(17.20 hodin)
(pokračuje Karel Haas)

Platná a účinná současná úprava je taková, že představenstvo nebo statutární orgán, pokud je kolektivní v dané právnické osobě, může pro agendu ochrany utajovaných informací a bezpečnostní způsobilosti pověřit i osobu mimo board, mimo představenstvo nebo statutární orgán dané firmy, s tím, že samozřejmě odpovědná osoba, a tato je definovaná platnou a účinnou podobou zákona, musí samozřejmě splňovat všechna kritéria na ni kladená z pohledu právě řekněme agendy bezpečnosti, a ve vládním návrhu se navrhuje toto změnit tak, že by tou odpovědnou osobou pro agendu ochrany utajovaných informací a bezpečnostní způsobilosti musel být právě člen kolektivního statutárního orgánu, to znamená, vypadla by možnost pověřit v zásadě třetího odborníka, ale z pověření statutárního orgánu touto agendou.

Tuto drobnost pozměňovacím návrhem navrhuji a přihlásím se k tomuto pozměňovacímu návrhu ještě v podrobné rozpravě. Děkuji mnohokrát.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Další přihlášený - chci se zeptat pana zpravodaje Martina Majora, zda chcete vystoupit v obecné rozpravě? Nechcete, tak v tom případě Robert Králíček. Máte slovo.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, já bych se chtěl pozastavit u podle mě jedné zásadní nejasnosti, která se týká nás poslanců, a chtěl bych navrhnout po dohodě - nebo nechci to dělat natruc, ale chtěl bych navrhnout přerušení tohoto bodu pravděpodobně do pátku kvůli stanovisku sněmovní legislativy. Jedná se o to, že tento zákon definuje práci s utajovanými informacemi ze zahraniční, to znamená od zahraničních partnerů, a tato část je podle mě v rozporu se zákonem o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Ten rozpor spatřuji v tom, že podle tohoto zákona je vlastně možno poslance, který není členem výboru, vykázat z výboru, aby neměl přístup k utajovaným informacím, protože ministryně nebo ředitel tajné služby může rozhodnout o tom nebo může vznést požadavek, aby nečlenové výboru nebyli přítomni projednávání této utajované informace ze zahraničí, nicméně zákon o jednacím řádu Poslanecké sněmovny nám dává právo účastnit se jednání jakéhokoli výboru, nicméně nemáte právo hlasovat. A já tady právě vidím rozpor v tom a nedokážu si to v praxi představit, jak budeme řešit to, když například ministryně obrany přijde na výbor pro obranu s informacemi ze zahraničí, ať už se týkají F-35, ať už se týkají BVP či jiného, a já například jako nečlen výboru pro obranu, nicméně člen parlamentního shromáždění NATO, který se účastní zahraničních delegací a jednáme s aliančními partnery, bude chtít na základě zákona o jednacím řádu tuto informaci slyšet, a paní ministryně si to nebude přát. Kdo tedy rozhodne, jestli poslanec zvolený podle zákona má právo, nebo nemá právo? Tento zákon je podle mě tedy, nebo tato část je v rozporu se zákonem o jednacím řádu a já bych chtěl požádat, aby sněmovní legislativa k tomuto vypracovala stanovisko, abychom věděli, jak v tomto případě postupovat.

Další věc, které nerozumím a na kterou bych chtěl upozornit, je to, že Národní bezpečnostní úřad rozšířil adresáty, kteří mohou přijímat utajované informace ze zahraničí, o všechny ministry. To znamená, že například pokud přijde na výbor pro obranu, kde bude paní ministryně Černochová mluvit o utajovaných informacích z NATO, tak poslanci tam, kteří nejsou členové výboru, tam nemohou sedět, nicméně ministr zemědělství nebo ministr pro evropské záležitosti nebo ministr zdravotnictví podle nového zákona k těmto informacím bude mít přístup. Nehledě na to, že někteří ministři jsou zároveň poslanci, takže bude mít ministr, který je poslanec - nečlen výboru, ten má právo na tu informaci, nicméně poslanec - nečlen výboru nemá právo. Tady vidím jakési vytváření poslanců dvou kategorií, na které NBÚ prostě zapomněl.

Takže já bych chtěl, aby nám sněmovní legislativa vypracovala stanovisko, jestli se tedy řídíme zákonem o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, nebo jestli se budeme řídit tímto zákonem, a my jako poslanci, kteří nejsme členy výboru, nicméně jsme členy třeba spřízněných komisí nebo skupin NATO, prostě nemáme nárok nebo nemáme právo ty informace slyšet. Navrhuji, aby tento bod byl přerušen do pátku, abychom měli možnost se seznámit všichni, a podotýkám, není v tom žádný jiný záměr, jenom ten, aby všichni poslanci, ať už opoziční, či koaliční, měli v tomto jasno, jak budeme postupovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane poslanče, vnímám to jako procedurální návrh, a chci se zeptat, zda do pátku do nějakého konkrétního času, nebo pouze do pátku?

 

Poslanec Robert Králíček: Je to do pátku tohoto týdne, abychom to stihli projednat ve druhém čtení a šlo to dál. Není snaha to nějak brzdit, jenom si vyjasnit toto za mě poměrně zásadní stanovisko pro nás poslance.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře, myslím, že tento návrh je hlasovatelný. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.

 

Dám hlasovat o procedurálním návrhu pana poslance Králíčka s tím, že tento bod navrhuje přerušit do pátku tohoto týdne. Eviduji žádost o odhlášení. Já vás odhlásím, požádám vás o opětovné přihlášení vašimi kartami. Počkám, až se ustálí počet poslankyň a poslanců přítomných v sále.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento procedurální návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Je to hlasování s pořadovým číslem 31, přihlášeno je 127 poslankyň a poslanců, pro 58, proti 40. Tento procedurální návrh byl zamítnut.

 

V tom případě budeme pokračovat v projednávání tohoto bodu. Ptám se, zda se někdo další ještě hlásí do obecné rozpravy? Nikoho takového nevidím. V tom případě končím obecnou rozpravu a ptám se na závěrečná slova pana ministra a pana zpravodaje, zda chcete závěrečná slova? Není tomu tak.

Zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Jako první je - teď se chci zeptat, pane zpravodaji, máte faktickou poznámku, nebo se hlásíte s přednostním právem? V tom případě s přednostním právem, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Major: Vážený pane předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové, já bych se jen rád přihlásil k svým pozměňovacím návrhům číslo 403 a 419, které jsem odůvodnil v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji. Jako další je v podrobné rozpravě přihlášen pan poslanec Karel Haas. Máte slovo, prosím.

 

Poslanec Karel Haas: Děkuji mnohokrát za slovo, vážený pane místopředsedo. Já se taktéž v podrobné rozpravě pouze hlásím k pozměňovacímu návrhu podanému pod číslem sněmovního dokumentu 4008, 4008, který jsem podrobně odůvodnil v obecné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji a ptám se, zda se ještě někdo další hlásíte do podrobné rozpravy? Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Major: Vážený pane předsedající, teď jsem dostal od kolegů informaci, že jsem špatně nahlásil čísla, takže pro jistotu ještě jednou. První pozměňovací návrh je 4003 a druhý je 4019. Omlouvám se. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP