Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(11.50 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

Takže není tam žádný problém, a pomůže to. A poslední doplnění. Ono těch druhů zcizení majetku, nebo to slovo zcizení není až tak hezké, takže druhu prodeje majetku nebo posunutí majetku někam dále je více, jeden z nich je také například bezúplatný převod obcím, samosprávám. A tady doplním, že v případě těch bezúplatných převodů zůstává ta pojistka na vládě jako celku. Takže část z těch materiálů se ještě na vládu bude posouvat.

Ostatní body už jsou opravdu jak jsem řekl formálním zjednodušením, nemáme s tím žádný problém. A už bych se opakoval, při pohledu na pana předsedu hospodářského výboru, pokud ze Správy železnic vzejde nějaký požadavek nebo potřeba operativně třeba reagovat na tu přetíženou kapacitu, je to velký problém u východního vjezdu do Prahy, u Libně, od Běchovic, tak věřím, že na tom bychom ve výboru našli shodu a může být tady ta novela použita jako nosič toho pozměňovacího návrhu. Ale ta jednání budou teprve příští týden, tak uvidíme, jestli nějaký požadavek na nás přijde. To je vše, děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji pěkně. Vnímám ještě přihlášku pana poslance Karla Sládečka.

 

Poslanec Karel Sládeček: Já jen krátce k této navrhované novele. Klub SPD tuto novelu podpoří. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Už nemám žádné další přihlášky, tak tedy končím obecnou rozpravu. Pro pořádek se táži, zda je zájem o závěrečná slova. Úplně to nepředpokládám. My se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. A nejprve rozhodneme o přikázání výboru garančnímu.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Táži se, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nevnímám takový návrh.

 

My přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu? Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh garančního výboru, nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je případně proti takovému přikázání garančnímu výboru?

A v hlasování číslo 301 bylo přihlášeno 129 hlasujících, pro 107, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přijat.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru, takže se táži, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak. Já tedy děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím prvé čtení tohoto tisku a končí tento bod.

Nyní načtu omluvy. Omlouvá se paní předsedkyně Markéta Pekarová Adamová od 11.30 do 12 hodin z pracovních důvodů, poté paní poslankyně Romana Fischerová od 13 hodin z pracovních důvodů a pan poslanec Julius Špičák od 12.15 hodin ze zdravotních důvodů.

A já otevírám bod číslo

 

15.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 706/ - prvé čtení

A z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Prosím.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Dobré skoro poledne, vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové. Já si dovolím tedy uvést tento vládní návrh zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, sněmovní tisk 706 a jsme v prvním čtení. Ale tato novela je zásadním dalším krokem v oblasti dokončení digitalizace celého rezortu a agend v rámci MPSV. Jde nám o to, abychom opravdu umožnili i v těchto dávkách nemocenského pojištění plnou digitalizaci, komunikaci jak s firmami, tak také s klienty, občany, ale zároveň i s klíčovými aktéry jako jsou právě třeba lékaři, aby ten celý systém mohl fungovat daleko jednodušeji do určité míry bez nutnosti některých úkonů, které děláme teď a nemusí je už dělat.

To znamená my chceme touto novelou zavést také i rozšíření například ošetřovného pro stanovené skupiny pojištěnců, kterými jsou například osoby samostatně výdělečně činné, zaměstnanci činní na základě dohody o provedení práce, dohody o pracovní činnosti a zaměstnanci zaměstnáni malého rozsahu jedná-li se o pracovní poměr nebo dohodu o pracovní činnosti a kde je také placeno pojištění. Nebo také zahraniční zaměstnanci, u nichž je provádění nemocenského pojištění obdobné jako u osob samostatně výdělečně činných.

Zároveň také cílem tohoto návrhu je stanovit místní příslušnost územní správy sociálního zabezpečení k provádění nemocenského pojištění tak, že u nově vzniklých zaměstnavatelů bude místně příslušnou územní správu určovat Česká správa sociálního zabezpečení s přihlédnutím k provozním možnostem jednotlivých územních správ. To znamená, nepředpokládáme, že bychom tady aplikovali změny u malých zaměstnavatelů, ale v případě, že máme nějakého velkého zaměstnavatele, tak abychom mohli přistoupit k tomu, že případně jeho agendu budeme spravovat třeba i z jiného pracoviště, než je právě to nejbližší v rámci území. Nicméně díky tomu, že ta komunikace poběží nám vlastně plně elektronicky digitalizovaně, tak to nebude způsobovat žádné problémy proto, aby to běželo hladce a smysluplně.

Pokud se podíváme na další změny tohoto návrhu zákona, tak chceme také provést dílčí úpravy v oblasti nemocenského pojištění a v oblasti pojistného na sociální zabezpečení, které zejména usnadňují provádění pojištění a tak pojištěncům tak územním správám sociálního zabezpečení, které souvisí se změnou postupu při elektronizaci, zrušit překonaná ustanovení, provést legislativně technická zpřesnění. Dále se navrhuje změna v oblasti rozvoje a provozu informačních systémů v rámci rezortu práce a sociálních věcí spočívající v zakotvení nového integrovaného informačního systému Ministerstva práce a sociálních věcí, který v sobě bude zahrnovat stávající jednotlivé informační systémy ministerstva, i ostatních rezortních organizací, neboli systém WAN IT tak, abychom to, co dnes MPSV má vlastně ve své správě pro úřady práce, tak abychom to vlastně měli stejně nastaveno i pro Českou správu sociálního zabezpečení.

Je to krok, který to zefektivní, bude možné díky tomuto kroku také i snižovat některé náklady, umožní to také daleko větší propojenost dat, které dneska propojujeme velmi složitě. Z jednotlivých systémů je musíme poměrně složitě dostávat. A k tomu, abychom s nimi mohli dobře pracovat, ten systém dnes není vůbec efektivní. Takže to jsou ty asi nejpodstatnější změny, které navrhujeme. A budu se těšit na obecnou rozpravu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji pěkně. A nyní požádám, aby se slova ujala paní zpravodajka pro prvé čtení, kterou je paní poslankyně Lenka Dražilová. Prosím.

 

Poslankyně Lenka Dražilová: Já děkuji za slovo. Vláda tento sněmovní tisk, tento návrh zákona schválila 7. května, a ještě týž den byl rozeslán poslancům jako sněmovní tisk číslo 706. Tento návrh zákona byl projednán v připomínkovém řízení a byl vládě předložen k projednání bez rozporu. Já už se omezím velice krátce na to, o čem to je, protože pan ministr tady řekl téměř všechno. Čili navrhuje se zavést elektronická komunikace u dávek nemocenského pojištění, navrhuje se zavést ošetřovné pro osoby samostatně výdělečně činné, pro zaměstnance činné na základě dohod o provedení práce a o pracovní činnosti, samozřejmě pokud si hradí pojistné na nemocenské pojištění ve stejné výši jako ostatní pojištěnci.

V oblasti pojištění OSVČ jsou navrhovány úpravy, které mají zjednodušit provádění pojištění jak pojištěncům, tak i Okresní správě sociálního zabezpečení. Jako zpravodaj ale se musím zmínit o jedné věci, a to, že problémem zůstává změna v oblasti rozvoje a provozu informačních systémů MPSV. Předseda Legislativní rady vlády navrhuje tuto část i s ohledem na to, že byla do návrhu zákona začleněna až po mezirezortním připomínkovém řízení a nemohla tak být ani řádně projednána a posouzena připomínkovými místy, jichž se může samozřejmě věcně dotýkat, tak doporučuje tuhletu předmětnou právní úpravu z návrhu zákona vypustit. Tak si myslím, že v tomto návrhu zákona je spousta dobrých věcí, takže určitě bude čas na to, abychom si to prodiskutovali a aby nám předkladatel zejména třeba na výboru pro sociální politiku objasnil, protože je důležité, aby ten IT systém ministerstva byl opravdu v pořádku, byl připraven dobře, protože všichni víme, že to je dlouhodobý problém. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP