Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(10.40 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

A vy asi ani nevíte, že ti Syřané se ani nechtějí vrátit domů, protože ti Syřané vydělávají v Evropě peníze a posílají to rodinám. Sýrie je normální funkční stát. Takže já bych poprosil, nedělejte to PR, kterému vůbec nerozumíte. (Směje se.) Česko chystá misi v Sýrii, hledá bezpečné zóny pro návrat uprchlíků z EU. To je normálně jako na hlavu, takže chudáci úředníci na - nebo řekněte, že je to jenom nějaká mlha, abyste tedy deklarovali, že se můžou vrátit, že se nemůžou vrátit a na základě toho budete odmítat azyl. Tomu bych porozuměl, ale nedělejte z nás blbce. Vy jste ztratili nejcennější kontakt v Sýrii, celé to podělal ten váš ministr zahraničních věcí, katastrofa, a v podstatě teďka tady deklarujete nějakou misi a tak dále.

No, taky jste říkal, jak bude řešit tu návratovou politiku. No tak to vidíme ve Velké Británii. Kolik dala Velká Británie Rwandě? Kolik to bylo milionů? Kolik deportovali? Dva deportovali. Mají velký problém, kterého se už nikdy nezbaví. A tak dopadne i Německo a další.

A pokud my se vrátíme do vlády a pokud se nám nepovede z pozice našich evropských poslanců a nové frakce prosazovat, aby konečně Evropa tohle vyřešila, jo, tady to mám: "Kolosální fiasko, Británie dala Rwandě za příjem migrantů stovky milionů liber, odešli tam dva". To je dobrý, ne? Stovky milionů liber, odešli tam dva. (Směje se.) Na hlavu, ne? Taky budou mít volby.

Takže asi tak, pane ministře. Takže když chcete něco vědět o Sýrii, klidně za mnou přijďte, uděláme si schůzku s paní Filipi, ona vám to vysvětlí, jaké neštěstí vlastně vaše koalice, prostě když vykroužkovali naše, ty Piráty, že ten člověk je ministr zahraničních věcí, který jenom dělá ostudu a neví o tom vůbec nic.

Takže já jsem považoval za nutné tohle tady dnes říct, protože jsou to důležitá a aktuální témata, protože se setkáme zase až - tedy já zítra tady nejsem, takže jsem rád, že jste mě vyslechli a jsem rád, že jsem se taky mohl takhle vyjádřit. Děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já vás upozorním, že synonymem ke slovu, které používáte, je pokazil, tak prosím o slušnější slovník využívat.

 

Nyní se už nikdo nehlásí k pořadu schůze, proto jdeme rovnou podle schváleného programu k bodu

 

12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb.,
o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům
a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 701/ - prvé čtení

Projednávání tohoto bodu jsme přerušili na 108. schůzi Poslanecké sněmovny 26. června 2024. Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujali za navrhovatele ministr financí Zbyněk Stanjura a zpravodaj pro prvé čtení poslanec Jan Kuchař.

Budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě a do ní se hlásí pan poslanec Bělica, který vystoupí jako první se svým vystoupením. Následuje paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Pane poslanče Bělico, máte slovo.

 

Poslanec Josef Bělica: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, vážení kolegové, já se v krátkosti k tomuhle zákonu vyjádřím a trošku se zmíním i o tom, jakou tenhle návrh prošel genezí.

Asociace krajů vytvořila odbornou komisi, která pracovala na přípravě změny zákona o rozpočtovém určení daní. Tato komise předložila jako odborný orgán vedení krajů nějaké podkladové materiály, které vycházely jak z ekonomických analýz, tak z toho, jakým způsobem kraje hospodaří, které řekněme složky toho hospodaření jakým způsobem zatěžují rozpočet krajů a připravila nějaký návrh změny. Nicméně pár hejtmanů se domluvilo, že si ty parametry upraví podle sebe, upraví je zcela účelově tak, aby nedošlo k systémovému řešení.

Je třeba si uvědomit jednu věc. Tenhle zákon, který se mění, platí od roku 2000, platí velmi dlouho. Je tedy předpoklad, že pokud se tento zákon mění, tak by měl opět vydržet více než rok, více než dva, více než jedno volební období a měl by hlavně znamenat a přinést do regionů stabilitu a rozvahu, což tenhle vládou předložený návrh určitě nesplňuje.

Já se k jednotlivým parametrům toho zákona vyjádřím podrobněji ve druhém čtení, kde budu představovat a zdůvodňovat svůj pozměňovací návrh, takže dnes se k tomu budu vyjadřovat skutečně spíše obecně.

Tento vládou předložený návrh vychází z takového i šalamounského řešení, protože ta první dohoda nevyhovovala třem krajům, nevyhovovala Moravskoslezskému a Ústeckému, což jsou strukturálně postižené regiony, a nevyhovovala Praze. Na ale samozřejmě aby ta Praha se přiklonila na stranu těch, co tento zákon prosazují, tak došlo další úpravou a změnou parametrů rozpočtového určení daní obcí a měst k tomu, že došlo k navýšení peněz pro Prahu takovou bulharskou konstantou 0,1 %, a tím pádem se ty peníze pro Prahu v konečném důsledku najdou, nicméně berou se na úkor obcí a měst napříč celou republikou, což si myslím, že je samozřejmě špatně.

Když se vyjádřím třeba k Moravskoslezskému kraji, tak Moravskoslezský kraj má 22 obcí s rozšířenou působností. Všem těmto obcím podle tohoto návrhu klesnou příjmy.

Já bych chtěl ještě jeden fakt uvést, protože to je důležité. Ta moje čísla vycházejí z porovnání s rokem 2023, abychom byli schopni se od něčeho odrazit a ta čísla byla nějakým způsobem ověřitelná.

Celá struktura rozpočtového určení daní a parametry, které jsou předloženy Asociací krajů potom co se nedohodly všechny kraje a tak jak to bylo od začátku deklarováno, by měla být vyžadována shoda všech krajů, ale to samozřejmě potom bylo v průběhu času a v průběhu jednání změněno nějakým záhadným způsobem na to, že stačí dohoda většiny krajů, jak jsem říkal, budu komentovat většinu těch parametrů až v průběhu druhého čtení, protože k tomu mám připravený pozměňovací návrh, který vychází ze závěrů odborné komise, která připravila podklady tak, aby byly obhajitelné a vycházely z ekonomických dat.

Já úplně nevím, jak moc reálné je, aby tento zákon prošel v této podobě. Na druhou stranu si myslím, že by v rámci jednání v Poslanecké sněmovně mohla vzniknout nějaká dohoda o tom, že se počká na výsledky krajských voleb, které budou na konci září, tak, aby se k tomu případnému návrhu mohla vyjádřit zastupitelstva s novým mandátem a tato zastupitelstva budou dávat mandát novým vedením krajů a myslím si, že pokud dojde ke změnám jak ve složení zastupitelstev a ve vedení krajů, tak by neměl procházet tento zákon na poslední chvíli tak, aby se nakonec zjistilo, že má daleko větší nepodporu než podporu.

Co je ovšem na předloženém návrhu vlastně nejbizarnější, je to, že v horizontu tří let pan ministr předpokládá navýšení peněz pro kraje ve výši 11,2 miliard korun, nicméně toto navýšení se opět takovým zvláštním způsobem rozplyne v penězích pro jednotlivé kraje a velmi výrazným nepoměrem vůči těm krajům. Navíc část těch peněz pochází ze Státního fondu dopravní infrastruktury, z kterého jsou peníze určeny na opravy cest druhé a třetí třídy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP