Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(11.00 hodin)
(pokračuje Martin Dvořák)

Emitenci podle toho návrhu zvolí cíl vyváženého zastoupení žen a mužů mezi členy vedoucího orgánu, v představenstvu či v Dozorčí radě. Návrh zákona nabízí dvě možnosti, buď 40 % pro nevýkonné členy, Dozorčí rada a individuální cíl pro výkonné členy je představenstvo, nebo 33 % pro všechny osoby v Dozorčí radě a představenstvu. (V sále je hluk.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Pane ministře, já vás musím přerušit, protože je přesně 11 hodin... a můžeme pokračovat, vidím zde dohodu klubu, tak to dojedeme. Ano.

 

Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák: Děkuju. Nesplnění těchto cílů však nebude sankcionováno. Povinností emitenta je především plnit stanovené postupy reportovací a informační povinnost. Z důvodu blížícího se konce implementační lhůty dne 28. prosince tohoto roku je navrhováno Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas v prvním čtení podle § 90 odst. 2 o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, rád bych vás požádal o podporu. Děkuju za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. A poprosím zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Jílkovou.

 

Poslankyně Marie Jílková: Děkuju za slovo, pane předsedající. Tento návrh zákona byl poslancům rozeslán jako tisk 731 13. června. S tím, že bylo navrženo, aby byl projednán už v prvním čtení podle § 90 odst. 2. Ještě bych jenom doplnila, že z návrhu jsou vyňaty střední a malé podniky, aby to pro ně nebylo neodůvodněnou zátěží, a těch šest firem, kterých se to v České republice týká, bylo zmíněno. Nebudu to zdržovat, pojďme dál. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. A tímto tedy otevírám obecnou rozpravu, do které vidím, že se nikdo nehlásí, čímž jí tedy ukončuji. (Má zájem vystoupit poslankyně Schillerová.) Ano, ano.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já řeknu k tomu po debatě na klubu hnutí ANO velmi stručně, že jakkoliv je genderová vyváženost ve vedoucích pozicích důležité téma, já to nezpochybňuji, tak se jedná o regulaci, která zasahuje do svobodného podnikání velkých firem, může ho ovlivňovat a klady a zápory dopadu této právní úpravy je proto důležité projednat standardním legislativním postupem. Takže vás nepřekvapí, když jménem klubu hnutí ANO a klubu hnutí SPD dávám veto podle § 90 jednacího řádu. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji. Můžeme tedy pokračovat, protože byl zavetován § 90, tak v tom případě... momentík... se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. A nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jakožto výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jakožto garančnímu? Nevidím zde nikoho.

Tak v tom případě můžeme přistoupit k hlasování. Já jsem mezitím přivolal kolegyně, kolegy. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jakožto garančnímu výboru? Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 358, přihlášeno je 183, pro bylo 159, proti 2. Přijato. Konstatuji, že návrh byl přikázán jakožto garančnímu výboru výboru pro sociální politiku.

 

Dále organizační výbor navrhl přikázat tento návrh petičnímu výboru jako dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Nemá. V tom případě můžeme hlasovat petiční výbor.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 359, (přihlášeno 184), pro bylo 153, proti byli 4. A konstatuji, že tedy přijato.

 

V tom případě máme za sebou i bod číslo 29. A nyní můžeme jít k pevně zařazenému bodu číslo... Vidím, že je dohoda klubů, jedná se, pane předsedo, o bod číslo

 

115.
Návrh poslanců Vojtěcha Munzara, Josefa Bernarda, Michaela Kohajdy, Miloše Nového a Jakuba Michálka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 630/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji tedy ještě jednou, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jakožto sněmovní tisk 630/1. A nyní poprosím pana poslance Munzara, aby návrh uvedl.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Milé kolegyně, milí kolegové, já zestručním svou předkladatelskou zprávu. Dovolte mi, abych vám předložil návrh novely zákona o sociálním pojištění, která míří na podporu začínajících podnikatelů, respektive osob samostatně výdělečně činných. Obsahem návrhu je, aby živnostníci na začátku podnikání, nebo ti, kteří pět let nepodnikali, měli možnost nehradit průběžné měsíční zálohy v prvních dvou letech podnikání a odvést povinnou platbu sociálního pojištění najednou až při zúčtování za celý kalendářní rok.

Možnost hradit zálohy dobrovolně přitom samozřejmě zůstane zachována. Tímto návrhem sledujeme dva cíle. Prvním cílem je pomoci v cash flow začínajících podnikatelů nějakou dobu trvá, než začínající podnikatel začne fakturovat a nějakou dobu také trvá, než mu přijdou první peníze z vystavených faktur. Dnes je povinnost platit zálohy od prvního měsíce podnikání. My touto možností zavádíme princip "platím, až vydělám", a je to možnost pro začínající podnikatele lépe řídit svoje vlastní finance.

Druhým cílem a vlastně tím kouzlem našeho návrhu je, že z nezaplacených záloh se nebude hradit penále. Dnes je to tak, že nezaplatíte-li povinnou zálohu, tak je vám penále vyměřeno a musíte žádat složitě o odpuštění penále, a to s nejistým výsledkem. Náš návrh umožní, že i když budete dobrovolně posílat zálohy, tak v případě, že nějakou nezaplatíte, protože vám to nevyjde finančně, tak nebudete za nezaplacenou zálohu platit penále. Účinnost... (Předsedající: Poprosím klid v sále.)... návrhu předkládáme od 1. ledna 2025. Je dobré zmínit, že návrh nebude mít dlouhodobé negativní dopady na státní rozpočet, pouze bude mít dopad v prvních dvou letech účinnosti zákona, a to proto, že se jedná o odloženou platbu, kterou stát získá později.

Chci zmínit i druhou povinnou platbu - zdravotní pojištění, která není obsahem návrhu. Při přípravě jsme se zabývali i touto otázkou. Narazili jsme však u zdravotního pojištění na dva objektivní problémy. Na rozdíl od sociálního pojištění je zdravotní pojištění příjmem zdravotních pojišťoven a zároveň je pro čerpání zdravotní péče nutné, aby byla každá osoba kontinuálně pojištěna. Vzhledem k času bych chtěl jenom na závěr poděkovat za prvé kolegům, kteří se na předložení návrhu podíleli a na vrch spolupředkládají. Chci také poděkovat Ministerstvu práce a sociálních věcí a Ministerstvu financí za pomoc z formulací návrhu, a chci poděkovat členům vlády za jednoznačnou podporu našeho společného poslaneckého návrhu.

A přes veto, které je avizováno, chci také poděkovat opozici na konstruktivní a věcnou debatu, kterou jsme nad návrhem vedli, a to jak paní předsedkyni Schillerové, tak Patriku Nacherovi, nebo z SPD Radimu Fialovi, nebo paní kolegyni Šafránkové. A věřím, že i přes veto v konstruktivní debatě dovedeme tento návrh do zdárného konce na podzim. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Rataj.

 

Poslanec Michael Rataj: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení členové vlády, dámy a pánové, byl jsem určen zpravodajem sněmovního tisku číslo 630, kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů. Stručně zopakuji po zástupci předkladatelů účel návrhu zákona, který projednala vláda České republiky na své schůzi 6. března a ke kterému zaujala souhlasné stanovisko. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP