(13.20 hodin)
(pokračuje Vladimíra Lesenská)

Ochranou přírodního bohatství, jak se dočteme v důvodové správě, se obecně rozumí "ochrana všech složek přírodního prostředí, druhů organismů nebo konkrétních ekosystémů a jejich vzájemných vazeb i přírodního prostředí jako celku. Za složky tohoto bohatství se považují ovzduší, vody, horniny, půda, organismy, ekosystémy a energie." Zákonná definice termínu však podle předkladatelů absentuje, a to podotýkám, termínu přírodní bohatství. Oproti tomu navrhovatel tvrdí, že "na zákonné úrovni jsou definovány přírodní zdroje i přírodní prostředí. Za přírodní zdroje se považují ty části živé nebo neživé přírody, které člověk využívá nebo může využívat k uspokojování svých potřeb." Citovala jsem § 7 odst. 1 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí. Dále je konstatováno, že "životní prostředí je podle § 2 téhož zákona vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka, a je předpokladem jejich dalšího vývoje. Jeho složkami jsou zejména ovzduší, voda, horniny, půda, organismy, ekosystémy a energie."

Právníci jsou v tomto okamžiku výkladu podle předkladatele přesvědčeni, že pojmy životní prostředí a přírodní bohatství jsou totožné, nicméně nejsem o tom tak zcela přesvědčena. A proč tedy, jestli jsou tyto výrazy totožné, voda je podle toho přírodním zdrojem, a přesto ji předkladatel zdůrazňuje samostatně a tím nadřazuje nad ostatní přírodní zdroje. Proč?

Nicméně klub SPD v tomto okamžiku podpoří posun návrhu zákona do druhého čtení a podotýkám i já z tohoto místa, že my všichni za SPD považujeme ochranu vody za velmi důležitou.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Elektronicky již nikoho přihlášeného nemám, ale z místa se mně postupně hlásila nejprve paní předsedkyně Schillerová, poté paní poslankyně Válková a teprve až poté pan předseda Dufek. Ale jestli jdete s přednostním právem, tak prosím. (Poslanec Dufek: Ano.) Tak prosím.

 

Poslanec Aleš Dufek: Já bych chtěl jenom říct a chtěl bych zároveň ten návrh načíst, že jsme se domluvili na prodloužení lhůty na projednání této věci vzhledem k závažnosti této věci mezi prvním a druhým čtením na 90 dnů, a zároveň jsme se domluvili, že tyto věci bychom přikázali výboru pro zemědělství a pro životní prostředí, což v podstatě tímto navrhuji. (Komentář z pléna.) Ústavně-právní je garanční, ten už je navržen. (Posl. Válková: A stálá komise pro ústavu.) Ano, dobře, i pro stálou komisi pro ústavu.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Ano, ano, všechno si píšu, stálá komise pro ústavu.

Takže nyní prosím, paní předsedkyně Schillerová - už není potřeba. Paní poslankyně Válková - taktéž není potřeba. Takže ještě se zeptám, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím.

Zeptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Pan ministr má zájem. Prosím.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuji, jenom velmi krátce. Paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, cítím se povinován aspoň kratičce odpovědět panu poslanci Brabcovi, vaším prostřednictvím. Samozřejmě že jsme si jako vláda kladli otázku, z jakého důvodu je to předkládáno. Mohu vás ubezpečit, že to není z toho důvodu, který jste tady předestřel, že bychom si jenom někde odfajfkovali splněný jeden bod programového prohlášení vlády. My to opravdu s ochranou vody myslíme vážně.

Jenom chci zdůraznit, ta debata se tady vede řadu let. Byl jste u toho vy, pane poslanče, jako ministr životního prostředí, jestli se nepletu, v minulém období, kdy i s paní profesorkou Válkovou a s dalšími jsme tu debatu vedli, tak tam byl i návrh, pod kterým jste vy osobně byl podepsán jako ministr životního prostředí, že i vaše ministerstvo předkládalo jednu z variant. A máte pravdu, že jsme se nedohodli na tom řešení, ale proto vítám skutečnost, že teď se o tom povede jak po věcné stránce, tak po stránce ústavněprávní debaty na všech třech výborech i na stálé komisi pro ústavu. Myslím, že takhle to má být.

A ten význam deklaratorního zdůraznění vody může samozřejmě potom mít i dopad interpretační. Ale ptát se na to, jak to bude judikováno, tak to myslím, že i místní, zde přítomní právníci jasně řeknou, že to ukáže až praxe, až soud, až nějaký ten judikát budeme mít.

Tak to jenom drobně a děkuji za to, že posuneme ten zákon do výborů, provedeme debatu na výborech samotných a pak se nám to sem vrátí na plénum. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Ještě se hlásí pan zpravodaj? Prosím.

 

Poslanec Vladimír Balaš: Já jsem chtěl poděkovat a doufám, že budeme mít zajímavou diskusi, která zase otevře zájem o ochranu životního prostředí. Jenom chci dodat k tomu, co říkal pan ministr: známé přísloví praví, že na širém moři a před soudní stolicí si není nikdo jist. Takže děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Já jsem dostatečně i gongovala pro kolegy, aby se dostavili k hlasování do sálu. Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

 

Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím, přistoupíme tedy k hlasování.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 116, přihlášeno 158 poslankyň a poslanců, pro 143, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Předsedkyně Poslanecké sněmovny navrhla přikázat tento návrh výboru pro životní prostředí jako dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalším výborům? Rovnou načtu, že byl na základě dohody dohodnut zemědělský výbor a stálá komise pro ústavu. Nyní tedy hlasujeme výbor životního prostředí dle návrhu, následovat bude hlasování o zemědělském výboru a následovat bude hlasování o stálé komisi pro ústavu.

 

Nyní tedy hlasujeme o návrhu na přikázání výboru pro životní prostředí.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 117, přihlášeno 158 poslankyň a poslanců, pro 142, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Nyní jako další výbor budeme hlasovat zemědělský výbor.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 118, přihlášeno 158 poslankyň a poslanců, pro 141, proti 1. Návrh byl přijat.

 

A poslední dle dohody budeme hlasovat stálou komisi pro ústavu.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 119, přihlášeno 158 poslankyň a poslanců, pro 140, proti 2. Návrh byl přijat.

 

Tedy konstatuji, že dalším výborům jsme přikázali tento tisk, a to výboru pro životní prostředí, výboru zemědělství a stálé komisi pro ústavu.

 

Dále v obecné rozpravě padl návrh na prodloužení lhůty o 30 dnů na 90 dnů.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? (Poslanec Benda: Jen se souhlasem předkladatele.)

Děkuji. Prohlašuji hlasování (číslo 120) za zmatečné.

 

Zeptám se na stanovisko předkladatele. (Ministr: Souhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 121, přihlášeno 158 poslankyň a poslanců, pro 139, proti nikdo. Návrh byl přijat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP