Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(21.40 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)
Jenom připomenu tu míru. Vy o tom mluvíte už dva roky, dva roky poslouchám 18 miliard a k tomu 2 200 miliard výdajů ve státním rozpočtu. Ještě jsme to řekli normálně na mikrofon, netajili jsme nic - a vy furt říkáte, že jsme něco schovávali. Nic neschováváme, ale díky našemu konsolidačnímu úsilí jsme unikli tomu, že v sedmičce těch zemí není Česká republika. A to je dobrá zpráva, protože pokud se dostanete... Tak se podívejte, co to dělá u těch zemí. Tam se zvyšují úroky, za které oni vydávají své státní dluhopisy. Podívejte se, jak se zvyšuje rozdíl mezi těmi zeměmi, které špatně hospodaří, a mezi těmi, které hospodaří lépe. A to nestanoví žádná vláda, to si rozhoduje trh jako takový a trh samotný.
Já jsem přesvědčen, že návrh zákona jde správným směrem, že nám dává šanci, aby z té rozvojové banky byla dobrá instituce, robustní instituce. Ale určitě to nebude v roce 2025, to určitě nebude za rok, možná to nebude ani v roce 2029. Možná ty plody sklidí až třetí vláda od té, která připravuje tu změnu legislativy. Ale pokud jednáme s našimi partnery, jako se Svazem průmyslu, dopravy, s Českou bankovní asociací, s Hospodářskou komorou, tak vlastně všichni říkají, že takový nástroj by byl potřebný pro českou ekonomiku. Ne pro českou vládu, ale pro českou ekonomiku. Tak takhle jsme k tomu návrhu zákona přistoupili.
Já vím, jaký je čas. (Na reakci z pléna.) No, ale když tady byly osobní útoky, tak se to snažím vysvětlit, že to je systémově řešení, a ne osobní. Samozřejmě bychom mohli říct, že tam nebude žádná záklopka ze strany státu a že to bude ta Národní rozvojová banka rozhodovat sama, pokud tam místo Ministerstva financí bude vláda. Já v tom žádný problém nevidím. Není to úplně obvyklé, ale žádný problém v tom nevidím. Na tom ten návrh zákona není. Jde o to, aby samotná banka bez souhlasu státu nemohla vydávat své dluhopisy. A paní předsedkyně Schillerová vám potvrdí, že je rozdíl Ministerstvo financí a ministr financí. A ten souhlas má dát Ministerstvo financí. Děkuju.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Jsme v závěrečných slovech, ale s přednostním právem můžete vystoupit, ano. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuju za slovo, paní předsedkyně. Tak to je posun, pane ministře. Já začnu nejdřív obecně k tomu zákonu jako takovému. Nikde tady, doufám, jste nevnímal ta slova - a taky to tady chci upřesnit - že my bychom v principu byli proti návrhu vzniku a fungování Národní rozvojové banky. Samozřejmě bavme se o detailu. Já znovu prosím, abyste přišel na rozpočtový výbor. Tam je to místo, kde bychom měli probírat technikálie a kde bychom tu míru detailu měli řešit. Ale já jsem zdůrazňovala vazby na veřejné finance, na státní rozpočet. Proto, říkám, to je posun.
Já si vzpomínám, když jsem byla ministryní financí, tak jste mluvili vždycky jenom o státním rozpočtu. Mluvili jste dokonce v nominálních částkách. Nikdy jsem od vás neslyšela žádné procento versus HDP, veřejný dluh a tak dále. Kdykoliv jsem tím argumentovala, tak jste se otáčeli ke státnímu rozpočtu. Prostě tak to je. Naše veřejnost - a vy to dobře víte, pane ministře, je fixovaná - vy jste pro to taky udělali, vaše strana a vy jmenovitě, maximum - je fixovaná na státní rozpočet. A vy to samé děláte. Já nevím, jestli když potkám občana někde na ulici nebo na mítinku a zeptám se ho, jestli ví, jaký máme veřejný dluh, tak jestli to bude vědět. Ale bude asi vědět, pokud se zajímá, jaký máme deficit státního rozpočtu, protože o ničem jiném nemluvíte. Takže se nedivte, že to prostě tak je. A i vy jste udělal ze státního rozpočtového deficitu mantru. Vy jste z toho udělal mantru. Vy jste si vždycky určil nějaký deficit státního rozpočtu a pak jste se snažil udělat operace tak, aby vám to vyšlo. Takže prosím, to, že mi tady teď dojemně říkáte, jak je v Evropě... Já moc dobře vím, že v Evropě nevědí, co je státní rozpočet, já to dobře vím, že se vás tam zeptají na deficit veřejných financí. Já toto vím a jsem ráda, že už to po třech letech víte i vy. Ale tím pádem není důvod, abyste reálně do státního rozpočtu a deficitu nedal to, co tam patří. Protože stejně se vám to projeví v dluhu veřejných financí. Takže to je to, co jsem chtěla, abychom si tady řekli, kam ty dluhopisy půjdou, kde se to projeví, a není se o čem bavit. Patří to tam a patří to samozřejmě i tam. Takže proč bychom to měli nějak oddělovat. To si myslím, že naopak děláte spíše vy.
A že je česká veřejnost soustředěna na státní rozpočet, to už jsem řekla. No, a že říkáte nebo se chlubíte, že jen díky vám nebyla zahájena procedura Evropské komise s Českou republikou, tak já bych znovu upozornila, že vaše tempo konsolidace je úplně stejné s tempem, které jsme navrhovali my, že se nijak vůbec od sebe nelišíme v tomhle směru. Lišíme se v tom, že tam není podporovaný žádným způsobem růst a že jsme v tom růstu zůstali nejhorší ve srovnání předcovidovým stavem. No, a mohla bych pokračovat i v plánování příjmů daňových a tak dále, nechám si to na jednání o rozpočtu. Děkuju. (Potlesk poslanců ANO.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Vracíme se tedy k závěrečným slovům a ptám se, zda má zájem o závěrečné slovo pan zpravodaj? Nemá zájem.
Proto přivolám kolegyně a kolegy z předsálí. Nepadl návrh ani na vrácení, ani na zamítnutí.
Omlouvám se, teď jsem si spletla jenom tlačítko, nicméně prohlašuji hlasování (číslo 51) za zmatečné.
Ale odhlašuji vás všechny tak, jak byl zájem. Prosím, abyste se přihlásili opětovně svými kartami.
Pan poslanec Dvořák Jaroslav se od 21 hodin omlouvá ze zdravotních důvodů.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání, nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jakožto garančnímu? Nikoho nevidím se hlásit. Přistoupíme tedy k hlasování.
Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu? Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 52, je přihlášeno 114 přítomných, pro 112, proti nikdo. Já konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo zájem navrhnout přikázání ještě jinému výboru? Nikoho nevidím.
Hlasovali jsme tedy o všech návrzích a já končím projednávání tohoto bodu.
A rovnou zahajuji projednávání bodu
11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o Národní rozvojové bance
/sněmovní tisk 700/ - prvé čtení
Předložený návrh uvede ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím, máte slovo.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Budu velmi stručný. Já jsem to avizoval. V souvislosti s předchozím tiskem se mění některé další zákony a já je vyjmenuji - zákon o bankách, o pojišťování a financování vývozu se státní podporou, o rozpočtových pravidlech, ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu a o podpoře malého a středního podnikání.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji panu předkladateli. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je taktéž pan poslanec Libor Turek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo. Potvrzuji, co říkal pan ministr. Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Národní rozvojové bance. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám rozpravu. Do obecné rozpravy však nevidím nikoho přihlášeného, rozpravu tak končím.
Je zájem o závěrečné slovo? Ani pan předkladatel, ani pan zpravodaj.
Nezazněly hlasovatelné návrhy o vrácení či zamítnutí, proto se nyní budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. ***