(20.20 hodin)
(pokračuje Zuzana Ožanová)

Ruší se vyloučení závaznosti služebních předpisů nejvyššího státního tajemníka pro státní zaměstnance nezávislých služebních úřadů. Nejvyšší státní tajemník totiž může vydat služební předpis, který je závazný pro všechny státní zaměstnance vykonávající činnosti dle § 5 a tak dál. Dosud byly z této pravomoci nejvyššího státního tajemníka vyjmuty některé specializované úřady. Domnívám se, že je namístě uvést všechny, o které se jedná. Jedná se o státní zaměstnance vykonávající službu v těchto úřadech: Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, Českém telekomunikačním úřadu, Energetickém regulačním úřadu, Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, Úřadu pro ochranu osobních údajů, Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, Českému statistickému úřadu a Státnímu úřadu pro jadernou bezpečnost. Opravdu chcete tyto převážně dozorové a kontrolní úřady podřídit státnímu tajemníkovi tímto způsobem? Promiňte mi, je nutné, aby aspoň Státní úřad pro jadernou bezpečnost byl v dosavadním režimu, když už nic jiného. Opravdu, nedomnívám se, že by státní tajemník měl opravdu mít pravomoc těmto úřadům takto nařizovat.

Děkuji za pozornost a samozřejmě v diskusi se ještě ráda vyjádřím.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a nyní se vyjádří paní poslankyně Berenika Peštová.

Chci jenom konstatovat, že za 9 minut, ve 20.30, je domluveno, že přerušíme dnešní jednání. Prosím.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, paní předsedající. To nevadí, já si to když tak řeknu příště, to není problém, zopakuju to ještě jednou.

Takže bych volně navázala na svoji předřečnici, protože samozřejmě, legislativa mi vždycky byla blízká. Takže na Legislativní radu vlády se projednávání tohoto tisku dostalo 29. února 2024. Všichni víme, že Legislativní rada vlády je složená pro nás - alespoň my, co jsme tam chodili - z odborníků, ať je to strany na správní právo, na ústavní právo, na korporátní právo, takže prostě jsou tam opravdu ti daní odborníci. Takže tito odborníci na tom plénu, kde se to projednávalo, uplatnili nespočetně připomínek, tudíž tento sněmovní nebo tento tisk, nebo respektive tento zákon, byl vrácen k přepracování nebo k dopracování předkladateli s tím, že Legislativní rada vlády poté, co bude dopracováno, očekává, že předkladatel znovu předloží na plénum a proběhne tam diskuse na daná témata.

Bohužel k tomu nedošlo, protože předseda Legislativní rady vlády, což je pan ministr Šalomoun, si to osvojil, tudíž udělil výjimku a tato novela zákona šla dál na vládu s tím, že on sám dá k tomu stanovisko. Takže už to znovu na plénum nešlo, tudíž nemám stanovisko Legislativní rady vlády, pouze stanovisko, které je takové jakoby, jak už postupem času se pan ministr vypracoval - neříkám, že vágní, ale v každém případě není tam nic, co by se dalo uchopit a zde teď o tom hovořit. Takže jsem musela se sama do toho ponořit. On tam samozřejmě dává výčet toho, co se tam mění - nebudu to opakovat, protože už to řekla moje předřečnice. Samozřejmě jsem se podívala na základě toho do toho zákona, protože on tam namítá to, že jsou tam termíny, které jsou neuchopitelné, a jenom tak pro ilustraci vám řeknu, že kdo je třeba nejvyšší rada? Nejvyšší rada - myslím tím, to je jedna z funkcí na ministerstvu - nejvyšší rada plní zpravidla složité, odpovědné a namáhavé služební úkoly, které vyžadují vyšší míru znalostí a dovedností. Můžete mi říct, koho si mám pod tímto pojmem představit? A to není všechno. Odborný rada plní zpravidla nejsložitější, nejodpovědnější a nejnamáhavější služební úkoly, které vyžadují nejvyšší míru znalosti a dovednosti. A takhle můžu pokračovat v definicích, co tam jsou. Vidím, že pan ministr se mi vrátil, takže četla jsem to vaše stanovisko a vy to tam namítáte, že je to neuchopitelné a že vlastně co si pod tím kdo má představit. Takže říkám, to je jenom v tom úvodu toho zákona.

Pak jsem se samozřejmě podívala dál, protože když vy jste tedy tenkrát předkládali služební zákon, tak jste říkali a dbali jste, že to je deagrofertizace, depolitizace, že dbáte na vyšší odbornost. A tady jsem se dočetla, že služební orgán může služebním předpisem stanovit služební místo s výjimkou služebního místa představeného ­- zaplaťpánbůh, aspoň ten představený tam zůstal - které lze výjimečně obsadit státním zaměstnancem nebo osobou, která dosáhla nižšího vzdělání, nižšího vzdělání - my jsme dbali na to, aby to vzdělání právě bylo vyšší, abychom na ta ministerstva dostali ty vysokoškolsky vzdělané lidi, jazykově vybavené lidi, tak teď už máme ty nižší, než je pro uvedené služební místo stanoveno tímto zákonem jako předpoklad vzdělání. Nejnižší vzdělání, pozor, nejnižší vzdělání na ministerské křeslo bude státní zaměstnanec nebo osoba pro postup podle věty první splňovat, je střední vzdělání s maturitou, s maturitní zkouškou. Takže dneska už ve své podstatě tímto zákonem říkáme, že každý, kdo udělá maturitu, může jít dělat na ústřední orgán, to znamená na ministerstvo, protože maturita je dostačující na to, aby nám tam pracoval. A říkám, takhle ten zákon máme prošpikovaný nádherně.

Já samozřejmě zmíním i to, co tady bylo řečeno mojí předřečnicí, protože tady v minulé, když se dělal ten zákon, když se dělá ta novela zákona, tak tady padal ten bazén, že jo, že spadnou ti zaměstnanci do bazénu. To znamená, že tam budou nějakého půl roku - chválabohu, to zkracujete na 3 měsíce - ale to, co se mi nelíbí, to znamená, že jestliže ten člověk je na dobu neurčitou, pracuje tam třeba dvanáct, patnáct let, spadne vám do toho bazénu, vy si ho z toho bazénu můžete vytáhnout na jiné ministerstvo a na tom jiném ministerstvu bude pracovat - a to mě doplňte, to je to vaše, jak vy jste to nazvali? To je osvědčená doba? Osvědčená doba, jo, osvědčená doba, která může být na dobu 3 měsíců, ale v té osvědčené době vy ho můžete vlastně bez toho, aniž byste udali důvod, vyhodit, protože on se z té doby na dobu neurčitou dostal na dobu určitou 3 měsíců. Takže na mě to působí, že ve své podstatě chcete dělat čistky na ministerstvech, na všech ministerstvech. Ano, je to tak, protože tímto elegantním způsobem se zbavíte jakéhokoliv zaměstnance, aniž byste mu dali odstupné, aniž byste s ním ve své podstatě uzavřeli pracovní poměr tak, jako jsme ho uzavírali my na základě služebního zákona.

A když si vzpomenu, jak tenkrát ve své - vy jste byli v opačné roli, vy jste byli v opozici, tady byla ta vládnoucí koalice - když my jsme chtěli se rozloučit s nějakým zaměstnancem, samozřejmě musely tam být vytýkací dopisy, kárné řízení, pokud nám to schválil státní tajemník, že jsme postupovali dle legislativy, dostalo se to k nejvyššímu tajemníkovi, ten to buď potvrdil, anebo to zamítl. Takže nakonec ve své podstatě ano, chápu to, ti lidi někdy byli neodvolatelní, ale toto je až pro mě drastické, co zavádíte, protože ve své podstatě vy si tam dosadíte lidi s nižším vzděláním, dáte si je na místa tam, kam vy potřebujete, a elegantně se těch lidí zbavíte, aniž byste s tím měli nějaké náklady.

No, nekývejte, klidně se můžete zapojit do diskuse, pane ministře, já budu jenom ráda, když mi to - ano, když mi to tady objasníte, a já samozřejmě budu na to reagovat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Výborně. Pan ministr se hlásí, prosím.

 

Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Dámy a pánové, jenom v krátkosti ohledně Legislativní rady vlády. Je poměrně běžnou praxí to, že to projedná velká Legislativní rada vlády, ta to projednávala 29. února, a potom tam vytyčí nějaké mantinely, kudy se má předkladatel vydat, a potom už se to dopracovává v nějakém užším kolektivu a není třeba to potom dávat znovu na to velké plénum, protože potom bychom v zásadě tu zákonodárnou činnost vlastně dost paralyzovali. Proto to proběhlo i takhle, ale velká Legislativní rada vlády to viděla a potom užší skupinka vládní legislativy včetně obou zpravodajů na tom pracovala dále, takže na tom není nic moc zvláštního. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP