Korektura


(21.10 hodin)

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Já jsem tam měla zajímavý dotaz. Případná nefunkčnost a problémy již nepadnou pouze na resortního ministra Bartoše, ale na celou vládu a především na vás, pane premiére. Proč se tedy bráníte o tématu diskutovat? Jaké politické důsledky vyvodíte, pokud systém nebude funkční? Jste připraveni na případné náhrady škody? Domnívám se, že by bylo vhodné, kdyby se možná tím zabýval i ministr financí, protože náhrady škody mohou být v tomto případě značné. Tolik citace z mé interpelace. 11. 7. jsem dostala odpověď a chápu pana premiéra, že ji nechal zpracovat Ministerstvem pro místní rozvoj. Píše mi, že mi zasílal detailní informace pro místní rozvoj, 11. 7. Tak jsem se dozvěděla, že je všechno v pořádku. Ale jak se k tomu pan premiér postaví, když to fakt nebude v pořádku, jsem se nedozvěděla.

Poslední odstavec. MMR deklaruje, že bude v nadcházejícím období poskytovat stavebním úřadům svoji metodickou pomoc ve zvýšené intenzitě, jak po stránce právní, tak i technické, aby jim usnadnil přechod na nová pravidla, nové posuny a tak dál. Já mám dojem, pane ministře, že většinu věcí jste se vy i váš úřad snažili shodit na ty úředníky, že oni jsou ti, co tomu nerozumí, co byli špatně proškoleni a podobně. Ne, oni se snaží, ale s takovým materiálem se fakt pracovat nedá.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji za přesné dodržení času. A pan poslanec Lubomír Wenzl.

 

Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Já ještě teď jsem se rozhlédl po sále zde a pro mě trošku překvapení, že co se týče koaličních poslanců, tak ti by se dali spočítat na prstech sedmiprsté ruky, kteří tady jsou přítomni. A já jsem přesvědčen, že tohle přece není o tom, jestli opozice - nebo respektive my za ANO - tady nějakým způsobem se ptáme (my?) pana ministra, tento bod je otevřen. Vždyť přece i mezi koaličními poslanci je mnoho starostů, mnoho místostarostů, lidí nějakým způsobem činných v samosprávě, vždyť se s tím potýkají od toho 1. července dennodenně. A mě by zajímal taky názor jejich, jak oni to vidí, nebo, jak se říká, mlčení znamená souhlas, nebo že tady nejsou, předpokládám, že sledují tuto debatu ve svých kancelářích, ale já jsem přesvědčen o tom, že taky by nám k tomu měli co říci, jo? A vlastně všichni pirátští poslanci vystoupili v rámci svých úvodních slov dneska, kromě jedné paní poslankyně, ale já bych rád slyšel názor koaličních, koaličních poslanců - a nemusí to být ani ti zástupci samosprávy, ale jak to vidí, zda to opravdu dle jejich názoru je funkční, že to běží, byť samozřejmě s nějakými mouchami, ale to nejsou malé mouchy, to jsou velké mouchy a ten systém podle mne - anebo ne jenom podle mne - funkční prostě není. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím pana poslance Maška.

 

Poslanec Jiří Mašek: Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře - pane ministře, vy už dlouhodobě lžete o tom, že systém bude brzy fungovat, je to už 72 dnů. Už to tady bylo řečeno, že stavební zákon, zákon roku, jste nám smetli a my jsme vám podpořili vaši úpravu, včetně vám deklarované digitalizace stavebního řízení, prostě tu důvěru jsme vám svým způsobem také dali, s vaší plnou zodpovědností za realizaci. Ta se ale nedaří. Jak to dneska funguje?

Národní geoportál územního plánování je polomrtvý, nicméně odborníci tvrdí, že půjde zresuscitovat. Horší je to s informačním systémem stavební správy, která se jeví spíše, že je ve stavu klinické smrti, a trvá to už více než 70 dnů. Desítky měst vám posílají stovky dotazů a vy jim, pane ministře, nabízíte přítele na telefonu. Chtěl bych se zeptat, proč anebo co vám brání jako MMR vytvořit portál ke sbírání a zveřejňování připomínek, co je v řešení, jaké jsou lhůty, co je vyřešeno, tak, aby stavební úřady nemusely marnit čas? Pokus, omyl - to je prostě špatně a musí dělat řada z nich.

Všechny úřady řeší stejné chyby. Dotčené orgány nemají přístup k dokumentacím, nevidí žádosti stavebníků, každý výkres musí úředníci kontrolovat. Pane ministře, to není dobrý příklad pirátské digitalizace, čekali jsme víc. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. A v tuto chvíli s přednostním právem může vystoupit pan ministr.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já děkuji za slovo. Já jsem pozorně poslouchal jak ta slova před zahájením rozpravy, tak i potom ty jednotlivé věci, které zazněly ve faktických poznámkách. Já bych možná zareagoval nejdříve na jednu věc. Já jsem si vědom toho, jakým způsobem jsem vystupoval v opozici, a jsem si vědom, jakým způsobem vystupuji jako člen této pětikoaliční vlády. Myslím si, že slovo arogance, přehlížení, urážky, útoky, pohrdání, bagatelizace a celá řada věcí, která zde v emoční rovině zazněla, nejsou atributy, kterými bych se ve veřejné debatě já kdy prezentoval, a myslím, že i hledání konsenzu nad stavebním zákonem, který jsme nakonec společně schválili, bylo toho důkazem.

My jsme ten stavební zákon, který přišel v návrhu rekodifikace stavebního práva Kláry Dostálové, tak jsme ho kritizovali v jednom aspektu, a to byl převod přenesené působnosti ze stavebních úřadů do čistě té jedné linie stavební správy, tedy vznik hlavního národního stavebního úřadu, který potom bude řídit celou tu strukturu. Byl to pro mě precedentní návrh - do právní čistoty, možná i právem dostal ocenění zákon roku, nicméně do faktické realizace silně pokulhával. Proč o tom hovořím? Ostatně i koaliční partner, v té době koaliční partner (ANO?), sociální demokracie, proti tomuto zákonu velmi vystupovala, když šel tam i poměrně oponentní dokument, který byl - možná ještě nezmizel - tenkrát na webu Ministerstva vnitra, který hovořil o riziku zastavení stavebního řízení na rok, možná i na déle, paralýzu, neochotu lidí přecházet do čistě státní správy a celé řady dalších věcí.

To, co se stalo potom, co byly volby v roce 2021, my jsme v souladu s tím, co jsme slíbili, šli předělávat tu část stavebního zákona, která vracela ty úřady stavební a to rozhodování zpátky směrem k obcím. Tam byla poměrně divoká debata a nepřisuzoval bych to žádné ze stran ve Sněmovně, protože chápu, že pozice starosty, který má ve své obci instituce, je taky dána tím, že ty instituce tam jsou, a byla zde poměrně dlouhá debata o tom, zda zachováme stávající síť stavebních úřadů, či nikoliv. Nakonec tedy převážil názor, že necháme stavební úřady v té plné šíři, tedy něco přes 640 stavebních úřadů, i s vědomím toho, že některé ty stavební úřady už byly v tu chvíli poddimenzované, měly problémy s obsazováním těch pozic nebo dokonce byly jednohlavé. To nás dostalo do doby za květen loňského roku nebo respektive ke květnu loňského roku, respektive za dobu komunálních voleb, kdy jsme se nakonec shodli na hlavních parametrech toho zákona.

Co je důležité říci? Ty základní věci, které v tom zákoně byly, jsme neměnili. Ať už to bylo zrušení takzvaného ping pongu, ať už to byla otázka sloučení těch dvou úkonů, tedy územního rozhodnutí a pak povolení stavby, redukce potřebné dokumentace pro povolení, stavbu, a celou řadu dalších věcí, které jsme i jako opozice hodnotili v této věci pozitivně. Takže není to tak, že přišla Pirátská strana nebo vláda Petra Fialy, rozbořila ten stavební zákon a tím začal začátek konce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP