(11.00 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)

Nicméně já nechci dělat fíkový list tady těmto - a říkám to znovu - vyděračským metodám, kdy do poslanecké novely zákona o sociálních službách, která neprojde vnějším a vnitřním připomínkovým řízením, která neprojde Legislativní radou vlády a která je dána poslancem Marianem Jurečkou, který je vicepremiérem, se ještě vine pozměňovací návrh pana poslance Navrátila, který navyšuje příspěvek na péči taktéž bez jakéhokoliv vnějšího, vnitřního připomínkového řízení, a to bez I. stupně. To je přece úplně iracionální záležitost.

A já pevně věřím a doufám a kladu samozřejmě důraz hlavně na rozhodování u vládních poslanců, abychom vrátili zpátky do druhého čtení projednávání tohoto zákona, nadále se o tomto bavili, s tím závazkem hnutí ANO, že chceme projednat do 1. července, aby prostě tady tento zákon platil a měl účinnost. Ale takhle se prostě legislativní proces dělat nedá. Děkuji moc. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Návrh byl načten v druhém čtení a budeme o něm hlasovat poté, co skončí obecná rozprava. Nyní poprosím, aby vystoupila paní poslankyně Jana Hanzlíková, připraví se pan poslanec Igor Hendrych. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Hanzlíková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolím si začít tím, že jsem ráda, že v tomto tisku je řešena podpora pečujících osob prostřednictvím některých aktivit sociálních služeb. Těší mě to o to víc, že tato část zákona o sociálních službách byla tvořena mnou a mými kolegy v době, kdy jsem byla na MPSV. Z toho důvodu mě zároveň velmi mrzí, že pan ministr ji předkládá až v tuto dobu, protože jak jsem říkala, v podstatě ve velmi podobném znění byla připravena již na konci minulého volebního období. V podstatě i v té době, pokud by byl předložen dříve, mohl být zároveň navýšen příspěvek na péči, na což čeká spousta lidí se zdravotním postižením a jejich pečující již více než dva roky.

A nyní k tomu, co vnímám v tomto návrhu jako největší problém. Už to tady zaznělo, ale jsme ve třetím čtení, takže je důležité to znovu zopakovat. Největším nedostatkem tohoto návrhu je to, že není navýšen I. stupeň závislosti. Zůstává tak těch 880 korun, nezvedá se ani o korunu, a u druhého stupně, což také není nic pozitivního, se zvedá o 500 korun, což je opravdu velmi zanedbatelná částka, když se podíváme na výši cen různých služeb. Ale zároveň to také zvětší finanční rozdíl u příspěvků II. a III. stupně a ten rozdíl už se stává tím pádem neadekvátním. Velmi negativní je, že opravdu zvýšení příspěvku na péči řešíme až po více než dvou letech i přesto, že tady ty návrhy byly, zmiňoval to tady pan kolega Juchelka. Takže v podstatě koalice nechala ty lidi na zvýšení čekat a budou ještě čekat, až tedy pokud to všechno dopadne, do 1. července.

Už to tady také zaznělo, příspěvky na péči v I. stupni byly zvýšeny naposledy v roce 2016. Jak víme, ceny služeb se zvedaly, protože se zvedly v úhradové vyhlášce. Ale zároveň si myslím, že finanční situaci lidí se zdravotním postižením a jejich pečujících významně zhoršily minulé dva roky, kdy jsme zažívali vysokou inflaci a opravdu skokové zvýšení cen energií, potravin, služeb a všech komodit. Lidé, kteří nezvládají zaplatit služby přímo z příspěvku na péči, tak ani nebyli schopni to zaplatit z nějakých jiných zdrojů.

V podstatě dnešní skutečnost je taková, že pro lidi, kteří jsou příjemci příspěvku na péči v I. a částečně i ve II. stupni, jsou sociální služby prakticky nedostupné, protože nemají dostatečné prostředky na jejich nákup. Tady je důležité si říct, že jde především o lidi, kteří právě nákupem nějaké sociální služby mohou zůstat v přirozeném prostředí, a to je v podstatě stav, který si přejí sami ti lidé, ale také ho významně podporuje tento návrh, který projednáváme. Ale samozřejmě musíme si uvědomit, že aby to mohlo reálně fungovat, tak musí vláda pro ty lidi zajistit podmínky, protože to už tady také zaznělo, nejsou to lidé, kteří by byli plně soběstační - oni ty sociální služby skutečně potřebují. Pokud by je nepotřebovali, tak by nezískali I. stupeň, který může dospělá osoba získat, pokud nezvládá tři nebo čtyři životní potřeby, a u II. stupně je to pět až šest životních potřeb. Je tam důležité si uvědomit, že ti lidé třeba nezvládají mobilitu, orientaci, stravování, oblékání a obouvání a tělesnou hygienu.

Také tady musím ještě připomenout, že významně negativně do finanční situace těchto lidí zasáhlo i zrušení slevové úlevy, která zůstala pouze u rodin, které pečují o dítě do 3 let, takže se to netýká rodin, které pečují o zdravotně postižené dítě nebo dospělého.

Potom další oblast, kterou vidím jako velmi problematickou, to je ta část, která se týká nadregionálních sociálních služeb. Jak už tady zaznělo, ve středu ráno proběhlo mimořádné jednání výboru pro sociální politiku a tam v podstatě zazněly obavy těchto organizací. Není jich málo, je to asi 120 sociálních služeb, které poskytují své služby opravdu tisícům klientů, tak se obávají, že navržené změny část z nich ekonomicky neustojí a že budou nuceni buď úplně skončit s poskytováním svých služeb, anebo je minimálně omezit, a jsou to velmi důležité sociální služby, které se zaměřují na ty nejohroženější sociální skupiny. Tady musím říct, že se opět projevilo to, že pokud je něco dáno poslaneckým návrhem a je to opravdu systémová změna, a u těchto nadregionálních sociálních služeb to systémová změna je, tak že je tam potřeba opravdu tomu dát čas na diskusi a na zodpovězení všech otázek a opravdu tu změnu podrobněji připravit, k čemuž tady nedošlo.

Na závěr bych chtěla říct, že jak jsem zmínila už v příspěvku, celý byl v podstatě o tom, že lidé se zdravotním postižením a jejich pečující musejí opravdu ve svém životě řešit tolik problémů, a my teď máme možnost jim to alespoň trochu ulehčit. A proto vás, milé kolegyně a milí kolegové z koalice, moc prosím, abyste podpořili pozměňovací návrhy, které zvyšují příspěvky na péči včetně I. stupně, ale také ty, které upravují některé největší problémy týkající se nadregionální sítě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji, paní poslankyně. Budeme pokračovat v obecné rozpravě. Nyní vystoupí pan poslanec Igor Hendrych, připraví se pan poslanec Patrik Nacher a paní poslankyně Helena Válková. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, vážení páni ministři, doplnil bych tady některé své kolegy z hnutí ANO. Některé věci asi nebudu opakovat, ale spíš možná rozvést, doplnit některé z mého pohledu důležité detaily.

Na chvilku bych se možná vrátil do minulosti, jak je to s tím I. stupněm, který zůstává podle poslaneckého návrhu pana ministra na stejné výši - 880 korun, už jsem o tom mluvil ve druhém čtení. On totiž původně v tom roce 2007 byl na částce 2 000 korun. Potom v roce 2010 v rámci, troufnu si říct, mnohých kontroverzních úspor za Nečasovy vlády byl snížen na 800 korun a následně v roce 2019 byl valorizován na 880 korun. Nemám to spočítáno přesně, ale myslím si, že každý, kdo vnímá realitu v České republice, realitu ve smyslu znehodnocení cen, respektive inflace, si dokáže představit, jakou hodnotu má částka 880 korun ve srovnání s rokem 2019, respektive s rokem 2010. Přesto je prostě pro mě zcela nepochopitelné, že zůstává ten příspěvek podle poslaneckého návrhu na původní výši, a licituje se tady o tom, jestli najdeme nebo nenajdeme 2 miliardy korun na to, aby se i ten I. stupeň mohl navýšit. Bohužel tady není přítomen pan ministr Stanjura, jak už konstatoval pan poslanec Juchelka - kolega, který by nám k tomu mohl říct něco víc. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP