Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(17.40 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)

V tom případě budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 108. schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen a upraven schválenými pozměňovacími návrhy.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro pořad 108. schůze? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování s pořadovým číslem 41, je přihlášeno 161 poslankyň a poslanců, pro 82, proti 32. Konstatuji, že pořad schůze byl schválen.

 

Děkuji vám a nyní budeme pokračovat v bodech tak, jak byly schváleny. Otevírám první bod dnešního jednání a tím je

 

2.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2009 Sb.,
o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 648/ - druhé čtení

Předložený návrh uvede za navrhovatele místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.

Než vám udělím slovo, pane ministře, kolegyně a kolegové v pravé i v levé části sálu, požádám vás, abyste přesunuli své diskuse do předsálí. Kolegové v pravé části sálu!

Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji vám za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, pane předsedající, novela, kterou máte před sebou, mění správce dvou základních registrů, tedy Registru obyvatel známý pod zkratkou ROP, a Registru osob ROS. Nyní je spravuje Ministerstvo vnitra a Český statistický úřad. Podle toho návrhu nově oba systémy přejdou pod Digitální a informační agenturu, která ostatně právě proto vznikla. Je již nyní správcem základního registru práv a povinností a dochází tedy ke sjednocení správy těchto důležitých registrů.

Proč to celé děláme? Hlavním cílem je efektivní správa obou registrů, sjednocení personálu, sjednocení potřebného know-how, technického a programového vybavení, odstranění duplicit. Tedy nejenom finanční úspora, ale hlavně soustředění odbornosti. Základní registry pod jednou střechou může například obsluhovat jeden manažer kybernetické bezpečnosti a tak dále. Další důvody k tomuto kroku jsou investice do upgradů, které my již realizujeme nad těmi registry, které DIA ve správě má. Základní registry, jak je známo, dlouho překračovaly svou kapacitu a trápí je významný technologický dluh. My už nyní investujeme do jejich obnovy a zvýšení výkonu. Ostatně tak, jak se zvyšují nároky na eGovernment, tak se samozřejmě zvyšují nároky na ty centrální systémy včetně těch centrálních registrů.

Po schválení zákona a převzetí registru Digitální informační agenturou tato plánuje provést řadu inovací a vylepšení včetně další aktualizace té technologické infrastruktury, zlepšení bezpečnostních protokolů a rozvoje dalších nových funkcionalit, které usnadní přístup a práci s daty všem. Investice, které by se do teď musely dělat na třikrát, tak postačí udělat v rámci jedné infrastruktury jen jednou. Ta změna se týká tří zmíněných státních orgánů. Ve své povaze nepředstavuje žádnou změnu ani pro klienty, tedy občany a firmy, ani pro další úřady včetně úřadů obcí a krajů a pro uživatele se tak z vnějšího pohledu nic nemění.

Materiál byl projednán na výboru pro veřejnou správu, kde byly přijaty drobné pozměňovací návrhy. Průběh jednání ale jistě představí pan zpravodaj. Já bych chtěl jenom ještě uvést ve své úvodní řeči, že potom v podrobné rozpravě bych chtěl požádat o zkrácení doby projednání na deset dnů tak, aby se to třetí čtení stihlo co nejdříve. Tuto žádost odůvodním v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře. Návrh jsme projednali v prvém čtení a přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu a usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 648/1 a 2. A já prosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, poslanec Robert Králíček, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane poslanče, poprosím vás, abyste přednesl zpravodajskou zprávu.

 

Poslanec Robert Králíček: Omlouvám se za své zpoždění, byl jsem na biologické pauze. Nechtěl bych zde dlouho zdržovat. Jsme ve druhém čtení tohoto zákona, který, řekl bych, velmi souhrnně, tak jak uvedl pan ministr, pouze předkládá logický - z pohledu procesu a zpravodaje, abych byl objektivní - převod z Ministerstva financí na DIA správu základních registrů. Nacházíme se ve druhém čtení a to je asi vše, abych nezdržoval, co bych jako zpravodaj uvedl. Děkuji a omlouvám se za pozdní příchod.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám a požádám vás, abyste se posadil vedle pana ministra ke stolku zpravodajů.

Otevírám obecnou rozpravu, kde eviduji jednu přihlášku a v podrobné rozpravě je připraven pan poslanec Karel Smetana. Beru zpět, vaše přihláška platí do podrobné rozpravy. Ptám se, zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, v tom případě obecnou rozpravu končím.

Ptám se pana ministra a pana zpravodaje na závěrečná slova, jestli chcete? V tento moment ne.

Zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněné. Do podrobné rozpravy se nejprve hlásí pan ministr s přednostním právem. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Jak už jsem avizoval, navrhl bych zkrátit to projednání mezi druhým a třetím čtením na deset dnů. Ideální by bylo, kdyby se třetí čtení bezpečně stihlo ještě na této schůzi, byť nebudu předjímat, jak tato schůze bude v celkové délce dlouhá. A odůvodnění - tento tisk řeší domluvenou změnu uspořádání státní správy. Změna se má provést již relativně brzo, čili by bylo dobré, aby i dané instituce měly co nejdříve potvrzené, že tomu opravdu tak bude. Pokud se stihne třetí čtení ještě tuto schůzi, tak tím dopřejeme úředníkům více klidu a ten přechod bude z té povahy jistoty-nejistoty hladší, než když vše bude definitivně schváleno až vlastně na poslední chvíli z pohledu toho, kdy má tento přechod nastat. Za podporu této úpravy vám děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, váš návrh jsem si poznamenal, a nyní tedy pan poslanec Karel Smetana v podrobné rozpravě. Prosím.

 

Poslanec Karel Smetana: Hezké odpoledne. Já bych se rád přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který je v systému pod číslem 4539, který je v systému řádně odůvodněn.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Ptám se, zda někdo další se hlásí do podrobné rozpravy? Nikoho nevidím. Je-li tomu tak, končím podrobnou rozpravu.

Ptám se, jestli pan ministr nebo pan zpravodaj chtějí závěrečné slovo po podrobné rozpravě? Není tomu tak.

Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí, protože zde padl návrh na zkrácení lhůty pro třetí čtení na 10 dnů.

Eviduji žádost o vaše odhlášení, všechny vás tedy odhlásím a požádám vás, abyste se přihlásili svými kartami.

Přečtu ještě omluvy. Dnes od 18 hodin z rodinných důvodů se omlouvá paní poslankyně Jaroslava Pokorná Jermanová a od 20 hodin bez udání důvodu se omlouvá paní poslankyně Lucie Potůčková.

Počkám, až se ustálí počet poslankyň a poslanců v sále. Počet se ustálil.

 

Jenom zopakuji, o čem budeme hlasovat, a to je zkrácení lhůty pro třetí čtení na 10 dnů.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 42, přihlášeno je 105 poslankyň a poslanců, pro 49, proti 14. S návrhem nebyl vysloven souhlas. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP