Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(18.40 hodin)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní můžeme přistoupit k dalšímu přihlášenému, kterým je pan poslanec Robert Stržínek. Pane poslanče, můžete se ujmout slova. Ještě řeknu, že poté je přihlášen pan poslanec Patrik Nacher. Prosím.
Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se s ohledem na své členství ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj vrátil ještě k tématu rozpočtu Ministerstva pro místní rozvoj na rok 2025. Pro připomenutí si dovolím zmínit některé agendy, které spadají do gesce tohoto ministerstva. Je to mimo jiné politika bydlení, regionální politika, evropská integrace, cestovní ruch, územní plánování a stavební řád a také pohřebnictví a veřejné investování. Pro rok 2025 kapitola Ministerstva pro místní rozvoj počítá s výdaji v oblasti národních dotačních programů ve výši 2,17 miliardy korun, což je ale zoufale málo. Pro představu, na podporu bydlení jde ubohá necelá jedna miliarda korun a už to tady bylo několikrát zmiňováno. Opravdu si takto současná vláda představuje podporu bydlení?
Rozpočet kapitoly MMR pro rok 2025 bude muset být zásadním způsobem navýšen pro realizaci půjčkové části Národního plánu obnovy, tedy na reformu dostupného bydlení v České republice. Výdaje na tuto komponentu totiž nejsou v tuto chvíli zahrnuty v návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2025. Byly však přislíbeny usnesením vlády ve výši 8 miliard korun na roky 2025 a 26. Jen pro představu, státní rozpočet pro rok 2024, pro ten letošní, v kapitole MMR počítal s částkou 15, 2 miliardy korun. Rozpočet pro rok 2025, pro ten příští, počítá s částkou 13,3 miliardy korun, což je meziročně rozdíl -1,9 miliardy. Návrh nezohledňuje další významné potřeby ze zdrojů státního rozpočtu v celkové výši 8,8 miliardy korun. Jedná se především o prostředky na realizaci politiky regionálního rozvoje.
Za současného stavu předkládaného rozpočtu bude muset Ministerstvo pro místní rozvoj prakticky rezignovat na podporu měst a obcí, na stabilizaci a rozvoj ohrožených území, bezbariérové přístupy a výstavbu výtahů, na budování infrastruktury v cestovním ruchu a na mnohé další. V rozpočtu MMR chybí minimálně 860 milionů korun ze státního rozpočtu, které jsou potřeba na spolufinancování. To může vést k tomu, že Ministerstvo pro místní rozvoj, respektive Česká republika, nevyužije evropské zdroje v celkové výši 7 miliard.
Dále, co vidím, že chybí, je více než jedna miliarda na případnou pomoc základním školám v už zavedených programech, ve kterých se čerpají evropské prostředky. V provozních výdajích samotného ministerstva a jeho organizaci chybí další zdroje ve výši zhruba 1,3 miliardy korun, které jsou nezbytné na řešení otázek kybernetické bezpečnosti, provozu IT systémů, úhrady služeb a mnohé další.
Ale pozor, jsou i hodnoty, které rostou. Tak například roste celkový počet zaměstnanců Ministerstva pro místní rozvoj, a to z letošních 1 485 na 1 516, tedy o 31 zaměstnanců. Já se ptám, kde jsou sliby vlády o zeštíhlování byrokratického aparátu? Logicky proto rostou i výdaje na platy, které ze současných 920 milionů pro rok 2024 rostou na 981 milionů v roce 2025, tedy o 1,60 milionů. To je to vaše tolik slibované šetření?
Mám pro vás, pane ministře Stanjuro, jednu radu. Přejmenujte Ministerstvo pro místní rozvoj na Ministerstvo pro místní útlum. Asi už ministerstvu v následujících letech totiž nezbude jiná agenda, než stavební řád a digitalizace stavebního řízení, a k tomu navíc pohřebnictví. No, a to je smutná budoucnost tohoto ministerstva. Protože vám nemůžeme rozpočet jako takový zamítnout, nezbývá nic jiného než vám říci, znovu a lépe. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji panu poslanci. Nyní je přihlášen a na řadě je pan poslanec Patrik Nacher, poté pan poslanec Julius Špičák. Prosím, ujměte se slova.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážení páni ministři - jsem rád, že tady jsou čtyři ministři. Já to zase pojmu klasicky, mám to rozděleno do nějakých sedmi různých pohledů na celou věc. Já jsem si schválně pouštěl dneska - asi bych se tady k tomu neměl přiznávat - svůj projev z prvního čtení z loňska, abych viděl, co je tam, co se od té doby změnilo, nebo nezměnilo. Tehdy jsem nejvíc řešil - myslím si, že v tomhletom ta situace je stejná - že ten rozpočet úplně podceňuje mimosoudní orgány, na které navaluje další povinnosti, což je ČTÚ, ERÚ a tak dále. Ale to doufám a věřím, že s novým ministrem průmyslu se změní. Stejně tak jsem tehdy řešil neúčast ministrů v té chvíli, což teď je trošičku lepší, než bylo loni. Tehdy jsem pochválil pana ministra financí, který tady byl skoro po celou dobu. Teď je tady také.
Já jsem chtěl také reagovat, dělal jsem si poznámky na projev a budu reagovat na projevy, které mě nějakým způsobem zaujaly. Chtěl jsem reagovat na projev pana premiéra. Tam jsem si udělal jenom nějaké poznámky. Nebudu zdržovat, protože to bylo v nějaké míře obecnosti, tak na to asi smysl reagovat nemá. Budu reagovat na Jakuba Michálka a samozřejmě na pana ministra financí. Na konci se dotknu těch čísel v globálu, protože jsme v prvním čtení.
Pokud jde o Jakuba Michálka, tak asi čekáte, že tady budu mluvit o dvojím metru, ale já tam tu dvojku mít budu. Nebudu mluvit o dvojím metru, budu mluvit, skoro bych řekl, o rozdvojené osobnosti, protože Jakub Michálek se jal tady kritizovat rozpočet, ale on se tady tři roky na tom podílel. Vůbec jsem nepochopil, jak se člověk může přes noc stát z koaličního opoziční. To prostě je pro mě nedůvěryhodné. On tady zároveň, aby se vymezil, tak se vymezuje vůči vládě i vůči nám jako opozici. To mi přišlo velmi zvláštní. Napsal jsem si poznámku, že tam je méně transparentnosti. To by mě tedy zajímalo, co pro tu transparentnost udělal on.
Jestli si pamatuji, tak Piráti byli ti, kteří hájili třeba to, že přes léto rozpočet nebyl jakoby veřejný. O tom jsme tady vedli při i s panem ministrem a s koaličními politiky, že to je nějaké novum, že vlastně se to zveřejnilo od 1. září a ty letní měsíce, které vždycky v minulých letech byly postavené na tom, že jednotliví ministři chodí na Ministerstvo financí a bojují za svoje resorty, tak že to bylo nahrazeno tím, že se to děje také samozřejmě, ale ne pod kamerami. Takže to za mě není tak transparentní. Benefitem mělo být, že na konci toho bude pevná dohoda. To se nakonec ukázalo, že tak není, protože ten rozpočet se různě mění. ***