(Jednání pokračovalo v 9.51 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, čas určený na přestávku vypršel a my budeme pokračovat v našem programu.

 

Otevírám

 

10.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách
a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 569/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr životního prostředí Petr Hladík. Prosím vás, pane ministře, abyste se ujal slova. Prosím.

 

Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, krásné dobré dopoledne. Dovolte mi, abych vám ve stručnosti uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254 o vodách a o změně některých zákonů.

Předkládaná novela zákona reaguje na dosavadní zkušenost, praxi ve vztahu především k řešení havárií. Návrh zákona je předkládán v souladu s programovým prohlášením vlády, jde především o naplnění závazku "provedeme důkladnou revizi právních předpisů v oblasti šetření, likvidace ekologických havárií a nakládání s toxickými nebezpečnými látkami a předložíme příslušné změny zákonů, včetně zpřísnění pokut za poškozování životního prostředí, aby vycházely z potenciální škody".

Cílem návrhu je tedy komplexní právní úprava reagující na fenomén havárie na vodách a s využitím poznatků z praxe zajistit, aby bylo do budoucna možné případné havarijní situace, selžou-li preventivní prvky ochrany, efektivně řešit. Nově se tedy v zákoně zakotvuje především povinnost kontinuálního sledování vypouštění odpadních vod, zavádí registr vyústí ze zdrojů znečištění, upřesňuje ohlašovací povinnost při havárii, výslovně stanoví, že řízení záchranných a likvidačních prací při havárii přísluší Hasičskému záchrannému sboru České republiky, který postupuje podle zákona o integrovaném záchranném systému. Rozšiřuje šetření havárií, příčin havárie, likvidace jejich následků, stanoví najisto příslušnost krajských úřadů k šetření havárií, znovu zavádí možnost schvalování provozních řádů u vybraných vodních děl vodoprávními úřady a v návaznosti na uvedené změny také upravuje sankční ustanovení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro životní prostředí jako výboru garančnímu a dále byl tisk přikázán zemědělskému výboru. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 569/1 až 569/4.

Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro životní prostředí, poslanec Karel Tureček, který je zároveň zpravodajem zemědělského výboru, informoval nás o projednání návrhu ve výborech a případné pozměňovací návrhy aby odůvodnil. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Karel Tureček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, chtěl bych zdůraznit, že první čtení zákona o vodách proběhlo tady na plénu Poslanecké sněmovny 28. listopadu a garanční výbor pro životní prostředí tento sněmovní tisk projednal jednak 6. prosince, kdy stanovil lhůtu pro podávání pozměňovacích návrhů, a samotné pozměňovací návrhy projednal 31. ledna. Celkem se zabýval čtyřmi pozměňovacími návrhy, které byly předloženy, a dva pozměňovací návrhy přijal. Ve výboru pro životní prostředí byl jednak přijat pozměňovací návrh, který zavádí výjimku z kontinuálního měření pro provozy, které jsou pod integrovanou prevencí, a omezení znečištění a dále pozměňovací návrh týkající se registru znečištění.

Jestli můžu, pane předsedo, i zemědělský výbor? (Předsedající: Ano, prosím.) Zemědělský výbor tento návrh projednával 30. ledna, zabýval se celkem devíti pozměňovacími návrhy a přijal pozměňovací návrh, který byl diskutován napříč politickým spektrem, kdy prakticky zásadní nevýhodou předkládaného návrhu byl institut kontinuálního monitoringu - tento kontinuální monitoring právě tímto pozměňovacím návrhem, který byl přijat v zemědělském výboru, nahradil institutem kontinuálního sledování. Takže to je asi nejzásadnější pozměňovací návrh.

Dále byly prakticky přijaty pozměňovací návrhy technického rázu upřesňující institut činnosti Hasičského záchranného sboru České republiky při likvidaci havárií, dále byla přijata výjimka pro průmysl a teplárenství z hlediska tohoto kontinuálního sledování a v neposlední řadě byl přijat pozměňovací návrh, který definuje jednorázovost za omezení vlastníka pozemku o jednorázovost kompenzace.

To je asi tak k těmto dvěma výborům, kdy jeden byl garanční, druhý byl spolugesční, a které přijaly tyto pozměňovací návrhy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane zpravodaji.

Než otevřu rozpravu, ještě přečtu omluvy. Paní poslankyně Naiclerová upřesňuje svoji omluvu, nebude na celý den, ale od 12.30. Dále se omlouvá pan poslanec Michael Kohajda do 9.15 z pracovních důvodů, paní poslankyně Zdeňka Němečková Crkvenjaš na celý den ze zdravotních důvodů a dále se omlouvá pan premiér na celý jednací den z pracovních důvodů.

Otevírám tedy obecnou rozpravu, kde eviduji pět přihlášek. Jako první vystoupí pan poslanec Michal Zuna, připraví se pan poslanec Jakub Janda, Klára Kocmanová a další. Prosím.

 

Poslanec Michal Zuna: Děkuji vám za slovo, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vám představil a načetl pozměňovací návrh pod číslem 3890, který připravili poslanci Michal Zuna, Tom Philipp, Renáta Zajíčková a Milada Voborská. Není tomu náhodou, že všichni tito jmenovaní poslanci a poslankyně jsou voleni za kraj hlavního města Prahy. Jedná se totiž o pozměňovací návrh, který výlučně upravuje povodňové orgány v rámci hlavního města Prahy. Jedná se tedy o úpravu § 77, který stanovuje povodňové orgány ať už v rámci povodní, nebo mimo povodně, a upravuje to, že by umožnil hlavnímu městu Praze úpravou statutu stanovit rozsah odpovědnosti a rozsahu řízení povodní právě mezi městskými částmi a hlavním městem Prahou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP