Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(12.00 hodin)
(pokračuje Lenka Dražilová)

Naproti tomu zrušení výchovného za první a druhé dítě bude mít do výše důchodu negativní dopad 500, respektive 1 000 korun.

Takže si to shrňme. Seniorům, kteří už výchovné mají přiznáno, sice zůstane, ale také se přestane valorizovat a ztratí hodnotu. Výchovné zůstane už navždy 500 korun, za 10 let bude mít hodnotu mnohem nižší. Nakonec ženy, které porodí jedno nebo dvě děti, budou za svou snahu odměněny fiktivním vyměřovacím základem, který zvýší důchod o 300, maximálně 400, korun.

Blížím se k závěru. Ve svém vystoupení včera paní kolegyně Pekarová Adamová řekla, co jsme slíbili, to plníme, jak to máme ve zvyku. Já říkám, že reforma penzí se od původních slibů z programového prohlášení na hony vzdálila. Sám premiér několikrát opakoval, že jeho vláda věk odchodu do důchodu zvyšovat nebude. Kabinet Petra Fialy se původně zavázal opřít důchodový systém o novou dobrovolnou složku ve formě fondu. Děti měly získat možnost platit 1 % důchodového pojištění svým rodičům.

Připravíme návrh důchodové reformy, který se bude skládat ze dvou hlavních složek a třetí dobrovolné. Základní složka se zvýší a bude reflektovat požadavky na důstojnost života ve stáří a finanční možnosti státu, psala vláda ve svém aktualizovaném programovém prohlášení z března loňského roku. Zásluhová složka bude vycházet z odvodu do pojistného systému a počtu vychovaných dětí. Dobrovolná složka bude zřízena ve formě státního nebo veřejnoprávního fondu inspirovaná zahraničními zkušenostmi, uvádí dokument.

Podle mého by bylo nejlepší celou tuto debatu a diskusi odložit, dokud vláda nebo ministr nepřijdou s ucelenou představou stárnutí populace v Česku, jak jsem už zmínila. Co je vlastně ten náš cíl? Tyto parametrické změny, které ve skutečnosti vůbec nic neřeší, jsou totiž jen ztrátou času. Nehledáte nové příjmy, šedá ekonomika nám opět bují a vy to moc dobře víte.

Takže když si to shrneme, jsou dva různé přístupy. Pětikoalice se především soustředí na to, proč to nejde. Proč nejde vyjít se stávajícími penězi a zároveň zajistit lidem do budoucna důstojné penze. Prodlužuje věk odchodu do důchodu a celkem jí nevadí, že by lidé po 65 letech a pak i pár let navíc museli ještě pracovat a navrhuje od roku 2026 dokonce penze snižovat. To je samozřejmě ta jednodušší cesta a pětikoalice není ochotná a zřejmě ani schopná obráceného pohledu, říci si, že povinnost pracovat se prodlužovat nebude a penze se snižovat nebudou. Tak hledejme cestu, jak ty peníze obstarat.

Náš návrh hnutí ANO je maximální věk odchodu do důchodu 65 let a ten zde budeme hájit. Chceme to řešit cestou příjmů, které zde vysvětlil ve svém vystoupení Karel Havlíček. Naši senioři mají právo si svůj život po odchodu do důchodu užít, a ne promarodit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Mám zde faktickou poznámku pana ministra. Pane ministře, prosím.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Já opravdu už jenom velmi stručně, protože jsem to tady říkal včera po vystoupení Andreje Babiše. Je těžce nefér argumentovat tím, že někomu budeme snižovat jeho důchod. Důchody současných důchodců stále porostou tak, jak zákon jasně říká, o inflaci a o jednu třetinu růstu reálných mezd. Budoucí důchody také jednoznačně porostou. Ukazoval jsem tady i panu Andreji Babišovi včera tento graf. Věnoval jsem mu ho, tak se na něj v hnutí ANO, třeba v rámci poslaneckého klubu, fakt mrkněte. Je tam promítnutý inflační vývoj, je tam promítnutý růst důchodů i ta predikce do roku 2034. Důchody stále porostou a ten růst je nad inflací, velmi výrazně nad inflací, v posledních letech, ale i v té predikci do budoucna.

Prosím, neříkejte z tohoto místa, že někomu budou důchody snižovány, že budou ty důchody někomu odebírány, a podobné rétorické výstupy, jaké zde zaznívají. Není to pravda, není to korektní, není to pravdivé. Co je pravdivé, ano, v rámci důchodové reformy je jedno stabilizační opatření, že se zpomaluje tempo růstu, ale nesnižujeme nikomu jeho skutečnou výši důchodu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji za dodržení času. Nyní se stanoviskem klubu vystoupí paní poslankyně Šafránková. Jenom avizuji, že na základě dohody předsedů politických klubů bude oběd mezi 14. a 15. hodinou, takže mezi 14. a 15. hodinou bude pauza na oběd. Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, tento návrh, který obsahuje zvyšování věku odchodu do důchodu nad hranici 65 let a snižování nově přiznaných důchodů, který předkládá vláda Petra Fialy, je pro hnutí SPD nepřijatelný. Proto ho navrhuji zamítnout v prvním čtení. Pokud by tento náš návrh nebyl v hlasování přijat, tak navrhuji ještě vrácení k dopracování předkladateli.

Důvody tohoto našeho postoje nyní rozvedu, včetně příslušné argumentace a alternativních návrhů, které reprezentují koncepci důchodové reformy v podání SPD, s naší jasnou představou o tom, jaké změny náš důchodový systém potřebuje a jaké jsou pro nás nepřípustné a proč. Nepřekročitelnou pomyslnou červenou linií je pro nás v tomto ohledu jakékoliv zvyšování věku odchodu do řádného starobního důchodu, které chce Fialova vláda spustit už pro všechny občany narozené v roce 1966, a samozřejmě pro všechny občany narozené po tomto roce, a to bez horního omezení. Nekličkujeme kolem toho, nevymlouváme se na žádné další studie, ani na žádné nečekáme. Náš postoj je pevný. Hranice 65 let pro nárok na starobní důchod, při splnění povinné doby účasti na důchodovém pojištění, je pro nás nezpochybnitelná a nejraději bychom ji zakotvili přímo do ústavy.

Dále nikdy nezvedneme ruku pro snižování poměru důchodů vůči předchozí mzdě, což vládní koalice plánuje spustit již od roku 2026. Bude to znamenat pokles reálných důchodů a diskriminaci části seniorů. Pokud tyto návrhy vládní pětikoalice nakonec cílově prosadí a uvede v účinnost, tak jestliže budeme součástí příští vlády, budeme iniciovat jejich zrušení a návrat k současnému stavu. To budiž řečeno na úvod a velmi důrazně.

Zcela vadný je už samotný vládou navrhovaný princip, aby byl věk odchodu do důchodu nastaven podle předpokládané doby dožití, jejíž hrubý odhad se každý budoucí senior dozví až někdy kolem padesátého roku svého věku. Čeští občané tak zcela ztratí jistotu a předvídatelnost, v jakém věku půjdou do důchodu. Navíc vláda chce věk odchodu do důchodu vyhlašovat pod zákonnými normami, což je opět zcela nepřijatelné. Věk odchodu do důchodu má být pro každého občana pevně definován zákonem a dle nás i zastropován v ústavě na 65 letech, jak jsem již zmínila.

Hlavně ale klíčové kritérium, které musíme mít na zřeteli s ohledem na stanovení věkové hranice pro odchod do starobního důchodu, by neměla být průměrná délka dožití, ale délka dožití ve zdraví, která se ale v České republice již 30 let nezvyšuje. Podle dat Ministerstva zdravotnictví a Českého statistického úřadu se v průměru ve zdraví dožívají čeští muži 60,9 let a české ženy 62,5 roku. Oproti tomu průměrný věk dožití je vyšší, u mužů 75,3 a žen 81,3 roku, ale to jsou zcela odlišné kategorie.

K čemu tento posun povede? Lidé nad 61 let věku jsou častěji nemocní, což jim v důsledku toho významně snižuje jejich roční výdělek, tedy i vyměřovací základ budoucí penze. Posunutí věku odchodu do důchodu tedy není nic jiného než trik, jak více ušetřit nejen na samotných nominálních výdajích na důchody, ale i ve smyslu snížení výměry důchodů budoucím seniorům.

Další otázkou je pak i samotné uplatnění lidí na trhu práce ve věku nad 65 let věku, protože už nyní jsou lidé v předdůchodovém věku v podstatě minimálně od 55 let jednou z nejvíce nezaměstnaností ohrožených skupin lidí na trhu práce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP