(19.40 hodin)

 

Poslanec Jiří Havránek: Ještě jednou hezký den. Já bych se taktéž rád přihlásil a představil zde a drobně odůvodnil svůj pozměňovací návrh, který k této vládní novele předkládám. Naleznete ho jako sněmovní dokument 4176 a cílem tohoto návrhu je pomoci urychlit výstavbu mobilních sítí nové generace, zejména v oblasti s nedostatečným pokrytím tímto signálem. Jedno z opatření, které přispěje k urychlení výstavby základových stanic mobilních sítí, je právě zvýšení limitu u výjimky z vynětí zemědělského půdního fondu na 100 metrů čtverečních. Je to i s ohledem na to, že opravdu co se týče těch stožárů BTS stanic, pro vaši představu, mění se jejich technologie, zároveň se s tím mění i potřeba, co se týče doprovodných staveb, které jsou s tím spojeny, a opravdu těchto 100 metrů čtverečních je dle mého názoru právě tím, co pomůže urychlení výstavby, protože opravdu ta současná výjimka, i ta, která je navrhovaná, ta současná výjimka je nedostatečná a opravdu není využívána, proto takto navrhuji její zvýšení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a nyní vystoupí pan poslanec Šimek, připraví se pan poslanec Kott.

 

Poslanec David Šimek: Moc děkuji. Já si dovolím předložit dva pozměňovací návrhy, oba dva z dílny, které podáváme společně s kolegy Janou Krutákovou, Klárou Kocmanovou, Milošem Novým a Janem Burešem.

První, co se týká legislativně technických úprav v oblasti agrovoltaiky, kde se jedná... důvodem pozměňovacího návrhu je pro vyloučení všech pochybností výslovně doplňován požadavek na to, aby žadatel doložil v rámci náležitostí žádosti o souhlas se záměrem agrovoltaické výrobny elektřiny také splnění podmínek, které stanoví prováděcí právní předpis. Jedná se o podmínky pro agrovoltaickou výrobnu elektřiny, o druhy zemědělské kultury, které se mohou nacházet na zemědělské půdě, na které může být umístěna agrovoltaická výrobna elektřiny, a o bližší podmínky pro nezbytná zařízení agrovoltaické výrobny elektřiny. To je první pozměňovací návrh.

Druhý se týká podpory obnovy přírody na územích ovlivněných těžbou. Jistě znáte mnoho různých starých lomů, které se nacházejí v krajině, které jsou dneska zpustlé, jsou zarostlé, projevuje se zde krásná krajinná sukcese, v březích, ve stěnách se vyskytují různé vzácné druhy ptáků či dalšího hmyzu, a právě cílem tohoto pozměňovacího návrhu je, abychom v rámci obnovy přírody na územích ovlivněných těžbou zbytečně nezasahovali tam, kde už si příroda po skončení těžby pomohla sama. Na takových místech, jako jsou skládky vzniklé z těžby nebo rekultivované těžební prostory, v dnešní době přežívá mnoho právě druhů organismů, které dřív obývaly volnou krajinu. A proto se zde navrhuje, aby se limit 20 % pro realizaci přírodních hodnot vlastně zvýšil, a to buď v případě těžby nevyhrazených nerostů prováděné nehornickým způsobem neuplatnil, pokud se v daném území počítá s vyhlášením zvláště chráněného území nebo s registrací významného krajinného prvku, a v případě hornické činnosti ve stanoveném dobývacím prostoru nebo v chráněném území pro zvláštní zásahy do zemské kůry také neuplatnil, pokud v daném území počítá se s vyhlášením národní přírodní památky, rezervace či národní přírodní památky samotné.

Dále je zavedena možnost změny souhlasu s odnětím zemědělské půdy ze ZPF v části rekultivace formou veřejněprávní smlouvy. Jako pojistku proti účelovému obcházení povinnosti rekultivace se navrhuje podmínit využití této možnosti povinností převést prostředky, které by jinak musel povinný subjekt vynaložit na rekultivaci ve prospěch obce, na jejímž území se odňatá zemědělská půda nachází. Děkuji moc za podporu obou návrhů.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Kott, připraví se pan poslanec Hájek.

 

Poslanec Josef Kott: Ještě jednou děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, já se svými kolegy ze zemědělského výboru a s kolegy z SPD jsme připravovali dva pozměňovací návrhy. Oba dva se týkají v podstatě - ten první informační povinnosti o úmyslu prodat zemědělskou půdu a druhý je předkupní právo. Já souhlasím s tím, co tady řekl pan ministr, že v podstatě měli bychom dbát na to a snažit se o to, aby zemědělská půda zůstala ve vlastnictví občanů, popřípadě společností, které mají snahu skutečně vést, dál pokračovat v pěstování rostlin a v chovu hospodářských zvířat, aby se nestávalo to, že zemědělec, který na zemědělské půdě hospodaří, se dozví až poté, co je to zapsáno na katastru, že už tam je jiný vlastník, a ten buď ho na tom nechá podnikat za jiných podmínek, anebo to řeší jiným způsobem.

Takže co se týče oznamovací povinnosti, tam se § 4 rozšiřuje o bod 6, kdy vlastník nebo jiná osoba, která je oprávněná převést vlastnické právo k zemědělské půdě, kterou má úmysl převést do vlastnictví jiné osoby, má povinnost prokazatelně informovat o tomto úmyslu oprávněného uživatele této půdy, a bod číslo 7 - tato informační povinnost se nevztahuje na případy bezúplatného převodu zemědělské půdy na osoby blízké. Toto je uvedeno ve sněmovním dokumentu 4040.

Druhý pozměňovací návrh se týká předkupního práva k zemědělskému pozemku a zde si dovolím v krátkosti odcitovat nezbytnost přijetí právní navrhované úpravy. "Za současného právního stavu není náležitá ochrana zemědělské půdy zajištěna. Vzhledem k absenci právní úpravy v oblasti nabývání vlastnictví k zemědělské půdě není možné zajistit, že využití zemědělské půdy bude provozováno osobou kvalifikovanou v oblasti zemědělství, a tedy osobou, která disponuje dostatečným odborným zázemím a zkušenostmi, aby využívala zemědělskou půdu v souladu s jejím účelem a zajišťovala její náležitou ochranu. Navíc za současného právního stavu není ani zajištěno, že převáděná zemědělská půda bude nadále využívána k zemědělským účelům, neboť nový nabyvatel má možnost požádat o vynětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu. To je samozřejmě výhodné pro velké nezemědělské investory, kteří nakupují zemědělskou půdu za účelem jejího dalšího zemědělského využívání, ale za účelem uskutečnění vlastních projektů, kterými může být například výstavba průmyslové zóny nebo obchodního centra, a to je to, o čem tady hovořil pan ministr, a zde my se přikláníme k názoru, že skutečně zemědělská půda I. a II. bonity by měla zůstat nedotčena.

Toto je založeno jako sněmovní dokument 4081 a já se k tomuto přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Smetana.

 

Poslanec Karel Smetana: Děkuji, že kolega Kott a kolegové ze zemědělského výboru tady toto téma otevírají. Já jsem už avizoval na jednání zemědělského výboru, že toto téma chceme taktéž řešit, ale protože to chceme mít správně uchopené a technicky připravené tak, abychom neznemožnili, anebo abychom zasahovali do vlastnického práva co nejcitlivěji, tak tady tuhle problematiku jak předkupního práva, tak oznamovací povinnosti chceme řešit v zákoně o Státním pozemkovém úřadu.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Prosím dalšího řádně přihlášeného a to je pan poslanec Hájek. Máte slovo.

 

Poslanec Jiří Hájek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení páni ministři, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych zde mohl načíst pozměňovací návrh pod číslem 4181, který umožní rozvoj obcí i na I. a II. třídě ochrany zemědělského půdního fondu.

Takže krátce jenom odůvodnění tohoto pozměňovacího návrhu. Pozměňovací návrh je reakcí na vyjádření Svazu měst a obcí České republiky ze dne 5. března 2024, číslo jednací 12224, které upozorňuje na porušení práva na samosprávu a možnosti rozvoje obcí. Doplnění navrhuje stanovit výjimku z absolutního zákazu odnímání půdy obsaženého v § 4 odst. 4 a jeho cílem je umožnit obcím, které jsou obklopeny efektivně využitelnými půdami pouze I. II. třdy ochrany, i nadále realizovat na jejich území v nezbytně nutném rozsahu záměry pro obchod nebo skladování, pokud k tomu bude prokázán převažující veřejný zájem podle § 4 odst. 3. Pokud v konkrétním případě existuje a je prokázán převažující veřejný zájem na zemědělském využití půdy, o čemž rozhoduje orgán ochrany ZPF, nedává žádný rozumný smysl zakazovat uspokojení veřejného zájmu, který je navíc pod plnou rozhodovací pravomocí a kontrolou orgánu ochrany ZPF. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP