(12.20 hodin)

 

Poslanec Martin Kukla: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dobré odpoledne, dámy a pánové, de facto tato novela prioritně řeší implementace, implementaci evropské směrnice, kdy de facto předkladatel říká, že ji zcela nedodržujeme. Jedná se hlavně o to, že nám chybí právě již zmíněná vyhláška nebo seznam zboží, nepotravinového zboží, kde neuvádíme měrné ceny, a (za) to nám de facto hrozí z Evropské unie sankce.

Předkladatel tu novelu rozšířil o to, že de facto zužuje kompetence obcím a krajům, kde de facto obce a kraje nevyužívají pravomoci kontroly zboží nebo ceny u regulovaného zboží. Další změna je v úpravě pravidel pro sankce a vymáhání, kde de facto narovnává pravidla při porušení tohoto zákona u přestupku do jednoho milionu korun. Další změna je, že cenová rozhodnutí budou vydávána v podobě opatření obecné povahy, a ne v podobě zákona jako doposud.

Plánovaná účinnost této novely se předpokládá na 1. ledna příštího roku. Samozřejmě já věřím, že to bude mít za cíl, jak tady bylo řečeno, že to sníží nějakou byrokratickou zátěž, ale to samozřejmě uvidíme až z praxe. Samozřejmě zde bude nově seznam nepotravinového zboží a prodejci budou muset z tohoto seznamu čerpat a zboží označovat, takže to z mého pohledu tu administrativní zátěž naopak zvýší. Ale vyplývá to, abych byl korektní, z evropské směrnice, kterou bychom měli dodržovat. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane poslanče. Ptám se, kdo se další hlásí do obecné rozpravy? Pokud již nikdo, tak obecnou rozpravu končím. Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Není. Návrh na vrácení ani zamítnutí nezazněl.

A nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázat tento tisk jinému výboru jako výboru garančnímu? Není tomu tak. Přistoupíme k hlasování.

 

Kdo tedy souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu?

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 64, bylo přihlášeno 152 poslanců, pro hlasovalo 90, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh jinému výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Pan ministr, prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Já nemám návrh na přikázání, ale vzhledem k charakteru toho předloženého textu bych chtěl navrhnout, abychom zkrátili lhůtu mezi prvním a druhým čtením o 30 dnů na 30 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuju, eviduji. Přesto se ptám, zda má ještě někdo jiný návrh na výbor, který by měl tisk projednávat? Není tomu tak.

 

Budeme tedy hlasovat o návrhu na zkrácení lhůty o 30 dní na 30 dní pro projednání výborů.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 65, bylo přihlášeno 152 poslanců, pro hlasovalo 55, proti nikdo. Návrh nebyl přijat, lhůty jsme tedy nezkrátili.

 

Tím jsme vyčerpali projednávání tisku 633, prvé čtení, a končím bod číslo 18.

 

Budeme pokračovat bodem

 

21.
Vládní návrh zákona o veřejné hydrometeorologické službě
a o změně zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla),
ve znění pozdějších předpisů (zákon o veřejné hydrometeorologické službě)
/sněmovní tisk 637/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Petr Hladík. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, krásné dobré odpoledne. Vláda předkládá do Poslanecké sněmovny vládní návrh zákona o veřejné hydrometeorologické službě, který byl vypracován v souladu s legislativním postupem prací pro rok 2023 a který vláda schválila na svém zasedání 24. ledna tohoto roku.

Účelem navrhované úpravy je vymezit veřejnou hydrometeorologickou službu a její složky jako odbornou službu vykonávanou ve veřejném zájmu a institucionálně zabezpečit její výkon pro veřejnou správu a pro účely obrany státu. Zákon se předkládá z těchto důvodů: Za prvé je nedostatečně právně ukotveno postavení Českého hydrometeorologického ústavu, protože se v současnosti řídí na základě usnesení vlády, nařízení vlády z roku 1953. Za druhé je třeba reflektovat právní úpravu digitalizace veřejné správy v České republice, protože jedním ze základů, který se zřídí, je Národní databáze hydrometeorologických údajů a produktů jako informačního systému veřejné správy. Zdarma se tak bude moci touto národní databázi disponovat.

Vlastně veškeré složky - musím říct, že vlastně tady jenom zákon upravuje už činnost, kterou ČHMÚ dělá. Důležité je také navázat na současnou praxi fungování ČHMÚ, přechodné ustanovení zajistí přechod veškerých práv a povinností ze stávajícího ČHMÚ, a tedy personální kontinuitu. Důležitým smyslem je také, že ČHMÚ jsou složkou, která vykonává svoje činnosti pro obranu, tedy pro Armádu České republiky. Návrh stanoví vztah mezi ČHMÚ a Ministerstvem obrany a zakotví jejich spolupráci v oblasti poskytování hydrometeorologických údajů.

Hlavní činností ČHMÚ bude zejména výkon hydrometeorologické služby na celém území státu, tedy například provoz státních monitorovacích sítí, pořizování, shromažďování a zpracování hydrometeorologických údajů, zpřístupnění těchto údajů a databází a vyhlašování hydrometeorologických výstrah. Součástí této služby bude také spolupráce se složkami integrovaného záchranného systému v případech hrozící události nebo krizové situace. ČHMÚ rovněž zůstane důležitým partnerem pro zahraniční partnery, jehož (jelikož?) Českou republiku zastupuje v celé řadě mezinárodních institucí. Důležitá je jedna věc: ČHMÚ bude tou složkou státu, která bude dávat výstrahy, tedy ty, které prostě jasně říkají, že se něco může stát. Obdobně je tak i v ostatních státech. V celé Evropě je také už dnes funkční systém výstrah, to znamená databáze výstrah v celé Evropské unii.

Děkuji vám za pozornost a poprosím o posunutí této novely k projednání do výboru. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně a nyní poprosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, kterou je paní poslankyně Jana Krutáková. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Krutáková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové, předkládám, předstupuji před vás, abych vás seznámila jako zpravodajka s některými body novely zákona o veřejné hydrometeorologické službě. Předkladatel návrhu, pan ministr, již vše podstatné řekl, a tedy jenom z mé strany krátké shrnutí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP