Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vážené dámy, vážení pánové, vážený pane premiére, dalším bodem našeho pořadu ústní interpelace, které jsou určené předsedovi vlády České republiky a ostatním členům vlády. Tento bod jsem tedy otevřela. Má číslo

 

160.
Ústní interpelace

Dnes bylo za účasti ověřovatelky vylosováno pořadí poslanců, v němž budou vystupovat a podávat ústní interpelace. Klasicky nejprve na předsedu vlády Petra Fialu, a to od 14.30 do 16 hodin a poté na ostatní členy vlády, a to od 16 do 18 hodin. Seznamy poslanců podle vylosovaného pořadí byly publikovány na webových stránkách Poslanecké sněmovny.

Dále upozorňuji všechny poslance a interpelované členy vlády, že pokud budou vyčerpány interpelace na předsedu vlády Petra Fialu, bude ihned zahájen blok interpelací na ostatní členy vlády.

Nyní nejprve načtu ještě omluvy, které v mezičase dorazily a poté předám slovo prvnímu vylosovanému. Omlouvá se pan poslanec Jan Bauer z celého jednacího dne z pracovních důvodů, paní poslankyně Lenka Dražilová od 14.30 z pracovních důvodů, Ondřej Kolář od 14.30 z pracovních důvodů, Helena Válková od 14.30 z pracovních důvodů, Ivo Vondrák od 14.30 z pracovních důvodů, Miroslav Zborovský od 14.30 z pracovních důvodů, z členů vlády Pavel Blažek od 13 hodin z pracovních důvodů a Jana Černochová od 14.30 z pracovních důvodů.

Nyní předávám slovo panu poslanci Karlu Raisovi, který byl vylosován jako první, aby přednesl ústní interpelaci na předsedu vlády. Poté se připraví pan poslanec Zdeněk Kettner. Prosím.

 

Poslanec Karel Rais: Děkuji, vážená paní předsedající, vážený pane předsedo vlády, můj dotaz směřuje k vývoji finančních prostředků nepedagogických pracovníků. Zdůvodním, o co jde konkrétně.

Když jsme dělali rozpočet kapitoly 333 na letošní rok, tak jsme upozorňovali na deficit v té části, která byla věnována nepedagogickým pracovníkům. Na jednu stranu, když se podíváte na rozpočet, tak to vypadá hezky, 269 miliard proti 251 miliardě minulý rok, na druhou stranu, pokud do toho vezmu inflaci, která v té době byla asi přes 8 %, tak je to problém

Jde mi o to, že už v lednu bylo nekrytých zhruba 17 000 nepedagogů. Vláda na to zareagovala. Dnes jsme v situaci, kdy chybělo asi 1 nebo 2,5 miliardy korun, podle toho, kdy o tom hovoří ministr Bek. Zajímal by mě reálný stav, kolik chybí na krytí finančních platů v podstatě nepedagogů, to znamená kuchařek a tohoto typu lidí ještě v situaci, kdy byl o 12 % snížen proti loňskému roku, protože ostatní neinvestiční výdaje byl vlastně fond, kterým si ředitelé pomáhali ke krytí platů, pokud neměli dostatek finančních prostředků.

Ještě je tam jedna věc, a to je, že asi o 70 000 přibylo dětí. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Nyní má slovo předseda vlády České republiky Petr Fiala. Prosím.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, zdravím všechny, kteří sledují dnešní interpelace. Děkuju za tu první, která se týká důležité oblasti financování regionálního školství a nepedagogických pracovníků a odpovím panu poslanci Karlu Raisovi.

My jsme se snažili o to, aby prostředků v regionálním školství bylo skutečně dost. Myslím si, že výdaje na regionální školství setrvale rostou. Začátkem letošního roku jsme na vládě schválili navýšení výdajů rozpočtu Ministerstva školství o 4 miliardy korun. Já jenom připomenu, že rozpočet regionálního školství územně samosprávných celků v roce 2022 byl 187,9 miliard korun a je tak meziročně vyšší o 5 miliard korun. Když to srovnám s posledním rozpočtem předcházející vlády, který se týkal školství, tak ten dnešní rozpočet v oblasti školství je vyšší o 30 miliard korun.

Z toho si všichni můžete udělat obrázek za prvé o tom, že náklady na regionální školství skutečně rostou, ale také to ukazuje, že naše vláda ty finanční prostředky pro školství jako jednu ze svých priorit dokáže najít.

To, co tady pan poslanec Rais zmiňoval, tedy dodatečně vyjednané navýšení rozpočtu resortu, tedy Ministerstva školství, skutečně umožnilo proti schválenému rozpočtu, a teď použiju ten jazyk, který se používá ve školství, do toho normativního rozpisu promítnout dalších 9500 míst na nepedagogickou práci ve školách. Přesto ale bylo potřeba snížit příslušné normativy, což v souhrnu odpovídalo těm prokazatelně neobsazeným nepedagogickým místům. Jak už jste si asi spočítali, tak je to zhruba 8 000 míst.

A tady je potřeba přistoupit k určité racionalizaci celého toho systému do budoucna, tedy sdílených kapacit, ať už jsou to třeba jídelny, ekonomické služby, účetní a další, a to zejména tam, kde zřizovatel má více než jednu školu.

Následně v únoru po tomto rozhodnutí vláda odsouhlasila, že pro rok 2024 příspěvkovým organizacím krajů a obcí nestanoví limit počtu zaměstnanců, což umožní v rámci rozpočtových zdrojů využít prostředky na pokrytí dalších nepedagogických míst, takže tam, kde vznikne problém nebo kde není úplně překryv mezi těmi neobsazenými a nefinancovanými místy, tak tam je možné tímto opatřením to dofinancovat.

Zároveň tento krok, a to si myslím, že je také přidaná hodnota, vede ke snížení administrativní zátěže, kterou ta předcházející vládní regulace vyvolávala.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy i v návaznosti na rozvolnění regulace zaměstnanosti je připraveno v průběhu roku dodatečně zvýšit rezervy spravované krajskými úřady tak, aby bylo možné nezbytné nepedagogické pozice, které aktuálně tím normativním rozpisem, jak jsem o něm tady mluvil, nejsou pokryty, dofinancovat. V tomto případě se jedná o prostředky ze státního rozpočtu, které jsou ale poskytovány na zvláštní účet krajů. Nejedná se tedy o finanční prostředky, které jsou spravovány krajskými samosprávami. Ministerstvo školství tady stanovilo určitý postup krajským úřadům, jak o dodatečné navýšení v průběhu roku žádat.

I pro rok 2024 platí, že o způsobu využití rozepsaných finančních prostředků rozhoduje ředitel školy. To znamená, že ani pro letošní rok není školám a školským zařízením závazně stanoveno rozdělení peněžních prostředků na učitele, ostatní pedagogické pracovníky a ostatní zaměstnance, což myslím odpovídá i tomu, co si celkem všichni aktéři ve školské politice přejí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP