aby se vyhovělo našemu zákonu, zřídil se na místě dočasný úřad. Tento typ úřadu umí Ministerstvo zahraničí velmi efektivně zřídit v podstatě kdekoliv. Využívalo se toho při některých hromadných akcích, například mistrovství Evropy ve fotbale nebo například pravidelně na léto se takové úřadovny otevírají v Rijece, ve Splitu nebo v Barceloně. Nic nebrání, a nemusí se kvůli tomu měnit ani zákon, aby se volilo v místech, kde se ukáže, že to má smysl, kde reálně budou odevzdány nějaké hlasy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP