(13.30 hodin)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko předkladatele? (Ministr: Souhlas.)

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 140, přihlášeno 152 přítomných, pro 151, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslankyně Pavla Pivoňka Vaňková: Dále hlasujeme o bodu D1.7, který upravuje vedení záznamů a jiných písemností souvisejících s výkonem funkce poručníka nebo opatrovníka. Stanovisko výboru: doporučující.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko předkladatele? (Ministr: Souhlas.)

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 141, přihlášeno 152 přítomných, pro 151, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslankyně Pavla Pivoňka Vaňková: Dále hlasujeme o bodu D2, kdy do zákona o sociálně-právní ochraně dětí se doplňuje vymezení působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí při řízení, kontrole a metodickém usměrňování výkonu státní správy na úseku sociálně-právní ochrany dětí. Stanovisko výboru: doporučující.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko předkladatele? (Ministr: Souhlas.)

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 142, přihlášeno 152 přítomných, pro 152. Návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslankyně Pavla Pivoňka Vaňková: Dále hlasujeme o sloučených bodech D3.1 a D3.2. Tyto pozměňovací návrhy nad rámec novely navrhují v případě, kdy dlouhodobý nebo přechodný pěstoun pečuje o tři a více dětí nebo alespoň o jedno dítě závislé ve stupni závislosti II až IV navýšit příspěvek měsíčně o 1 500 korun. Stanovisko výboru: doporučující.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko předkladatele? (Ministr: Souhlas.)

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 143, přihlášeno 152 přítomných, pro všech 152. Návrh byl přijat.

 

Nyní jsme se tedy vypořádali se všemi pozměňovacími návrhy, pokud se nemýlím.

 

Poslankyně Pavla Pivoňka Vaňková: Ano, vypořádali jsme se se všemi a prosím o hlasování zákona jako celku.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Přesně tak. O všech návrzích tedy bylo hlasováno a přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 573, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 144, přihlášeno 152 přítomných, pro 139, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu předkladateli, děkuji paní zpravodajce a končím projednávání tohoto bodu.

 

Otevírám projednávání bodu

 

13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 119/2002 Sb.,
o střelných zbraních a střelivu (zákon o zbraních), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 689/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan.

Prosím, abyste se ztišili, případně přesuňte své rozhovory do předsálí.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju za slovo. Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, je mi líto, ale to nikomu nedávám za vinu, to je bohužel běh toho, jak jde projednávání tady ve Sněmovně, že začínáme projednávat tento návrh zákona dvacet minut předtím, než je pevně zařazen bod volby, tedy ambice to dnes projednat i podle počtu přihlášených asi už příliš optimistická není.

Při projednávání nového zákona o zbraních, který jsme v Poslanecké sněmovně schválili a jehož účinnost je od 1. 1. 2026, jsem sliboval, a také to tímto dodržuji, že se budeme zabývat i možností, aby některé instituty nového, modernějšího zákona byly účinné co nejdříve. Jako výsledek činnosti pracovní skupiny, kterou jsme ustanovili po tragických událostech na Filozofické fakultě, nyní předkládám návrh dvou konkrétních opatření na změnu dosud platného zákona o zbraních, který bude na konci roku 2025 zrušen. Obě tato opatření byla diskutována již při přípravě zmiňovaného nového zákona o zbraních, jsou jeho součástí.

Tady bych chtěl říci, že od začátku jsme všechny aktéry z politické scény, zástupce všech stran, přizvali k jednání, přizvali jsme je k jednacímu stolu a snažili jsme se dosáhnout takové podoby předloženého zákona, změny zákona, novely zákona, která bude průchozí napříč Poslaneckou sněmovnou. Zároveň jsme se nechtěli vyhnout ani mezirezortnímu připomínkovému řízení, které proběhlo. Nechtěli jsme tento návrh zákona dávat jako poslaneckou iniciativu. Jak jsme opozicí byli mnohokrát vyzýváni, šli jsme klasickou cestou vládního návrhu zákona, a byť byl mezirezort zkrácený, proběhl stejně jako celkem obsáhlá diskuse, ať už s odbornou veřejností, nebo s veřejností politickou na půdě Poslanecké sněmovny. Mimochodem, ta pracovní skupina funguje nadále, aby se zabývala touto problematikou. Zájem projevili i zástupci horní komory. Tedy i tady je otevřená platforma pro výměnu našich názorů i mimo jednání pléna Poslanecké sněmovny.

Cílem návrhu je uspíšit počátek uvedení do praxe těch dvou opatření, která okomentuji, a přispět tak ke snížení pravděpodobnosti, že se podobná událost bude opakovat. Je to tedy jeden z těch preventivních kroků, který můžeme jako zákonodárci udělat, aniž bychom samozřejmě měli jistotu, že se takovým událostem jde vyhnout zcela. Považuji za naši povinnost se zabývat takovými opatřeními, která míru pravděpodobnosti snížit mohou. Konkrétně budou nově podnikatelé v oboru zbraní a střeliva povinni Policii České republiky hlásit podezřelé transakce, což pomůže včas identifikovat rizikové chování a situace. Zvýší se tak bezpečnost lidí i samotných podnikatelů. Dojde k rozšíření pravomoci Policie České republiky zajistit zbraně i v případech, kdy z informace orgánů veřejné moci vyplývá, že držitel zbraní může představovat vážné nebezpečí pro vnitřní pořádek nebo bezpečnost.

Jak jsem již říkal, oba tyto instituty obsahuje zákon, kterým se už Poslanecká sněmovna zabývala stejně jako Senát, který naším parlamentem prošel a byl v letošním roce schválen. Při jeho projednávání nebyla jejich potřebnost zpochybňována. Naopak, opozice kritizovala účinnost zákona od roku 2026, která ovšem je nutná kvůli naprogramování Centrálního registru zbraní a kvalitního propojení se zdravotními registry. Tyto dvě zmíněné bezpečnostní pojistky ale mohou a měly by být účinné v praxi co nejdříve. Je to ve společenském zájmu. Ideálním datem by už byl 1. červenec letošního roku.

Jedná se o opatření, na kterých je, znovu opakuji, široká shoda na úrovni politické i odborné a na kterých se shodla i již zmiňovaná pracovní skupina. Navrhuji, aby Poslanecká sněmovna s tímto návrhem vyslovila svůj souhlas již v prvním čtení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP