Korektura


(21.50 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)

Já bych se chtěl zeptat tady pana Kupky, pana Stanjury a toho třetího - nevím, kdo je tím měsíčníkem - jaký vlastně oni mají úkol v tom hlídání vás, co vlastně oni dohromady vytváří, ale tady nikdo z vlády není. Vás tady vůbec nikdo nepodporuje a ani nikdo z vašich koaličních poslanců. Tady mluvíme my z hlediska opozice a vy se bráníte nějakými přihlouplými statistikami. Promiňte, ale takhle já si to vůbec nepředstavuji. Jaké máte řešení? (Předsedající upozorňuje na čas.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Vnímám přihlášku pana ministra s přednostním právem. Upozorňuji, máme zde šest faktických. Přečtu pořadí. Nejprve pan poslanec Lubomír Wenzl, paní poslankyně Marie Pošarová, pan poslanec Robert Králíček, Milan Feranec, Zuzana Ožanová a poté pan ministr Ivan Bartoš. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Jak to zhodnotil kolega Aleš Juchelka, vaším prostřednictvím, tak slyšeli jsme 20 minut řečí. Vezmu zase konkrétní věc. Ten informační systém stavebního řízení by měl fungovat tak, že přes portál stavební správy žadatel podá žádost, nahraje přílohy, zadá konkrétní stavební úřad a vše píše do ISSŘ. Pracovníci stavebního úřadu by žádost měli zpracovat. V tu chvíli ten systém postrádá jakoukoliv intuici, neboť si vzal vedoucí jednoho stavebního úřadu manuál, kde ale narazil na to, že v manuálu bylo něco jiného, než on viděl na obrazovce.

Další věcí je to, že když už se do systému podaří něco vložit, tak dál systém nepustí a čeká se, až systém zřejmě vyhodnotí tu informaci, kdy toto může trvat i do druhého dne. Pak systém vydá nový úkol a pokračuje se dál. V systému VITA se pracuje pořád průběžně, vydávají se dokumenty a nic brzděno není.

Další věc je, že když už nějaký dokument je po týdnu ze strany stavebního úřadu vydán - postaru by to trvalo třeba 2 hodiny - myšleno tím komplet příprava spisu, účastníci, popis záměru a vydání třeba souhlasu, tak je nutné to odeslat. Dokument je zaslán na centrální poštu, ale stavební úřad vůbec neví, jestli dokument byl odeslán následně adresátovi. Není zpětná vazba, jestli dokument odeslán byl a byl přijat do datové schránky, nebo byl doručen prostřednictvím pošty. Systém je nastaven tak, že pokud se nepropíše automaticky doručení, tak nelze pokračovat a řízení stojí. Jenže nikdo neví, jak dlouho ten systém bude stát, než se bude moci nadále pokračovat.

Stejné je to tak i s poplatky. V původním systému byla vydána výzva na úhradu poplatků. Ta byla zaslána mailem nebo do datové schránky žadateli a v kopii na ekonomické oddělení, které následně sdělilo, že úhrada proběhla. Teď by informační systém měl být propojený s ekonomickým oddělením, ale to není reálně možné, když každý úřad má svůj systém a nikdo úřady neupozornil, že něco takového nastane a od 1. 7. , když se povede vydat a nějak odeslat výzvu na poplatek, není zpětná vazba o úhradě. (Předsedající upozorňuje na čas.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Dále vystoupí paní poslankyně Marie Pošarová a připraví se pan poslanec Robert Králíček, pan zpravodaj. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji za slovo. Víte, pane ministře, já jsem se osobně zúčastnila jednání na Krajském úřadě v Plzni, což bylo školení úředníků ze stavebních úřadů pod vedením pana inženýra architekta Kahna. Co se nestalo? Bohužel ani jemu systém ten den nefungoval a musel improvizovat. Takže předpokládané video, které ze školení chtěl pořídit a podle kterého by postupovaly třeba stavební úřady, se neuskutečnilo. Jak překvapivé. Úředníci měli desítky dotazů, převážně že jim nefunguje to či ono, neztotožňuje to cizince vlastníků pozemků, šablony jsou nepoužitelné. Tak bylo doporučeno, aby si vytvořili sami šablonu novou v rámci nějaké sekce Dopis. Dokumenty mizí, zase se neobjevují, nepřehlednost, nedají se otvírat přiložené dokumenty. Občas se něco otevře, pak to zase nejde. Nechodí potvrzování odeslané pošty, občas se vyskytuje problém s komunikací s jinými úřady, s katastrem.

Vy nám tady tvrdíte zhruba, jak všechno funguje. No, kdybyste se tam toho jednání zúčastnil, tak myslím, že byste tohle nemohl dneska říci. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. Nyní pan poslanec Králíček, poté pan poslanec Feranec, paní poslankyně Ožanová. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážená paní předsedající, já bych ještě chtěl požádat o zařazení mého přednostního práva hned za pana ministra, jestli by to bylo možné. Nicméně chtěl bych se vyjádřit k tomu, co tu zaznělo v tom jeho druhém výstupu, protože už jsem to nevydržel. On opravdu - to mohu potvrdit - se arogantně nevyjadřuje. Od toho má pana ředitele Klána, ten ho zastoupí mnohonásobně.

Ano, na výboru jsem uvedl článek, který byl satirický, ale někdy mám pocit, že to satira je. Někdy mám pocit, že pan ministr sundá masku a objeví se Kazma. On stále mluví o tom, jak bude vylepšovat, jak bude něco doručovat, ale uvědomme si, že ten systém celý měl být doručen 1. 7. 2024. Tak tu nemluvme o nějakém vylepšování. To už mělo být hotovo. (Potlesk z řad poslanců ANO.) To je, jako když dodáte automobil k 1. 7, ale časem mu dodáte motor, brzdy, volant. Takže to auto mělo být kompletní.

On tu zmínil, že je vše v zadávací dokumentaci. No, ale my jsme ji nikdo na výboru nenašli u té zveřejněné smlouvy. I kolega Haas požádal, aby nám byla doručena, protože my ji nevidíme v těch veřejných dokumentech. Nám chybí další dokumenty, akceptační řízení, dokument, který byl pro kancelář hlavního architekta. Takže ta dokumentace tam není.

V neposlední řadě Ivan Bartoš před chvílí řekl, že on tu vlastně koaliční poslance nepotřebuje, protože navštívil kluby, všechno jim vysvětlil. Takže, přátelé, města, která řídí koaliční poslanci, jsou v pohodě a vy jste tu zbytečně, protože se nic nezmění. Nezmění se vůbec nic, protože koaliční poslanci všechno chápou, všemu rozumí a hlavně se vším souhlasí. Takže vypovídejte se a běžte domů. (Potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní pan poslanec Milan Feranec, paní poslankyně Zuzana Ožanová a poté pan ministr Ivan Bartoš ve faktické. Prosím.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, já budu rovněž reagovat na to, co říkal pan ministr, jak komunikuje se stavebními úřady a mám na něho jeden dotaz. Všichni se shodneme, že vlastně ten systém - už to tady bylo řečeno - měl být funkční od 1. 7. Když jsem se bavil se zaměstnanci stavebního úřadu, kteří si myslím, že se hodně snažili ten systém nějakým způsobem vylepšit, nebo respektive používali různé věci, aby obešli nějaké chyby. Ptal jsem se, jak vlastně ten systém, z kolika procent fungoval k 1. 7, z toho co by měl umět? Bylo mi řečeno, že tak asi na 15 %. Bylo možné podat žádost, převzít za (nesroz.) Ptal jsem se, co se vlastně stalo za ty dva měsíce, jak to hodnotí, nebo k 9. 9.? Říkali, no, tak z 25 %, možná z 30 % to funguje tak, jak by mělo.

Tak jsem se chtěl zeptat pana ministra, jak on to hodnotí z jeho pohledu, jak ten systém funguje, jestli je to pravda a kdy tedy ten systém bude fungovat plně tak, jak měl vlastně fungovat od toho 1. 7? Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Vyčkáme na paní poslankyni Ožanovou. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vyjádřím se ke dvěma bodům. Pan ministr zmínil, že v Ostravě byl problém, že je to statutární město, že má více městských obvodů, nikoliv městských částí, že stavební úřady jsou vyhláškou... Ale statutární města mají pravomoci zákona o obcích a ve své podstatě ti, co to připravovali, ignorovali zákon o obcích, kdy ve statutárních městech lze různé pravomoci řešit takzvaným statutem. To je obecně závazná vyhláška, kterou zastupitelstvo toho města může rozdělit kompetence. To znamená, existoval zákon o obcích a na to se nemyslelo. To k tomu. To znamená, je to zákon. Další věc, to bylo ignorování zákona o obcích. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP