Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(10.00 hodin)
(pokračuje Helena Válková)

Pane ministře, dali vám to vůbec přečíst, ti, kteří jsou zodpovědní za práci na Ministerstvu spravedlnosti? Takhle vy se stavíte k odborníkům, kteří tvoří jednotlivé komise? Při vědomí zcela odmítavého stanoviska všech tří odborných komisí, jimž byl návrh zákona předložen, nebyl - což je výjimka - raději návrh vůbec postoupen do takzvané velké Legislativní rady vlády. Naopak její předseda, současně ministr této vlády, pan ministr Šalomoun, využil svého oprávnění, které vyplývá z legislativních pravidel, a předložil návrh namísto doporučujícího nebo nedoporučujícího stanoviska těchto komisí se svým doporučujícím stanoviskem přímo vládě. Základní odborný nezávislý poradní orgán vlády LRV tak byl z legislativního procesu zcela vynechán. Přitom jde o zcela zásadní návrh ovlivňující fungování jednoho ze tří základních pilířů moci, a to moc soudní. Takhle to je. A dneska se to mělo spláchnout v tichosti, aby se o tom ani nemluvilo, protože nikdo tomu moc nerozumí a přísedící jsou buď přestárlí nebo spí nebo jsme to prostě nezvládli, tak abychom aspoň něco udělali. Víte, jaká je úspora, pane ministře? 8 milionů. 8 milionů ročně. To si snad děláte legraci. To není úspora, to je výsměch.

Pokud jde o návrh samotný - pokračuji z toho vyjádření - vyjadřujeme tímto vlastní negativní stanovisko k zamýšlené změně výrazně omezit zapojení laického prvku do soudního rozhodování, a to především v trestních věcech, ovšem i v civilních věcech se zdá návrh neprodiskutovaný a nesprávný, jak na to poukazují vyjádření odborníků zabývající se pracovněprávní tematikou. Máme za to, že řada důvodů uvedených v důvodové zprávě je přinejmenším značně zjednodušených, snad dokonce až zavádějících či věcně nesprávných, jak bude poukázáno dále. Celé pasáže odůvodnění návrhu znamenajícího výrazný zásah do nastavení fungování demokratického právního státu zcela chybí, ač jsou jindy obvyklé. Především chybí rozbor mezinárodních dokumentů doporučujících účast laického prvku na soudním rozhodování. Chybí provedení mezinárodního srovnání, jak je tomu v zahraničí - my jsme si ho namísto vás udělali, samozřejmě tam ten laický prvek mají a nikdy by ho nerušili. A pokud o něm diskutují, jak jsme se dozvěděli u kulatého stolu, tak od diskuse ke skutečnému zrušení je hodně daleko. A diskutuje se o tom roky a jenom v omezené míře, a ne abyste to udělali v tichosti, potmě a s tím, že vyloučíte Legislativní radu a nepřihlédnete k názorům komisí.

Pokračuji ve čtení toho vyjádření: Namísto toho se jednoduše a bez ověření přebírají tvrzení některých reprezentantů soudu. Obecně je známo, že jde především o některé funkcionáře, předsedy či místopředsedy krajských soudů či reprezentanty Soudcovské unie - to jsou ti, kteří ve skutečnosti mají daleko nižší nápad, protože mají organizovat, oni si to mají zorganizovat, jim to dělá problémy. Řadoví soudci ne, ti soudí, ale funkcionáři, ti organizují část - a je to správně, nicméně mají organizovat tak, aby potom nefňukali, že mají přísedící, které nemůžou sehnat. I v Praze vím, že paní předsedkyně Městského soudu si na to stěžovala, ale od toho má jistě - a to bych se divila, to by byla výjimka - snížený nápad, aby tu organizaci, ten svůj čas investovala do toho, aby sehnala takové přísedící, aby jednala i politicky se zastupitelstvy, a ne aby se na vás obraceli tito funkcionáři a říkali - škrtněte to, bude se nám líp žít, budeme mít více času na organizování - jimž se tímto návrhem vychází vstříc, myslím těm funkcionářům soudním, a podle nichž je laické rozhodování v zahraničí na ústupu. My osobně - tady hovoří předseda trestněprávního kolegia a doktor Říha - takové informace nemáme a při porovnání s některými vybranými státy se zdá, že opak je pravdou - ano, je to tak, kolegové z Nejvyššího soudu, také nám to takhle vychází.

Lze poukázat především na okolní státy, v nichž se účast laiků na soudním rozhodování považuje za žádoucí a vnímá se jako tradiční součást demokratického právního řádu - já doplňuji, to jsou země se společnou historickou, kulturní, právní tradicí. Lze poukázat na sousední Německo se smíšenými senáty u okresních i krajských soudů v trestních věcech, sousední Rakousko - byli jsme řadu století Rakousko-Uhersko, jeho součástí, se smíšenými senáty i s porotním rozhodováním v trestních věcech, případně i sousední Polsko, u nichž se účastní i laici na rozhodování v trestních věcech. Typická je účast laického prvku na rozhodování v trestních věcech v anglosaském systému, ale to je trošku něco jiného, u porodního rozhodování. Důvodová zpráva se s tím však vůbec nevypořádává a neuvádí, která právní úprava byla předkladateli návrhu vzorem. No, já to za ně doplním. Ulehčení práce soudním funkcionářům, uzavření, opouzdření, uzavření do sebe justice. A jak jsem slyšela neformálně - no, když se vám to nebude líbit u těch okresních soudců, když ten samosoudce rozhodne o nějakém tom násilném sexuálním trestném činu, kterým nebyla tedy způsobena závažná újma, jenom znásilnění, že - no, tak pak se můžete odvolat, krajský soud to naplní, tam je necháme milostivě v těch trestních senátech. Ale to není tak úplně pravda, v trestních senátech odvolacích soudů jsou už jenom profesionálové, tam jsou jenom prvostupňoví přísedící, čili zase liché odůvodnění, respektive výmluva.

Lze uznat, že zástupci justice, soudů volají po řešení problémů spojených se zajištěním rozhodování soudu ve smíšených senátech s ohledem na setrvale nízké početní obsazení soudů, věkové složení skupiny přísedících a podobně. Místo toho, pane ministře, aby se hledalo lepší řešení výkonu soudní moci s účastí laického prvku, například změna délky volebního období, jeho přetrvávání až do skončení poslední věci, v níž byl přísedící činný, jako je tomu u nadnárodních soudních institucí, jak všichni víme, lepší materiální zabezpečení přísedících, prosazuje se řešení v podobě úplného zrušení tohoto institutu, respektive jeho razantní redukce.

Takže tímhle způsobem postupuje Ministerstvo spravedlnosti v době tří let od té doby, co jste se ujali moci, v oblasti trestní. Výsledek - přeplněné věznice, kde ani vězeňští pracovníci nemůžou pracovat s těmi odsouzenými, na rozdíl od všech jiných evropských zemí, komplexní novela trestního zákoníku v nedohlednu, trestní řád odtrouben. No, nemáte tedy být na co pyšný, pane ministře. Mě to mrzí. Já v této oblasti jsem prosazovala, abychom vám zatleskali, jestli se vám to podaří. Nic, akorát škrty. Nejenom v oblasti finanční, ale i v oblasti zásadní, koncepční.

Pokračuji ve vyjádření: Uznáváme sice, že tento návrh do značné míry vychází z návrhu nového trestního řádu, a to dokonce těch pasáží, který připravoval samotný zpracovatel tohoto vyjádření Jiří Říha - oni jsou velice upřímní a já chci přečíst všechno. Nicméně již při přípravě návrhu nového trestního řádu byli členové komise, včetně zpracovatele, v této otázce zdrženliví. A připravený text vycházel vstříc vyřčeným požadavkům zástupců aplikační praxe při projednávání návrhu více, než z vlastního přesvědčení zpracovatele. Je také vhodné připomenout , že ale už tehdy při jednání takzvané velké komise pro trestní právo, při představování návrhu zazněly i od samotného zpracovatele a dalších osob, především z řad akademiků varovné hlasy proti zamýšlenému omezení laického prvku na rozhodování v trestních věcech. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP