(13.00 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: S přednostním právem se hlásí pan ministr dopravy.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane poslanče Babiši, prostřednictvím pana předsedajícího, v disciplíně osobní urážky s vámi soutěžit nebudu, ono to totiž nejde. To nemůže vyhrát nikdo a znovu jste to bohužel jenom dokázal. Ale znovu si vezmu na pomoc klíčová fakta.

Včerejší zpráva na serveru iDnes: Oddílem, kde ceny meziročně klesly, byl oddíl potraviny a nealkoholické nápoje, a to zhruba o 6 %, shrnula Pavla Šedivá, vedoucí oddělení statistiky spotřebitelských cen Českého statistického úřadu. V porovnání s rokem 2023 zlevnila hlavně mouka - o 27,8%, vepřové - o 5,7%, či jogurty. Dále klesají i ceny ovoce a zeleniny. Tolik citace, aby mě nikdo nemohl osočit z toho, že nevycházím z tvrdých dat. To je Český statistický úřad, který měřil stejně vám, jako měří nám. Nesvede s tím absolutně nic.

A teď k těm údajům. No, Karel Havlíček toho Václava Nebeského nakonec odvolal. Tak asi dospěl k závěru, že to nebude ideální, jak sám říkal, krizový manažer, nechal ho ale v představenstvu Českých drah. Dneska ohledně toho konkrétního pozemkového prodeje na Smíchově probíhá vyšetřování. To jsou také tvrdá data. No, a jak to dopadne, nepředjímám. Co je ale podstatné, že díky novému vedení Českých drah se podařilo tu původní smlouvu přejednat a České dráhy mohou inkasovat o 300 milionů víc. Nechci od vás pochvalu, ale pokládám za důležité, aby tahle fakta tady zazněla.

A pojďme k těm dalším údajům, o kterých jste hovořil. Středočeské nemocnice - privatizace. Myslím si, že paní poslankyně Pokorná Jermanová, tehdy ještě za ODS, pro to také hlasovala v krajském zastupitelstvu a nepochybně udělala dobře. Protože pokud byste se jel tehdy podívat, před rokem 2006, do takové berounské nemocnice, tak byste viděl na sále opadávající kachličky a některá okna chyběla. To byla realita berounské nemocnice. Mám za to, že jste se v té berounské nemocnici nedávno stavoval a viděl jste, kam se ta nemocnice dostala a co se tam podařilo zrealizovat. A ten prodej tehdy u každého toho zařízení garantoval zachování péče a investice toho budoucího nabyvatele. Já jsem rád, že tehdy se podařilo ta zařízení tímto způsobem předat do rukou soukromých vlastníků, kteří je rozvíjejí, a příklad hořovické a berounské nemocnice jsou toho skvělým příkladem. A výsledkem je, že tam lidé mají kvalitní zdravotní péči, že se tam o ně postarají a že se o ně postarají dobrým způsobem. A kdyby tehdy nebylo toho rozhodnutí, tak by ta situace možná dopadla tak, že dneska na tom místě už žádná nemocnice nestojí. Tak to je odpověď na vaše osočení z toho, že se to snad prodalo netransparentně, nebo já nevím, jak jste to přesně říkal. Tohle je realita. A pokud jste tam nebyl, prosím, zajeďte tam, stojí to za to. Ty nemocnice v tuto chvíli slouží lidem, a slouží jim lépe, než co by jim byl schopen tehdy dopřát Středočeský kraj, který díky tomu rozhodnutí investoval do svých oblastních nemocnic. A kdyby tak neučinil a rozmělňoval by omezené finanční prostředky do všech těch zařízení, tak ten současný stav by byl mnohem horší.

To, že to bylo dobré, dokládá i další směřování Středočeského kraje i další rozhodování i tehdejší vaší paní hejtmanky, která dál investovala do rozvoje těch oblastních nemocnic. A nemohla by to udělat, kdyby bývalo tehdy k tomu klíčovému kroku nedošlo. Navíc nemám za to, že vy byste někde transparentní výběrová řízení ve skutečnosti odmítal a že byste vstup soukromého kapitálu tímto způsobem znevažoval. Tady to činíte z důvodů ryze politických zájmů.

Poslední důležitá poznámka k tomu, co tu zaznělo, a ta se týká dopravy. Vysvětlujete tady Karla Havlíčka jako poloboha, jako hotového supermana. Jenom připomínám, že on v té roli ministra dopravy byl necelé dva roky. A pokud platí, a to platí, že ty dva roky v přípravě staveb jsou opravdu obdobím poměrně krátkým, tak pokud tvrdíte, že jsme nemohli nachystat nic my, tak to nemohl udělat ani Karel Havlíček. Ale ono je to trochu jiné. Ono opravdu záleží na tom, kolik reálné práce se odvede.

Pojďme tedy k těm konkrétním ukazatelům a datům. Když jsem v lednu roku 2002 přijel na tunel Pohůrka na dálnici D3, tak ta stavba vázla. Složité dohadování o tom, jak se bude měnit technologie, přešlapování na místě a ta stavba se nehýbala. Myslím, že vám to doloží i vaši poslanci z Jihočeského kraje. Výsledkem je, že ta stavba skončí a bude před koncem letošního roku sloužit veřejnosti. Konkrétní výsledek práce. A spolu s tím jenom na té středočeské části každý půl rok jednání se zástupci samospráv i jednání s veřejností. A ptáte-li se po konkrétním kroku, tak nedávno jsme otevřeli investici, kterou zaštiťoval Středočeský kraj. Měl jsem možnost být i u jejího zahájení stavby, ale ve výsledku i jejího zprovoznění, protože severní obchvat Jílového je součást stavby D3 ve středních Čechách. Je to předzvěst těch dalších úseků. V tuto chvíli máme prodlouženou EIA, čekáme na výsledek územního rozhodování a dál pracujeme na tom, aby se ta stavba opravdu tím územím mohla s co nejmenšími negativními dopady zvládnout a stavět.

PPP projekty. Všechno to dokázal Karel Havlíček. Já k lidem obecně chovám úctu a nebudu snižovat výsledky jeho práce. Jen je potřeba věcně říci, že příprava toho PPP projektu trvala čtyři a půl roku. Pokud nenastala dilatace času, tak to prostě fyzicky Karel Havlíček celé zvládnout nemohl.

A pravda je, že na začátku roku 2022 jsme vytipovali hned tři stavby, na kterých se pracuje, aby byly připraveny v režimu PPP a aby byly připraveny rychleji, tedy ne za čtyři a půl roku, ale aby ta doba byla opravdu kratší. V tuhle chvíli na Ministerstvu dopravy funguje samostatné oddělení, které se PPP projektům věnuje, protože je pravda, že bez PPP projektů nebudeme schopni v České republice, ať už bude u vlády kdokoli, zvládnout tolik, jako když se rozběhnou. Pracujeme na deseti projektech, na vysokorychlostních tratích, kde se připravují studie proveditelnosti, a pracujeme také na klíčových stavbách právě dálničních staveb. A D3 k nim může patřit, stejně jako k nim může patřit pražský okruh. V tuhle chvíli už běží práce na tom, abychom mohli rozhodovat o finálním výběru toho dodavatele celého tendru na koncesionáře.

V případě D35 intenzivně běží příprava všech těch úseků. Teď, v tomhle týdnu, a děkuji za připomenutí, začal další úsek a začal i díky tomu, že přípravy historické trvaly tedy popravdě řečeno i déle než deset let, tak v té finální fázi, v těch posledních dvou letech, nabraly na obrátkách, včetně právě výkupu pozemků a podobně. A v letošním roce otevřeme další úseky stavby D35. V tuhle chvíli je rozběhnuto pět úseků, do konce roku se rozběhnou ideálně ještě tři. Z D35 se stane největší dopravní staveniště ve střední Evropě. A to je klíčové. A mně nijak nečiní problém přiznat, na rozdíl od vás, že se za tím skrývá práce lidí na Ředitelství silnic a dálnic, na Státním fondu dopravní infrastruktury i práce mých předchůdců. I práce mých předchůdců. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP