Neautorizováno!


(20.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji moc paní poslankyni. V tuto chvíli je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Martin Exner. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Exner: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, chtěl bych vás seznámit s pozměňovacím návrhem číslo 5055 poslanců Martina Exnera, Víta Rakušana, Pavla Blažka, Jana Bartoška, Pavla Žáčka, Michala Zuny, Jakuba Michálka a Petra Letochy, který se týká úpravy trestního zákoníku ve věci neoprávněné činnosti pro cizí moc. Trestní zákoník ve své stávající podobě neobsahuje specifický trestný čin, který by postihoval neoprávněnou činnost pro cizí moc prováděnou na území České republiky v úmyslu ohrozit nebo poškodit ústavní zřízení, svrchovanost, územní celistvost, obranu nebo bezpečnost České republiky anebo obranu nebo bezpečnost mezinárodní organizace, k ochraně jejíž zájmů se Česká republika zavázala.

Dle stávající právní úpravy lze poskytnout pouze některé formy spolupráce s cizí mocí, například vyzvídání či předávání utajovaných informací. Spolupráce s cizí mocí, která může vést k ohrožení či poškození výše uvedených zájmů, může mít ale různé formy, které nelze podřadit pod některý ze stávajících trestných činů. Spolupráce s cizí mocí nicméně nemusí obnášet pouze zpravodajské aktivity zaměřené na získávání a předávání informací, ale může mít také podobu příprav, na které mohou navazovat například činnosti směřující k ovlivňování rozhodovací činnosti orgánů veřejné moci nebo k ovlivňování veřejnosti prostřednictvím sdělení mající charakter poplašných zpráv nebo násilné trestné činnosti a tak dále.

Navrhovaná právní úprava si proto klade za cíl doplnit trestní zákoník o definici nové skutkové podstaty, jež by postihovala obecně spolupráci s cizí mocí na území České republiky s cílem poškodit důležité zájmy České republiky anebo obranu či bezpečnost mezinárodní organizace, k ochraně jejíž zájmů se Česká republika zavázala.

Skutková podstata nově definovaného trestného činu bude dopadat na vyzvídání informací pro cizí moc, předávání informací cizí moci, ale i na další aktivity ve prospěch cizí moci vedené úmyslem ohrozit nebo poškodit důležité státní zájmy. Postih se navrhuje omezit územím České republiky nebo úzkým svazkem osoby k České republice, který odůvodňuje požadavek na loajalitu vůči České republice, neboť jinak by došlo k založení trestní odpovědnosti i cizích státních příslušníků bez jakéhokoliv vztahu k České republice, kteří mohou takovou činnost mít dokonce v popisu práce. Pokud by takovou činnost navíc vykonávali na území nepřátelského státu, jejich stíhatelnost by byla v zásadě nulová.

Cizí mocí se ve smyslu tohoto ustanovení rozumí každý stát mimo Českou republiku bez ohledu na postoje, jaké k České republice zaujímá, a nadnárodní, nadstátní organizace sdružující několik států, například vojenská nebo jiná uskupení. Cizí moc zde představují orgány a instituce cizího státu nebo nadstátní organizace reprezentované jejich pracovníky. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. V tuto chvíli je na řadě v obecné rozpravě přihlášen pan poslanec Hubert Lang, připraví se paní poslankyně Renáta Zajíčková. Prosím.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, členové vlády, kolegyně, kolegové. Máme před sebou sněmovní tisk 727. Už jsme něco probírali v prvním čtení, jsme ve druhém čtení. Tady na úvod, já nebudu úplně krátký, mám tady nějaké věci, které se opravdu týkají cizineckého zákona, azylového zákona, toho samotného sněmovního tisku lexu Ukrajina, což je zákon 65/2022 Sb., a budu mít také pozměňovací návrh, který byl konzultován s odborem azylové a migrační politiky, s cizineckou policií, přestože tedy neprošel bezpečnostní výborem, protože byl dopracován až poté, kdy se naposledy sešel bezpečnostní výbor, ale konzultoval jsem to vlastně i s koalicí, a napřed ho tedy načtu, protože potom v podrobné rozpravě se k němu přihlásím a k těm jednotlivým bodům, které tady budu zmiňovat, tak bych chtěl upozornit na některé věci, které nejsou z našeho úhlu pohledu úplně v pořádku, byť neříkám, že složitost toho lex Ukrajina, toho obrovského množství lidí příchozích k nám, že to bylo jednoduché nějakým způsobem zprocesovat, ale přece jenom už jsme dva a půl roku od té doby, kdy ti lidé k nám začali přicházet, a určité věci se domníváme, že by mohly být třeba zpracovány trošku lépe nebo zase já většinou vycházím z nějakých věcí, které si přečtu, a nějakým způsobem si to ještě ověřím.

Tak to, co tady říkala paní kolegyně Pastuchová, co se týká například těch různých posudků pro ty osoby přicházející z Ukrajiny, které jsou nějakým způsobem handicapovány, tak já tady budu mít takový článek o Chmelnické oblasti, což je jedna ze součástí Ukrajiny, kde prostě došlo k obrovskému korupčnímu skandálu, kdy na čistých bianco dokumentech vlastně za úplatu tam byli prostě, aby ti lidé se vyvázali z té vojenské služby nebo obecně, tak tam prostě docházelo k tomu, že z nich byli děláni invalidé v nějaké formě nebo prostě lidé s nějakým postižením, a je možné, že vlastně ti lidé se mohli objevit i na území České republiky. Takže já bych potom chtěl poprosit pana ministra vnitra nebo pana ministra práce a sociálních věcí, kdo to procesuje, tyto věci, aby se na to podívali, abychom těmto lidem zde třeba nevypláceli určité dávky, protože vlastně je čerpají neoprávněně. A zda tomu tak je, nebo není, to já se můžu pouze domnívat, protože nějaké indicie k tomu ty články nabádají.

Takže sněmovní tisk 727. Do systému jsem vložil pozměňovací návrh, který je pod číslem 4819, kdy za prvé v části článku I se za novelizační bod vkládá nový novelizační bod 9 a 10, čárka, který zní: Bod 9. V § 5 odst. 8 se na konci písmene c) slovo "nebo" zrušuje.

Bod 10. V § 5 na konci odst. 8 se tečka nahrazuje slovem "nebo" a doplňuje se písmeno e), čárka, které je zní: Po uplynutí 90 dní, kdy bylo místem pobytu cizince sídlo správního orgánu podle § 6 odst. 4." Dosavadní novelizační body 9 a 32 se označují jako novelizační body 11 a 34. Já potom ještě budu pokračovat v tom pozměňovacím návrhu, každý ten bod potom rozkomentuji, aby vlastně bylo zřejmé, o co se jedná.

Za druhé. V části první článku I se za původní novelizační bod v závorce 9, tedy nově závorka 11, vkládají nové novelizační body 12 až 14, které znějí:

Bod 12. V § 6 odst. 2 věta první, se za slovy "nemůže" vkládá slovo "z důvodů na jeho vůli nezávislých" a slovo "nebo Policie České republiky" se nahrazuje slovy "na žádost".

Bod 13. V § 6 odst. 5 věta první se slovo "byla udělena dočasná ochrana" nahrazuje slovy "je nebo byla udělena dočasná ochrana Českou republikou, nebo jde-li o cizince uvedeného v § 5 odst. 1 písm. c) nebo d), o státního příslušníka Ukrajiny, který je držitelem platného oprávnění k pobytu anebo o držitele víza k pobytu nad 90 dnů za účelem strpění pobytu na území České republiky uděleného v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí ruských vojsk, a slovo trvání se nahrazuje slovem zavedení.

Bod 14. V § 6 odst. 8 se věta druhá nahrazuje větami: "K žádosti o udělení víza podle věty první z důvodu podle § 33 odst. 1 písm. a) zákona o pobytu cizinců na území České republiky je cizinec dále povinen předložit doklad o zajištění ubytování podle odstavce 1. Doklad o zajištění ubytování podle odstavce 1 je cizinec dále povinen předložit před udělením dlouhodobého víza podle věty první z důvodu podle § 33 odst. 3 zákona o pobytu cizinců na území České republiky, jinak se vízum neudělí." Dosavadní novelizační body 12 až 34 se označují jako novelizační body 15 až 37.

Za třetí. V části první článku I se za původní novelizační bod 11 (nově 16) vkládá nový novelizační bod 17, který zní:

V § 6 se doplňuje odstavec 16, který zní: Jestliže cizinec, kterému bylo v období od 24. února 2022 uděleno v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí ruských vojsk vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem strpění pobytu na území České republiky podle § 33 odst. 1 písm. a) zákona o pobytu cizinců na území České republiky, které neopravňuje k pobytu za účelem dočasné ochrany, nebo podle § 33 odst. 3 zákona o pobytu cizinců na území České republiky, pobývá na území bez platného cestovního dokladu a prokáže, že nemůže z důvodů na jeho vůli nezávislých získat cestovní doklad u příslušného orgánu země původu, to jsme zde také probírali několikrát, vydá mu na žádost Ministerstvo vnitra cestovní průkaz totožnosti podle zákona o pobytu cizinců na území České republiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP