(15.30 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní je přihlášen k návrhu na změnu schváleného pořadu pan poslanec Hubert Lang, poté se připraví pan poslanec Pražák, Novák, Richter, paní poslankyně Šafránková, pan poslanec Farhan, Vondráček a paní poslankyně Ožanová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuji, paní předsedající. Já bych chtěl zařadit nový bod, který jsem nazval Dopady schváleného paktu o migraci a azylu na bezpečnostní sbory v České republice. Chtěl bych to zařadit jako pevně zařazený bod dnes po pevně zařazených bodech jako první bod.

My jsme se včera účastnili semináře ke schválenému paktu o migraci a azylu na půdě Ministerstva vnitra, který byl v gesci vrchního ředitele pana Paďourka, ve spolupráci s Pavlou Novotnou z odboru azylové a migrační politiky, za účasti nás, poslanců bezpečnostního výboru a i za účasti ředitele cizinecké policie pana Benedikta.

O co se nám jedná? Jedná se o to, že náběh implementace paktu o migraci a azylu se předpokládá v červenci 2026. Máme tedy, přátelé, přibližně dva roky na to, abychom zajistili implementaci nově příchozích norem do naší stávající legislativy, připravili se na změny. Logicky se tedy implementace a spuštění změn dotkne již budoucí vládní sestavy, to znamená po nějaké vládě, která vznikne po podzimních volbách 2025. Jedná se o nařízení EU, a tedy žádná národní ratifikace nemá vliv na vstup této normy v platnost. Dozvěděli jsme se, že se pracuje na národním prezentačním plánu - odbor azylové a migrační politiky, a je to politikum, které je rozloženo na dobu pěti let. V oblasti legislativy bude třeba připravit výraznou změnu zejména azylového zákona, který bude prakticky skoro celý překopán, zákon č. 325/1999 Sb. a zákon o pobytu cizinců 326/1999 Sb. bude také tímto dotčen.

Základem paktu o migraci a azylu jsou tři základní pravidla, k tomu bude ta mimořádná schůze ve čtvrtek: relokace žadatelů azyl - to jsou ty kvóty ano-ne, o to se tady střetneme politicky ve čtvrtek - případně finanční kompenzace za nepřijetí žadatele o azyl. Tam se hovoří až o té částce 20 000 eur do nějakého společného fondu, ze kterého se budou plnit některé ty věci pro státy zatížené státy migrací, anebo poskytnutí logistické, případně technické podpory či nasazení policistů v zemích zasažených výrazně migračním tlakem.

V souvislosti s Českou republikou se hovoří o jakési výjimce, kterou zajistil pan ministr vnitra Rakušan v souvislosti s příchodem obrovského množství Ukrajinců na naše území, takže velkou roli bude hrát to, zda ti Ukrajinci budou započítáváni do víz dočasné ochrany, či budou ti Ukrajinci započítáváni z těch víz dočasné ochrany a překlopí se do cizineckého zákona. Tím by se snížila ta míra pod nějakou hladinu a potom bychom se samozřejmě museli vyplácet z nepřijetí azylantů na naše území až tou částkou 20 000 eur jako mandatorním výdajem každoročně do státního rozpočtu. Tam máme velký rozpor.

V rámci včerejší debaty zaznělo několik problémů, které se na nás ženou. V rámci detence osob - cizinců, kteří u nás požádají o azyl, se to bude týkat v České republice zejména vnější schengenské hranice, což je u nás šest mezinárodních letišť. Největší letiště - Letiště Václava Havla v Praze a tam zástupci cizinecké policie a zástupci OAMP jasně řekli, že vlastně nejsme na to připraveni, protože osoby, které prostě řeknou "azyl" na Ruzyni, musí projít bezpečnostním prověřením, posouzením žádosti a dalšími okolnostmi a musí být někde detekováni do nějakého zařízení. My to zařízení, prosím vás, vůbec nemáme! V České republice máme dneska máme čtyři zařízení pro takovéto účely s kapacitou maximálně 1 000 osob, z toho dvě ta zařízení jsou ještě určena pro rodiny s dětmi, takže ve své podstatě v současné době nejsme připraveni na implementaci věcí, které z toho nařízení pro nás vyplývají.

Další problém je, že nemáme na to dostatečné kapacity policistů služby cizinecké policie a pracovníků odboru azylové a migrační politiky. Je třeba v dalším horizontu napřít úsilí na to, abychom vlastně posílili při náboru zejména službu cizinecké policie, a já tady s tím opakovaně vystupuji - prostě změnit charakter výkonu služby cizinecké policie v souvislosti s těmi všemi věcmi, které nás čekají. To znamená, opět zřídit útvar s celorepublikovou působností, ředitelství služby v Praze a těch 14 odborů cizinecké policie, které dneska máme rozmístěny po republice, opět sloučit a jednotně metodicky a prostě vůbec dislokačně vést takovým způsobem, abychom byli schopni ty věci, které se na nás ženou, zabezpečit.

Chtěl jsem říct, že ten odborný seminář na Ministerstvu vnitra nastínil řadu problémů. Bavili jsme se tam opravdu ne politicky, ale snažili jsme se tam za účasti poslanců bezpečnostního výboru, složek Ministerstva vnitra, pracovníků OAMP a dalších subjektů, kterých se to dotýká, opravdu identifikovat nějak věcně věci, které se nás ženou napříč spektrem, a já bych vás chtěl všechny požádat, jestli bychom tento bod mohli otevřít, protože čtvrteční schůze, která samozřejmě je věnována vízovému a migračnímu paktu, kde budou pravděpodobně z naší strany opět, jako je tady už pravidlem, pouze mluvit naše přednostní hlasy a my se nedostaneme jako řadoví poslanci vůbec do diskuse, protože vy nám nejspíš neschválíte program této schůze, tak to považuji za velice důležitou věc, nějak neideologicky se začít bavit o tom, co nás opravdu čeká. Máme na to dva roky - červenec 2026 stávající pakt prostě nabývá účinnosti a musíme ho přijmout. V novém parlamentu, kde doufám, že budou navoleni noví poslanci, se s tím ještě dál dá něco dělat, ale zatím se musíme plně podřídit tomu, co přijal stávající parlament. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji za dodržení času a nyní s přihláškou k programu pan poslanec Pražák. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec David Pražák: Dobré odpoledne, paní místopředsedkyně. Pane ministře, ač vystoupila moje kolegyně Klára Dostálová a na některé informace pana ministra Bartoše reagovala, tak bych se chtěl ještě znovu vrátit k tomu, co jsem tady navrhoval minulý týden, a navrhnout opět bod Digitalizace stavebního řízení a potažmo Portálu stavebníka. Sice má pan ministr starost o to, abychom to nemuseli načítat znovu, ale já budu rád, když to tady budeme říkat.

To, co už tady bylo řečeno od paní kolegyně Kláry Dostálové, opakovat nebudu, ale přečtu tady z veřejných zdrojů z minulého týdne, aniž bych čerpal někde něco jiného: "Ivan Bartoš si digitalizaci nalepil na čelo, a přestože žádná digitalizace za víc než dva roky jeho vládnutí úřadu pro rozvoj není, jeho ministerstvo neumí správně vypsat tendry na dodavatele informačních systémů. Bartoš donekonečna omílá, že je věrozvěstem digitalizace. Politicky mu tato lež už dva roky prochází. Jaká je realita? Jeho digitalizace stavebního řízení, která měla urychlit výstavbu a tím snížit ceny nájmů a nového bydlení, pořád není hotová. Bartoš zcela rozložil předchozí návrh stavebního zákona, který čtyři roky chystala minulá vláda. Ten možná nebyl dokonalý, ale šlo s ním pracovat. To se nepovedlo. Výsledkem je, že stavebníci se bojí, zda vůbec od poloviny roku, kdy má začít platit Bartošova novela stavebního řízení, která však ještě není hotová, bude možné povolovat nové stavby. Chybí digitalizace, úředníci na stavebních úřadech nevědí, jak mají postupovat, hrozí to velkolepým krachem výstavby v Česku. To by nebyla dobrá vizitka současné vlády." To je citace! To není můj ten... Takže proto bych chtěl navrhnout tento nový bod.

A, kolegyně starostky a starostové, vám to stačilo, to, co tady předvedl pan ministr Bartoš? S prominutím, on neměl koule ani na to, abychom otevřeli bod a aby vystoupil normálně při tom bodu, abychom mohli reagovat? Víte, proč dneska vystoupil? Protože minulý týden dostal čočku i v Senátu od senátorů za to, jakým způsobem to je nebo není připravené!

A jak jsem tady už říkal před několika měsíci, první seznámení se stavebním úřadem, které měli úředníci, bylo on-line, a to jim spadlo. A místo toho, aby oni ten systém napříště posílili, tak jim řekli, že by bylo dobré, aby se jich přihlásilo méně. Tak to vám připadá normální?

Dál bych se chtěl zeptat pana ministra Bartoše, jaká bude propojenost se správním řádem? Jak bude probíhat nahlížení do spisů? Přece dneska normálně, když máte stavební řízení, se můžete jít podívat do toho projektu, do spisu, abyste věděli informace, a dneska to bude pod nějakým heslem zakódované někde v počítači. Takže jak to bude fungovat? Přijde tam někdo, kdo bude mít právo se do toho podívat, tak ho někam zavřeme do místnosti? Tam mu dáte nějaký co - počítač? Dáte mu své přihlašovací údaje jako úředníci? To asi ne! Nebo jak to bude fungovat? Ti úředníci fakt nevědí, co bude. Jak říkala paní místopředsedkyně Klára Dostálová, oni absolutně, ale absolutně nevědí, co se bude dít. A to, že vy jste říkal, že vlastně ty počítače, že to není žádný problém - vždyť to tady bylo popřeno čtením z toho dopisu. I vaši zaměstnanci MMR napsali na samosprávy, že si jsou vědomi toho, že systém současný, který oni používají, nebude schopen novou digitalizaci zvládat, proto se mají objednat nové notebooky a tak dále. A vy tady přijdete a řeknete: To není pravda, není to potřeba, pojedeme ve starých systémech? No, nepojedete! Takhle to fungovat nebude! ***




Přihlásit/registrovat se do ISP