Neautorizováno !


(12.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vám děkuji a máme zde v tuto chvíli dvě faktické připomínky. Já bych poprosil paní poslankyni Levko a poté jestli by se mohla připravit paní poslankyně Pokorná Jermanová. Máte slovo.

 

Poslankyně Jarmila Levko: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já úplně na úvod bych chtěla poděkovat Ministerstvu kultury, že ten zákon připravilo, sama jsem pracovala v kultuře asi patnáct let a od té doby to řeším. Ale teď bych chtěla jen velmi stručně zareagovat, vaším prostřednictvím, na paní Pokornou Jermanovou.

Většinou z těch věcí, co jsem měla na srdci, už řekl tady pan ministr, takže už jenom jednu poznámku. A ta se týká toho množství připomínek. Já jsem si je také všechny pečlivě přečetla, bylo jich asi 187. A podle mého názoru míří do příliš velkého detailu. Nebo možná na ten zákon máme příliš velké nároky. Protože když se podíváte na příspěvkovou organizaci, tak ani svůj zákon nemá. Má čtyři odrážky v obecním zákoně. Jinými slovy. Tam je potřeba, aby ty detaily upravily právě ty zřizovací listiny tak, jak je to dnes u té příspěvkové organizace. A protože nesouhlasím s tím, že se to týká jenom velkých divadel, ale na ty připomínky se často díváme optikou těch velkých divadel, tak dám nějaký příklad.

Zkuste si představit, že dvě vesnice, Dolní Lhota a Horní Lhota, nebo tři vesnice, se rozhodnou, že mají malý sálek a že si udělají VKI, protože ani jedna z nich to nechce táhnout sama, a prostě si udělají VKI spolu. To je taky možné. Já věřím, že i k tomu bude docházet. A pak se ptám, jestli je potřeba, aby bylo otevřené výběrové řízení, aby byl požadavek vysoké školy na ředitele a tak dále, protože prostě každá ta kulturní instituce může být velmi různá a tak bych se přimlouvala za to, abychom prostě v tom zákoně nešli do velkého detailu. Na mě už je také hodně detailní. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. A nyní poprosím paní poslankyni Pokornou Jermanovou.

 

Poslankyně Jaroslava Pokorná Jermanová: Děkuji za slovo. Kdyžtak mi zapněte čas, protože to je faktická, (Předsedající: Ano, už ho pouštím.) abychom bylo fér. Tak děkuji. To, že je potřeba se shodnout na spolupráci mezi samosprávnými celky, to všichni víme, to je potřeba, a rozhodně to VKI nevyřeší, tam musí být vůle. A VKI tohle nevyřeší. Takže tam, kde se chce spolupracovat, tam se spolupracuje.

Co se týče zajištění spolupráce a spolufinancování. Tak to lze v rámci stávajících platných norem. A zaznělo to mnohokrát, pane ministře, to asi nepopřete. Já si myslím, že to, co je základním problémem VKI, tak je, že chybí poptávka, výraznější poptávka po takovéto instituci. A objevuje se to poměrně často i v těch připomínkách. A co se týče Libereckého kraje, tak já jsem si tady našla ten rozpor jeden, který já považuju jenom za podtržení toho, co já jsem tady řekla. Liberecký kraj považuje za diskriminační vzhledem k regionu, že stát nebude mít možnost být jedním ze spoluzakladatelů VKI. Takže to já považuji z úst Libereckého kraje, kterým vy se tady oháníte, za poměrně zásadní připomínku.

A co se týče výběrového řízení, já bych to tady chtěla znovu zvednout a budu citovat tu připomínku. "Paragraf 3 odst. 2 písm. j) definuje pouze povinnost zřizovat listiny určit pravidla pro výběr kandidátů navrhovaných do funkce ředitele, nikoliv povinnost ze zákona vypsat otevřené veřejné výběrové řízení na post ředitele instituci." Já se shoduji s nimi v tom, že v rámci transparentnosti a významu kulturních institucí prostě má být tohle výběrové řízení otevřené, stejně jako je při výběru, co se týče příspěvkových organizací v jiných oborech. (Předsedající: Čas.) Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Další s faktickou poznámkou je přihlášen pan ministr Baxa a připraví se pan poslanec Bělor. Prosím, pane ministře.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Já jenom chci opravdu kratičce reagovat na to, a to je důležité, aby to tady zaznělo, ohledně té poptávky po veřejné kulturní instituci. Jednou věcí jsou připomínky v připomínkovém řízení, ale podstatné je to, zda vyjadřují zájem o tuto instituci ti, kterých se to bezprostředně dotýká. Tak já jenom zmíním, že souhlas a vlastně vůli k tomu využití této instituce vyjádřily Liberecký kraj, Královéhradecký kraj, Pardubický kraj, kraj Vysočina, města Liberec, Brno, České Budějovice, Pardubice či Hradec Králové. Co místo, to jedna z významných kulturních institucí české kultury, ať už je to divadlo nebo symfonický orchestr.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Další s faktickou poznámkou pan poslanec Bělor. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Roman Bělor: Vážená paní předsedající, vážení páni ministři, dámy a pánové. Já chci říct jenom takovou drobnou vzpomínku. Já když jsem se v létě roku 1992 stal členem vedení jedné významné české kulturní instituce, kdyby mi tehdy někdo řekl, že se otevře prostor pro modernizaci statutu příspěvkové organizace až za 34 let, tak bych ho považoval za psychicky vadného. A proto tady teď prožívám téměř jaksi historický okamžik, kdy konečně se nám dostala tato norma na přetřes, a kdy se otevírá obzor proto, abychom mohli transformovat příspěvkové organizace do nějakého modernějšího tvaru.

Byla tady vyjádřena obava z té dozorčí a správní rady. Dozorčí a správní rada nebude sloužit pouze jako jakýsi polštář před mocenskou zvůlí zřizovatele, ale bude to také sloužit jako odborné orgány, které často mohou suplovat neschopnost či nedostatečnou znalost problematiky právě toho zřizovatele. To se občas stává. A všichni dobře víme, že jak se rychle mění politické vedení těch zřizovatelů, tak právě ta dozorčí a správní rada se může postarat o jejich jistou stabilitu toho náhledu na ty instituce a chránit je před politickým konjukturalismem.

Jak tady byla vyslovena stížnost, která je do jisté míry možná oprávněná o tom, zda tato norma zajišťuje jaksi lepší financování kulturních institucí, to má dvě stránky. Já se domnívám, že ta možnost toho vícezdrojového financování je určitou pobídkou zejména pro kraje, pro hejtmanství, aby se více podílely na financování české kultury. Protože dneska, kromě Ministerstva kultury, leží vlastně ta zátěž financování kultury většinou na městech a obcích. Kromě toho chci ještě trošku si zašpičkovat politicky. Já si nevzpomínám, že by v době, kdy tady vládu mělo ANO a sociální demokracie, došlo k radikálnímu navýšení rozpočtu Ministerstva kultury v době evidentního hospodářského (nesrozumitelné) (Předsedající: Čas.) Tak se to nestalo.

A chci tedy jenom říci, že také samozřejmě doufám, že rozpočet Ministerstva kultury v příštích letech bude navýšen, v tom budu určitě pana ministra (Předsedající: Čas, pane poslanče.) podporovat. A věřím, že se to podaří. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Prosím o dodržování času. Další faktická poznámka, paní poslankyně Pokorná Jermanová. Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Jaroslava Pokorná Jermanová: Ano, já bych si teď výjimečně dovolila nereagovat na pana ministra, ale na pana kolegu Bělora, prostřednictvím vás, paní předsedající. Za těch, to už je víc než osm let, co je hnutí ANO v parlamentu a ve vládách, tak ani jednou, ani jednou nemělo ve své gesci Ministerstvo kultury.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. A dostáváme zpátky do obecné rozpravy a na řadě je paní poslankyně Pokorná Jermanová. (Nechce vystoupit.) Tak nejste odmazaná, dobře. Takže pan poslanec Brož. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Lubomír Brož: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, jak už tady bylo řečeno, nachází se před námi návrh zákona o veřejné kulturní instituci, který má mít zásadní dopad na správu a fungování kulturního sektoru v naší zemi.

Přestože tento návrh může přinášet nějaké nové prvky do našeho právního řádu, stojím tady s vážnými výhradami a zcela se ztotožňuji s výhradami, které přednesla naše stínová ministryně kultury, paní Pokorná Jermanová a plně podporuji její návrhy. A s těmito vážnými výhradami já nemohu souhlasit s tímto návrhem.

Za prvé návrh zavádí nový typ právnické osoby ve veřejné správě, která má být alternativou příspěvkové organizaci, tedy veřejnou kulturní institucí, ovšem která má kombinovat prvky korporace a veřejnoprávní entity. Tento hybridní model může vést k velkým právním nejasnostem a komplikacím, a jak upozorňuje zejména Legislativní rada vlády, může vyžadovat dodatečné náklady včetně například vytvoření nového veřejného rejstříku. S tím se koneckonců v návrhu počítá a mluví se o něm. Nicméně žádné náklady s tímto spojené definovány nejsou. Výhrady Legislativně rady vlády, koneckonců v tom připomínkovém řízení jsou významným důvodem k mému nesouhlasu s tímto návrhem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP