Korektura


(15.50 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A nyní je prostor pro závěrečnou reakci předsedy vlády na tuto interpelaci. Prosím.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Já si nemohu odpustit jednu obecnější poznámku. Když jsem tady čelil - a rád - řadě interpelací během té hodiny a půl, tak půlka těch interpelací byla o tom: šetřete, konsolidujte rychleji veřejné finance, je potřeba šetřit a hledat úspory - a druhá polovina byla o tom: tamhle přidejte, tamhle je málo peněz, tamhle to a všechno to bylo od jedné politické strany - nebo skoro, pardon, od dvou. Ono to všechno úplně jako nejde spojit. Tak já myslím, že musíme vždycky hledat to, co je možné a co jsou nějaké priority a podle toho postupovat. Sport určitě k důležitým věcem patří, o tom není pochyb. Já jsem vám tady řekl, že to číslo, které je teď ve státním rozpočtu, nepovažuji za konečné, že se budu snažit o to, abychom ho dokázali zvýšit, a jsem přesvědčen, že k tomu určitě dojde a že návrh rozpočtu, který půjde z vlády, bude obsahovat vyšší částku pro Národní sportovní agenturu, než tomu bylo v letošním roce.

A to ale nestačí. Já myslím, že to, o čem jsem tady mluvil na začátku - nejde o tu celkovou sumu peněz - já už docela něco pamatuji, pokud jde o sport a jeho podporu, nejenže mě sport zajímá, ale byl jsem také před mnoha lety ministrem školství, které mělo tehdy sport plně na starosti, a vím, jaké problémy tady byly už před deseti, dvanácti lety - a ty problémy dneska jsou vlastně menší. Ale přesto se musíme snažit o to pořád dál a dál, aby se ty peníze dostaly rychle k těm, kteří je dokáží skutečně využít pro rozvoj sportovních aktivit širší veřejnosti. A o to se snaží i nové (Předsedající: Čas.) vedení Národní sportovní agentury a myslím, že úspěšně.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A my přistoupíme k následující interpelaci, kterou přednese pan poslanec Hubert Lang. A poté se možná ještě připraví paní poslankyně. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuji, paní předsedající. Vážený pane premiére, ve vaší vládě Ministerstvo pro místní rozvoj a zároveň vicepremiérem pro digitalizaci je pan Bartoš, předseda Pirátské strany. Vy jste byl tento týden nemocen a v úterý jsme první část vlastně až do noci věnovali digitalizaci stavebního řízení. Můj dotaz je poměrně jednoduchý, protože se mě na to ptá celá řada občanů. Jste vůbec schopen pochopit, že pan Bartoš nezvládl digitalizaci stavebního řízení? Mělo to fungovat od 1. 7. 2024. Úterní schůze jasně ukázala s jasnou argumentací, že tam je celá řada chyb, je tam celá řada nedodělků. Pan Bartoš se vymlouvá jako malé dítě. Přitom jedno ze základních hesel Pirátské strany bylo "pusťte nás na ně" a "umíme dělat digitalizaci". Tak jsme to viděli.

Proto moje otázka, ještě než budu mít doplňující otázku, jasně zní: proč nejste, pane premiére, schopen odvolat pana Bartoše? Nebo vy se domníváte, že digitalizace stavebního řízení i po tom všem, co jsme si tady vyslechli to úterý, tu argumentaci lidí ze stavebních úřadů, specialistů, kteří se tím zabývají, že je to v pořádku? Domníváte se, že v nějaké soukromé firmě, kdyby se někdo takovýmto způsobem zachoval, že by v té firmě dále pracoval? Já se domnívám, že takový člověk by byl vyhozen na minutu. Máte sílu - nechci říct nějaké jiné slovo - na to, abyste se jednou za čtyři roky pochlapil a konečně dokázal odvolat člověka, který nezvládá svoji funkci? Doplňující otázku ještě dodám. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji. A nyní má slovo předseda vlády.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Vážený pane poslanče, změny ve vládě jsou samozřejmě možné vždycky a já jsem jich několik udělal. Ale dělám změny ve vládě jenom tehdy, když jsou nutné, nebo si myslím, že povedou k zlepšení té situace. A moje otázka, kterou tady položím - nebo protiotázka - je vlastně trochu řečnická, ale myslím ji vážně. Tak dobře, tak odvolám pana ministra Bartoše se všemi důsledky, které to bude mít, a jakým způsobem to zlepší stavební řízení? Jakým způsobem to pomůže těm žadatelům? Jakým způsobem to pomůže těm úředníkům? Jakým způsobem se tímto vyřeší ty problémy, které tam jsou? A ne nadarmo a ne jen jako výmluvu nebo zbytečně jsem tady u první interpelace zmiňoval některé ty příčiny, které vedly k tomu, že se digitalizace stavebního řízení nedaří takovým způsobem, jak jsme si všichni přáli a představovali. A tyto příčiny a tyto problémy neodstraníme tím, že odvoláme pana ministra Bartoše, toto řešení není.

Já také tady mohu odpovědně říct, že vláda tu situaci nepodcenila. My jsme se jí pravidelně zabývali, pan ministr Bartoš referoval o přípravě stavebního řízení prakticky na každé vládě a intenzivně řešíme i ten problém, který tam nastal. Nenechali jsme v tom Ministerstvo pro místní rozvoj. Já jsem mohl říct: no, tak prosím, podívejte se, tady Piráti, pan Bartoš to nezvládl, to je prostě hotovo, myju si ruce. Ne. My jsme udělali něco, co je mnohem těžší a mnohem odpovědnější - požádali jsme další ministry, pověřili jsme další ministry, aby se té věci věnovali, a snažíme se ten systém rozchodit tak, aby fungoval nejenom dobře, ale hlavně aby naplnil cíle, se kterými byl zaváděn, to znamená, aby byl jednodušší a příznivější pro všechny, kteří s ním pracují. Ano, já se tady nevymlouvám, na začátku jsem řekl: systém nefungoval dobře, nefunguje tak, jak bychom si představovali, je zde celá řada oprávněných výtek a na odstranění chyb a nedostatků se intenzivně pracuje.

A není pravda, že to je bez výsledku. Od července do začátku září přes Portál stavebníka bylo odesláno více než 16 tisíc žádostí, zvýšil se počet - prakticky úplně byl naplněn počet úředníků přihlášených v informačním systému, data ukazují výrazný pokrok v oblasti zahajování řízení a správy dokumentů, kde se počet uživatelů a zahájených řízení rychle zvyšuje. Mluvil jsem tady o podpoře, která byla vytvořena pro ty, kteří s tím mají problém. Byl aktualizován informační systém stavebního řízení a Portál stavebníka v polovině srpna s řadou dalších kroků. Bylo vydáno metodické doporučení pro kolaudaci staveb - to zase vycházelo ale z reakcí nebo z požadavků a potřeb stavebních úřadů. Byla spuštěna nová verze Národního geoportálu územního plánování. A tak bych mohl pokračovat.

Řada chyb byla odstraněna, řada chyb bude odstraněna v nejbližší době. Nové systémové funkce využívané úředníky se budou doplňovat v říjnu po soutěži na novou zakázku. Proč ta soutěž byla až teď? To jsem tady zmiňoval při odpovědi na první interpelaci. Harmonogram - tady bych mohl ještě i zmiňovat harmonogram rozvoje Portálu stavebníka do konce roku, jaké jsou tam plánované úkoly - a to si myslím, že není tak důležité. Důležité je, aby ten systém co nejrychleji fungoval.

Takže znovu říkám - přes všechny problémy, se kterými jsme se na začátku potýkali, se ten systém postupně zlepšuje, ne tak rychle, jak bych si já přál, ale dochází k posílení funkcí, zvyšuje se funkcionalita, dochází k vyššímu počtu žádostí. Ten systém postupně začíná mít většinu těch parametrů, které jsme si od něj slibovali. Nevyřeší to zlepšení, žádné odvolávání nikoho (někoho), ale je potřeba pracovat na odstraňování problémů, které tam jsou. Sloučit tři informační systémy není jednoduché, sloučit dva je neskutečně složité. Tady ta samotná materie je komplikovaná. Jestli to mělo být připraveno lépe, to se ukáže až na základě nějakého následného posouzení, (Předsedající: Čas.) ale to, že to nefunguje tak, jak bychom chtěli, to je prostě fakt.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A nyní doplňující dotaz avizovaný. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP