Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(19.20 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

Ten předložený návrh zákona byl konzultován s Ministerstvem zemědělství jako spolugestorem zákona o veřejné podpoře, MMR jako gestorem zákona o zadávání veřejných zakázek a s Ministerstvem průmyslu a obchodu, v jehož gesci je i související zákon číslo 34/2021 Sb., o prověřování zahraničních investic. Tolik úvodem, děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně, pane ministře. A nyní poprosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, kterou je paní poslankyně Monika Oborná. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Monika Oborná: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych navázala na pana ministra, co se týká tohoto tisku, ve své zpravodajské zprávě. Jak už pan ministr řekl, tak hlavním smyslem tohoto nařízení je nastavit rovné podmínky pro unijní podniky a firmy ze třetích zemí. Zatímco v rámci Evropské unie je veřejná podpora pro podnikatele přísně kontrolována a omezena, státní subvence poskytované firmám v zemích mimo EU nijak regulovány nejsou. Podniky ze třetích zemí tak mohou získat výraznou konkurenční výhodu, například při podnikání na unijním trhu, při získávání veřejných zakázek v zemích EU nebo při uskutečňování fúzí v rámci Evropské unie.

To, co tady nezaznělo a dovolím si to ještě doplnit, je, že Komise bude pro vyhodnocování škodlivosti zahraničních subvencí využívat především tyto nástroje. (V sále je značný hluk.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Paní poslankyně, já vás přeruším. Poprosím kolegy a kolegyně, především ty dva, kteří stojí před řečnickým pultíkem, aby pokud možno přenesli své diskuse někam do předsálí a ostatní se zklidnili a mohla jste pokračovat. Děkuji.

 

Poslankyně Monika Oborná: Děkuji. Tak za prvé je to povinnost podniku oznámit Komisi spojení podniků v případě, že alespoň jeden z nich dosahuje obratu nejméně 500 milionů eur a zároveň ve sledovaném období došlo k poskytnutí souhrnných finančních příspěvků od třetích zemí ve výši přesahující 50 milionů eur. Za druhé povinnost podniku oznámit Komisi účast v zadávacích řízeních, pokud odhadovaná výše veřejné zakázky činí nejméně 250 milionů eur a zároveň finanční příspěvek od některé ze zemí, jež není členem Evropské unie, činí ve sledovaném období minimálně 4 miliony eur. A poslední, v ostatních situacích může Evropská unie zahájit řízení z moci úřední i bez předchozí notifikace ke spojení podniků či k zadání veřejné zakázky může dojít až poté, co Komise vyhodnotí notifikovaný případ.

Tou druhou částí tohoto nařízení se nově upravuje také možnost poskytování veřejné podpory malého rozsahu prostřednictvím finančního zprostředkovatele. Za tím účelem jsou stanoveny podmínky, za jakých podpora, kterou obdrží finanční zprostředkovatel, což může být třeba banka provádějící jeden nebo více režimů podpory (nesrozumitelné), bude považována za transparentní. Podmínkou je, že finanční zprostředkovatel přenese výhodu získanou prostřednictvím státních záruk na příjemce tím, že poskytne těmto příjemcům například seniorní půjčky s nižšími úrokovými sazbami.

Úprava nařízení v sobě spojuje jak aspekty pravidel veřejné podpory, tak veřejných zakázek a problematiky spojování podniků. Proto se jeho implementace promítá právě v zákonech, které tyto oblasti v rámci českého práva upravují. Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně, za vaši zprávu coby zpravodajky. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se zatím nikdo nehlásí. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa. Není tomu tak, končím tedy obecnou rozpravu. Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova. Předpokládám, že asi nikoli. Návrh na vrácení či zamítnutí předloženého návrhu jsem nezaznamenal, tak se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje snad někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak, budeme tedy hlasovat.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh usnesení, ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 337 bylo přihlášeno 145 poslanců, pro hlasovalo 125. Proti nebyl nikdo.

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání? Není tomu tak. Nezazněly ani návrhy na zkrácení či prodloužení lhůty. Vypořádali jsme se tedy s tiskem 724, respektive s jeho prvním čtením a končím projednávání bodu číslo 22 a děkuji panu ministrovi i paní poslankyni za spolupráci.

Budeme pokračovat bodem číslo

 

26.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 728/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr spravedlnosti Pavel Blažek. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Dobrý den, děkuji za slovo. Hlavním cílem tohoto návrhu zákona je zjednodušit a zrychlit proces rozvodu manželství a taky rozhodování o poměrech nezletilého dítěte pro dobu po rozvodu. Nadále bude podmínkou rozvodu manželství soudní úprava poměrů nezletilého, avšak obě řízení se navrhuje spojit v jedno. Dále se navrhuje zrušit obecný požadavek na zjišťování příčiny rozvratu manželství a u smluveného rozvodu se nebude zjišťovat ani samotná existence rozvratu manželství. (Hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane ministře, já vás přeruším a poprosím kolegy a kolegyně, aby se ztišili a umožnili důstojné projednání této novely.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Soudní poplatky(?) se navrhují nastavit tak, aby podporovaly smírné a rychlé způsoby řešení. Návrh zákona se dále věnuje předběžné úpravě poměrů dítěte, vyjasněna by měla být aktivní legitimace v případě speciálního předběžného opatření. Nově by měla být uceleně upravena obecná zatímní úprava poměrů ve věcech péče soudu o nezletilé prostřednictvím nového institutu prozatímního rozhodnutí, které bude poskytovat dostatečný prostor pro uplatnění práv všech účastníků řízení. V souladu s mezinárodními závazky České republiky se navrhuje ve vztahu k dětem výslovně zakotvit nepřijatelnost tělesného trestání, duševního strádání a jiných ponižujících opatření. Jedná se pouze o deklaratorní(?) právní úpravu, na kterou naváží nelegislativní opatření, nezavádí se však žádné sankce pro rodiče. Cílem není trestat rodiče, ale podpořit výchovu prostřednictvím jiných výchovných prostředků než tělesných trestů.

V souvislosti s neplacením výživného se zavádí možnost postoupení pohledávky na výživné. Tato možnost bude využitelná v případě rodičů, kteří jsou solventní, ale odmítají výživné platit ze subjektivních důvodů. Také se zvýší sazba úroků z prodlení při neplacení výživného. Konečně se navrhuje přestat rozlišovat mezi péčí společnou, střídavou a výlučnou. Zruší se i s tím spojené rozlišování mezi rodiči, kdy má jeden z rodičů zdánlivě silnější postavení než ten druhý, například pojmy jako rezidentní rodič a nerezidentní rodič. Rodiče by se neměli dohadovat o tom, jak bude forma péče o dítě nazvána, ale mělo by jít vždy o obsah. Rozvodem není rodičovská povinnost rodičů dotčena a o dítě by i nadále měli pečovat oba rodiče. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře, a nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, kterou je paní poslankyně Eva Decroix. Prosím.

 

Poslankyně Eva Decroix: Děkuji vám za slovo, pane předsedo. Já si dovolím svoji zpravodajskou zprávu poměrně zkrátit vzhledem k tomu, že nám nyní práce tak pěkně odsýpá a vzhledem k tomu, že pan ministr zásadní body této novely shrnul. Dovolím si v zásadě pouze uvést, že tato novela má za cíl především chránit rodinu, a to ve všech jejích stadiích, to znamená i v okamžiku krize té rodiny. Dovolím si současně upozornit na to, že důvodová zpráva správně odkazuje na základní principy této novely, kterými má být hospodárnost řízení, ale současně taktéž vysoký standard ochrany dítěte, podpora smluvní autonomie manželů, ale také ochrana autonomie rodiny.

Dovolím si taktéž jako zpravodajka doplnit, že co se týče dopadů této novely, tak se jedná rozpočtově o neutrální novelu nepřinášející novou rozpočtovou zátěž. Naopak pozitivní dopad může mít jak sloučení řízení, tak možné omezení působnosti kolizního opatrovníka, či omezení soudních poplatků. Tohoto efektu současná novela dosahuje při zajištění pozitivního sociálního dopadu na skupiny dětí nacházejících se v rozvodu jejich rodičů.

Co se týče těch jednotlivých bodů, které zde zazněly, tak bych si dovolila ještě doplnit, že novela obsahuje institut postoupení pohledávky na výživném, který má za cíl zlepšit postavení, alespoň zčásti, oprávněných osob, kterým není výživné hrazeno, a současně taktéž novela umožňuje vyšší úročení výživného. Za tím účelem novela obsahuje zmocnění vlády. Domnívám se, že to je v tomto stadiu vše, následně se dovolím přihlásit do diskuse. Děkuji.***




Přihlásit/registrovat se do ISP